Rickard
Urverk speldesign
Är det bara jag som tycker att liknelser med datorspel haltar? Visst, det är lika dyrt men det krävs en hel del arbete för att få sätta igång att spela. Ett datorspel trycker man in i datorn och installerar. Efter det börjar man spela. Ett rollspel kräver istället en genomläsning på 200-300 sidor och sedan att spelledaren skriver ett scenario. Det är väldigt många timmar som behövs till detta. Inte ens indiespelen klarar sig undan förberedelser. Vissa går knappt att förstå hur man ska spela om man inte har spelat (liknande) rollspel förut.solvebring i [url="https://www.rollspel.nu/threads/54455" said:detta inlägg[/url]]Jag menar inte utbredning när jag säger folkligt, utan snarare hur lättillgängligt det är. Det krävs inta större summor, inga licenser, inget körkort osv. för att spela rollspel. Dataspel är dyra, TV-spel är dyra, bräd- och sällskapsspel av den bättre sorten är dyra.
/Han som hoppas att Arvidos MC länkar till sin föreläsning om hur man kan göra rollspel mer lättillgängligt