Nekromanti Är redaktörskåren för homogen?

tull

Hero
Recca said:
Sen så undrar jag om du inte postar det här bara för att jag inte blev modererad igår men då var det ju inga moderatorer inloggade, iaf inte när jag skrev de inlägg som jag blev varnad för först idag.
Nej det berodde inte på dig. Men stöket (allmänt) fick mig att publicera tråden, ämnet är något jag tänkt på länge.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Smrtihara said:
men om det spiller över på ditt uppdrag är knappast min sak att avgöra.
Jag tycker tvärtom. En ordförande ska ju föra ordet, representera medlemmarna, sätta tonen.

Och vi medlemmar är ju ypperligt lämpade att avgöra det. Främst genom vem vi väljer att vara ordförande, men också i feedback till densamme.

Att ordförandetiteln inte är speciell, är mig helt främmande. Då ser jag ingen anledning till att ha en ordförande över huvud taget. Med ordförandeskap kommer ansvar och skyldigheter.

Men å andra sidan är jag mer bokstavlig i mitt sätt att se på titlar än många andra, så det kan absolut vara så att ett ordförandeskap bara är en kul grej för de flesta, men inget som betyder nått i det stora hela.

/M

Arfert

Facit
1. Ja, den är superhomogen. Men å andra sidan gäller det hobbyn i stort. Det dräller ju inte av invandrarkvinnor i hobbyn t.ex.

2. Det kan bli, om man t.ex. låter sina politiska åsikter färga besluten. Det känns inte så nu, men det har varit så förr.

tull

Hero
Magnus Seter said:
Smrtihara said:
men om det spiller över på ditt uppdrag är knappast min sak att avgöra.
Jag tycker tvärtom. En ordförande ska ju föra ordet, representera medlemmarna, sätta tonen.

Och vi medlemmar är ju ypperligt lämpade att avgöra det. Främst genom vem vi väljer att vara ordförande, men också i feedback till densamme.

Att ordförandetiteln inte är speciell, är mig helt främmande. Då ser jag ingen anledning till att ha en ordförande över huvud taget. Med ordförandeskap kommer ansvar och skyldigheter.

Men å andra sidan är jag mer bokstavlig i mitt sätt att se på titlar än många andra, så det kan absolut vara så att ett ordförandeskap bara är en kul grej för de flesta, men inget som betyder nått i det stora hela.

/M
Att jag inte betraktar det som särskilt märkvärdigt beror på att föreningen ännu inte fungerar. Vi har startat upp den och "existerar" men några former för föreningen finns inte.

Jag tog på mig ordföranderollen eftersom jag tillfrågades och har stor erfarenhet av att få organisationer att gå från tanke till handling.

tull

Hero
Arfert said:
1. Ja, den är superhomogen. Men å andra sidan gäller det hobbyn i stort. Det dräller ju inte av invandrarkvinnor i hobbyn t.ex.
Intressant betraktelse. Kanske är rollspelare en väldigt homogen grupp i stort vilket isf naturligt avspeglar kåren. Jag har t.ex. själv väldigt svårt att identifiera mig med den stereotype rollspelaren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Persson said:
Jag tog på mig ordföranderollen eftersom jag tillfrågades och har stor erfarenhet av att få organisationer att gå från tanke till handling.
Vilket i min värld gör ordförandeskapet ännu mer speciellt. Ety titeln har tilldelats med en förhoppning om att föreningen ska ta form.

Ansvar och skyldigheter. Det kommer med titeln. Det och förväntningar.

Tycker jag, dårå. So get on it, mister chairman of the board! :gremgrin:

/M

Arfert

Facit
Persson said:
Arfert said:
Intressant betraktelse. Kanske är rollspelare en väldigt homogen grupp i stort vilket isf naturligt avspeglar kåren. Jag har t.ex. själv väldigt svårt att identifiera mig med den stereotype rollspelaren.
Är ju bara att se sig om på valfritt spelkonvent.

tull

Hero
Magnus Seter said:
Tycker jag, dårå. So get on it, mister chairman of the board! :gremgrin:
Jag försöker! Men jag har varit lite för upptagen med att bråka på den senaste tiden. Men nu har jag nog bråkat av mig. :gremgrin:

Smrtihara

Warrior
Jag tycker snarare att det är styrelsen som ska reagera i första hand.

Men visst, hade föreningen varit en tydlig del av forumet så hade jag kanske reagerat. Som nykomling och inte insatt i ansvarsområdena har jag INTE sett Persson som ett ansikte utåt för oss medlemmar i forumet.

Är det meningen att Persson ska vara det?

Jag ser också på ordförandeskap som en otroligt viktig post i en förening, där ordförande bland annat arbetar som ett ansikte utåt. Det kanske är fel av mig att inte koppla föreningen till forumet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Smrtihara said:
Det kanske är fel av mig att inte koppla föreningen till forumet?
Nä, det är nog logiskt. Utifrån vad Persson säger så är ju föreningen tydligen i sin linda ännu, så det är nog så att jag trott att den var mer utvecklad och att Persson hade ett tydligare mandat.

/M

krank

Går ondskans ärenden
Persson said:
Magnus Seter said:
Persson said:
Ser folk verkligen min ordförandetitel som något speciellt?
Jag kan bara tala med säkerhet för mig, och spekulera i hur andra ser det.

Svaret på frågan blir då: jepp.

/M
Oj.
Jag också, för övrigt.

Om inte annat - och det här kanske du inte funderat över - så gör moderatorstatusen att man inte kan ignorera dig. Det ger dig en särställning; man kan inte riktigt välja bort att läsa det du skriver annat än genom... manuell ignorering. Vilket är ganska mycket svårare, och kräver mer viljestyrka.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tre. Jag har ingen som helst koll på vad föreningen är för något, annat än att det tydligen finns en WRNU-förening. Jag utgår ifrån att den är kopplad till forumet och ser en ordförandepost som en ganska stor grej då.

Jag kan tänka mig att många nykomlingar till forumet kommer att se Persson som högste hönset på hela forumet, med mer pondus än hela redaktörskåren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Genesis said:
Jag kan tänka mig att många nykomlingar till forumet kommer att se Persson som högste hönset på hela forumet, med mer pondus än hela redaktörskåren.
Bra observation!

/M