Nekromanti Är majoriteten rollspelare killar? Varför?

Vavva

Swordsman
Och än en gång...

...har vi effektivt presenterat hur svårt och extremt subjektivt (såsom det mesta är, men WTF) det är att defjniera vad som är manligt respektive kvinnligt. Alltid lika skönt att upptäcka hur meningslösa de där orden egentligen är. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Och än en gång...

...har vi effektivt presenterat hur svårt och extremt subjektivt (såsom det mesta är, men WTF) det är att defjniera vad som är manligt respektive kvinnligt. Alltid lika skönt att upptäcka hur meningslösa de där orden egentligen är.
Japp. Det var en del av min poäng, faktiskt =)

Glad someone's paying attention...

Troberg

Sinister eater

...har vi effektivt presenterat hur svårt och extremt subjektivt (såsom det mesta är, men WTF) det är att defjniera vad som är manligt respektive kvinnligt.
Nejdå, det är jättelätt att definiera objektivt. Bara titta vad som finns i brallorna. Pekar det utåt så är det manligt, pekar det inåt då är det kvinnligt.

Simon

Swashbuckler

Nejdå, det är jättelätt att definiera objektivt. Bara titta vad som finns i brallorna. Pekar det utåt så är det manligt, pekar det inåt då är det kvinnligt.
Ånä, så lätt ska vi inte alls ha det! :gremwink:

Det vill säga om vi inte ska låtsas som om alla världens intersexuella inte finns, exempelvis Del LaGrace Volcano.

Inte så lätt, som sagt.

olaberg

Hero
En teori, som har hundraprocentigt empiriskt stöd i de spelgrupper jag deltagit i, är att gossarna i sagda grupper inte varit tillräckligt snygga.

Moppenördgrabbarna och skateboardnördgrabbarna och hockeynördgrabbarna hade klasar av beundrarinnor (obs: inte deltagare) i sin omgivning.

I spelföreningen lös tjejerna däremot med sin frånvaro. En flickvän till mig lanserade teorin i första stycket ovan. Empiri gav tyvärr vid handen att hon hade rätt.

Men vi hade å andra sidan gott om programmerbara miniräknare, så jag klagar inte.

Jag har dock senare pratat med ypperligt nördiga med mig jämnåriga kvinnor som var ledsna över att de nördiga sammanhangen i tonåren under 80-talet upplevdes som slutna för dem.

De hade, om de och vi genomskådat och rivit strukturerna, gärna hängt med oss andra nördar, och kanske blivit ihop med oss, och programmerat miniräknare och kört figurslag och spellett och allt möjligt.

Jag tycker mig dock märka, t ex när jag agerat programmeringslärare, att andelen synliga nördar med två X-kromosomer, är fler nu än för tjugo år sedan. Nördtjejen är numera synliggjord och finns.

Sodivra

Champion
För att rollspel är skrivet för nördar

Jag tycker vi har sett många fina argument för hur det är svårt att slå sig in i en hobby som började som en mansgrej, men jag skulle vilja slå ett slag för att rollspel inte bara började som en mansgrej utan är en mansgrej, skrivet för människor med typiskt manliga intressen.

Här slår jag ett slag för Borats kusin, Simon Baron-Cohen, som forskar på autism och könsskillnader.

Enligt Baron-Cohen så är män i högre grad än kvinnor "systemizers", alltså visar större intresse för system, och en större drivkraft att identifiera mönster i ett system. "Systemizing" återfinns i nördaktiviteter som frimärkssamling, magic, figurspel, kanske i MMORPG:n också samt, menar jag, i rollspel.
Män är också i högre grad "obsessers".

Jag menar att dessa två egenskaper är precis vad som särskiljer rollspel. Rollspelsregler är faktiskt ganska utförliga system. Det krävs en riktig nördhjärna för att orka läsa igenom och förstå ett system innan man sätter igång och faktiskt använder det, vilket ju ska vara den roliga biten. Kort sagt, för att gilla rollspel så måste man gilla att plugga.

Även spelvärldar och själva kampanjer är så utdragna affärer att jag tror man behöver "obsessa" lite över dem för att uppskatta dem. Rollspel är ju faktiskt ett fasligt långsamt medium, vad som skulle kunna berättas med en film på två timmar tar väl snarare två spelmöten i rollspel.

Är det inte också detta som skiljer rollspel från improvteater, där tjejer är i våldsam majoritet? Alltså att man sätter sig in i ett system och en miljö, och att det går långsamt snarare än snabbt.
I en grupp så är också män mer inriktade på beteenden som ger resultat och kvinnor beteenden som ger sammanhållning.* Här kan man dra en parallel till improvteater, där det inte finns ett prestationsmoment på det sättet att man inte kan vinna scenariot.

Visserligen så är improvteater mer fysiskt aktivt, något som har kopplats till pojkars lek** och så finns variabeln maktfördelning spelare-spelledare som jag inte har någon aning om hur det kan påverka.

Min slutsats är att rollspel är nördiga, och därför attraheras män och pojkar av dem. Min hypotes är att ett enkvälls friformsscenario skulle attrahera både onördiga män och kvinnor, och rollspel med mindre prestationsmoment skulle attrahera fler kvinnor.

Notera att detta säger ingenting om de kvinnor och flickor som faktiskt spelar rollspel, utan bara varför de är färre. Någon borde göra riktig forskning på det här och jämföra nördiga och onördiga män och kvinnor. Någon som jag, kanske! :gremsmile: Look at me still talking when there is science to do! (Se signatur)

Efter att ha kastat mig in i genusdebatten så har jag iallafall lämnat arv och miljö-debatt orörd... tills nu. Jag tänkte iallafall visa vad Baron-Cohen säger om'et:

[url="http://www.nytimes.com/2005/08/08/opinion/08baron-cohen.html?pagewanted=2&ei=5090&en=497fba7d39bb5396&ex=1281153600&partner=rs" said:
Den här artikeln[/url]]
It has also been found that the amount of prenatal testosterone, which is produced by the fetus and measurable in the amniotic fluid in which the baby is bathed in the womb, predicts how sociable a child will be. The higher the level of prenatal testosterone, the less eye contact the child will make as a toddler, and the slower the child will develop language. That is connected to the role of fetal testosterone in influencing brain development.

Males obviously produce far more prenatal testosterone than females do, but levels vary considerably even across members of the same sex. In fact, it may not be your sex per se that determines what kind of brain you have, but your prenatal hormone levels. From there it's a short leap to the intriguing idea that a male can have a typically female brain (if his testosterone levels are low), while a female can have a typically male brain (if her testosterone levels are high). That notion fits with the evidence that girls born with congenital adrenal hyperplasia, who for genetic reasons produce too much testosterone, are more likely to exhibit "tomboy" behavior than girls with more ordinary hormone levels.

What does all this have to do with autism? According to what I have called the "extreme male brain" theory of autism, people with autism simply match an extreme of the male profile, with a particularly intense drive to systemize and an unusually low drive to empathize. When adults with Asperger's syndrome (a subgroup on the autistic spectrum) took the same questionnaires we gave to non-autistic adults, they exhibited extreme Type S brains. Psychological tests reveal a similar pattern.
* Anderson, L. R., & Blanchard, P.N. (1982) Sex differences in task and social-emotional behavior. Basic and Applied Social Psychologi 3, 109-139.
** Maccoby,E.E. (1998) The two sexes: Growing up apart, coming together. Cambridge, MA: Belknap Press.

krank

Re: För att rollspel är skrivet för nördar

Jag tror att du kan ha rätt - men med ett förbehåll; vi ska minnas att det just är majoriteten av rollspelen som är inriktade på det sätt du beskriver. Inte alla. Jag tycker inte att man kan uttala sig riktigt så generellt som du vill göra om vad rollspel "är". Jag, exempelvis, spelar helst friform - och där försvinner ju "pluggandet". Många är vi som kör i nutidsmiljö - där försvinner också en stor del av det du snackar om.

//Krank, som skyr den typ av rollspel Arvidos talar om som pesten - avancerade regelsystem och världar man måste plugga in? Bah, ge mig nutidsskräck och friform varje dag

Sodivra

Champion
HBT och DND.

Jag kommer bara på två tjejer jag någonsin spelat med, syrran och Insignia. Den sistnämnda bara en gång på DanCon.

En intressantare fråga skulle ju vara hur många heterosexuella kvinnliga spelare det finns. :gremtongue:

Den bästa förklaringen jag hört till varför det är fler killar än tjejer som spelar skulle jag länkat till här om jag hittat inlägget. Tror det var Magnus Seter som sa det iaf. Att i den åldern när folk normalt börjar med gruppaktiviteten rollspel (i typ mellanstadiet?) så hänger killarna i grupper och tjejerna med sin bästis.

Och detta finns det också vetenskapligt stöd för.*

Ska vi titta på barn också så har jag här en snutt ur Gender, Nature and Nurture av Richard Lippa (Tack, Snigel!), som jag vill citera rakt av:

Boys' fantasy lives center more around enacting heroic figures (superheroes, sports figures, cops, and warriors), whereas girls' fantasy lives center more around enacting reciprocal social roles (mother-child, teacher-student, doctor-patient), often with other girls.**
Detta kan tolkas både som att pojkar spelar rollspel eftersom de bygger på pojkfantasier, eller att rollspel bygger på pojkfantasier, eftersom det är pojkar som spelar dem. Oklar orsak-verkan, alltså.

Roy Baumeister och Kristin Sommer*** menar att både kvinnor och män ser sig själva i relation till andra, men hos kvinnor så tenderar det att vara varma relationer om två (se citat) och hos män så tendererar det att vara hierarki och platser i grupper.

Om vi tar en titt på det största och första rollspelet, Dungeons and Dragons så har vi där tungt matematiskt system, tydliga roller i gruppen, tydliga mål och prestationsbetoning (levelsystemet), historier som bygger på krig och konflikt istället för relationer* och, gissar jag, tydlig hierarki (Ett spel präglat av SL har alltid rätt-tiden).

* Här har jag också referenser till ett helt gäng studier, men jag tänker inte skriva in allt det där om ingen faktiskt bryr sig. :gremwink:
** Återigen Maccoby,E.E. (1998) The two sexes: Growing up apart, coming together. Cambridge, MA: Belknap Press.
*** Baumeister, R. F., & Sommer, K. L. (1997) What do men want? Gender differences and the two spheres of belongingness: Comment on Cross and Madson (1997). Psychological Bulletin, 122, 38-44.

På tal om referenser så hoppas jag att de tas som en möjlighet att kontrollera och göra efterforskning, och inte som ett sätt att skänka tyngd till mina argument. :gremtongue: Men samtidigt ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att det är med studier och experiment sådana här diskussioner ska föras. Anekdotiska bevis duger på sin höjd till att formulera en hypotes.

Sodivra

Champion
Javisst!

Det var därför jag också poängterade (Om än lite otydligt i förbifarten) att detta är vad som utmärker nördiga rollspel, och att hos män finns det en större population av nördar.

Så egentligen borde man kanske vänta sig en balansering av mängden kvinnor-män nu när det finns andra rollspel än D&D? Är bristen på en sådan ett motargument mot mitt resonemang? Eller pågår det kanske en sådan utjämning som jag inte kan lägga märke till eftersom jag inte spelat rollspel sen 70-talet?

krank

Re: Javisst!

Så egentligen borde man kanske vänta sig en balansering av mängden kvinnor-män nu när det finns andra rollspel än D&D? Är bristen på en sådan ett motargument mot mitt resonemang? Eller pågår det kanske en sådan utjämning som jag inte kan lägga märke till eftersom jag inte spelat rollspel sen 70-talet?
Om man tittar på en del moderna spel som t.ex Vampire, så lockas en väldig massa tjejer dit, som verkligen inte var särdeles lockade av fantasyns ofta inbyggda machostereotyper och -ideal. Vampire, som mycket handlar om intrigerande och att vara sådär coolt socialt ond snarare än att vara ett våldsamt monster, tycks locka tjejer i högre grad än tidigare spel. Jag skulle gärna se statistik på saken, men jag tror definitivt saker och ting utvecklats och förbättrats om man jämför med 70-talet.

//Krank, som gärna skulle se att grabbar tränades mer i "varma" relationer och tjejer utbildades mer i våldsamma datorspel etc

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

> Rollspel är ju faktiskt ett fasligt långsamt medium, vad som
> skulle kunna berättas med en film på två timmar tar väl
> snarare två spelmöten i rollspel.

Om man då inte spelar ett intensivt spel, som Bläck, där det faktiskt går att hålla jämna steg med en actionrulle.

Sodivra

Champion

Visst, jag talar om rollspelsmediet i stort nu, eller mer specifikt traditionella rollspel. Hypotesen är att pick-up-games och friform skulle vara det som kan förändra spelarbasen.

kängtrollson

Veteran

Skulle bara vilja inflika en sak. Jag upplever det inte så alls.
Har spelat rollspel med ett antal tjejer och det är inte så att jag upplevt det som att någon av dem skulle gilla just någon speciell typ av spel.
Känner många kvinnliga nördar och har aldrig märkt någon större skillnad på kvinnligt och manligt nörderi. Jag tror dock att tjejer, främst på grund av hur samhället ser ut, undviker att leka besservissers på forum och liknande. Tjejer är inte tillåtna att "ta för sig" på samma sätt som killar.

Vi kanske är konstiga här i Kalmar. :gremgrin:
Min första spelledare var en Kille på 11 bast. Min andra spelledare var en trebarnsmamma på runt 50.
Mina småsystrar spelade mycket Drakar och Demoner och Mutant Cron. Yngsta syrran var bland de första att beställa EON 1.
Ett ex till mig, svär vid tatueringar och sitt X-box 360. Hon brukade läxa upp mig i Quake arena.
Spelade D&D under slutet på nittiotalet. Två av spelarna var tjejer och två var killar. Killarna spelade Tjuv och Alv. Tjejerna Alv och Fighter.
Har även gjort spontana upptäckter i efterhand. Typ som när vi hittade polarens storasyters bortglömda rollspelssamling, eller när jag upptäckte att den kvinnliga kompgitarristen i mitt gamla Hardcoreband, hade Spellet Drakar och demoner vid åtskilliga tillfällen i mellanstadie åldern.

Sedan har jag ju medarbetare som Asynja och Intercorpse. Båda kvinnor, men deras beteende säger emot min tidigare påpekande om att tjejer inte "vågar ta för sig" och leka Besservissers.

krank

Jag tror att det ändå ligger något i det du säger - de kvinliga rollspelare som finns idag är ofta de som tagit till sig "hela grejen" - på det sätt jag själv hela tiden argumenterat för - och helt enkelt av olika anledningar inte stämmer in på den traditionella "kvinnobilden" s a s.

Fy fan för tjejjiga tjejjer, helt enkelt =)

Troberg

Sinister eater

Påminner om en kommentar en kompis fällde när han försökte säga att han inte gillade tjejer med massor av smink: "Jag vill ha riktiga tjejer med hår på bröstet!".

Sodivra

Champion

Känner många kvinnliga nördar och har aldrig märkt någon större skillnad på kvinnligt och manligt nörderi.

Vad jag försöker säga är inte att det är skillnad på manligt och kvinnligt nörderi. Jag menar att nörderi, det vill säga systemizing och obsessing (Jag vet inte vad Baron-Cohens term är, så jag använder "obsessing" från den här tråden) är vanligare hos män, och därmed är det fler män som spelar rollspel.

Traditionella rollspel förutsätter ju i hög grad att man gillar systemizing och obsessing, vilket det inte för övrigt reflekterats över så mycket i hobbyn tycker jag.

Sodivra

Champion

Jag tror att det ändå ligger något i det du säger - de kvinliga rollspelare som finns idag är ofta de som tagit till sig "hela grejen" - på det sätt jag själv hela tiden argumenterat för - och helt enkelt av olika anledningar inte stämmer in på den traditionella "kvinnobilden" s a s.
Ojdå... Har du det? I den här tråden? Då har jag verkligen missat något. :gremcrazy: Kan du redovisa den här uppfattningen vidare, det skulle uppskattas. :gremsmile:

QFT

krank

Ojdå... Har du det? I den här tråden? Då har jag verkligen missat något. Kan du redovisa den här uppfattningen vidare, det skulle uppskattas.
Jag försökte åtminstone göra det, och jag tror att det var i den här tråden... Jag vill ju att tjejer ska kunna bli mer "manligt nördiga" (och för den delen att killar ska kunna sminka sig, bära kjol, och prata känslor). Jag vill helt enkelt helt lösa upp skillnaderna, för att det ska bli mindre svartvitt och mer regnbåge över det hela =)

EnGladBjörn

Veteran

Måste väl bara påpeka att det väl inte är något fel med att saker och ting får ta tid (inklusive tid att sätta sig in i). Fy fan för ett samhälle där allt ska vara så simpelt att vem som helst ska kunna sätta i gång med vad som helst när som helst, men så är jag också allmänt trött på skräcken för att ta sig tid för något.

Och jag är väl inte helt övertygad om att rollspel kräver någon direkt jättelik insatts i tid, det tar inte speciellt lång tid att läsa igenom en regelbok, begripa det hyfsat och få till något spelbart senario ens om bara SL är den som gör allt, kanske 10-15timmar totalt?