Nekromanti Är rollspel lättillgängliga?

Rickard

Urverk speldesign
solvebring i [url="https://www.rollspel.nu/threads/54455" said:
detta inlägg[/url]]Jag menar inte utbredning när jag säger folkligt, utan snarare hur lättillgängligt det är. Det krävs inta större summor, inga licenser, inget körkort osv. för att spela rollspel. Dataspel är dyra, TV-spel är dyra, bräd- och sällskapsspel av den bättre sorten är dyra.
Är det bara jag som tycker att liknelser med datorspel haltar? Visst, det är lika dyrt men det krävs en hel del arbete för att få sätta igång att spela. Ett datorspel trycker man in i datorn och installerar. Efter det börjar man spela. Ett rollspel kräver istället en genomläsning på 200-300 sidor och sedan att spelledaren skriver ett scenario. Det är väldigt många timmar som behövs till detta. Inte ens indiespelen klarar sig undan förberedelser. Vissa går knappt att förstå hur man ska spela om man inte har spelat (liknande) rollspel förut.

/Han som hoppas att Arvidos MC länkar till sin föreläsning om hur man kan göra rollspel mer lättillgängligt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
detta inlägg[/url]]Jag menar inte utbredning när jag säger folkligt, utan snarare hur lättillgängligt det är. Det krävs inta större summor, inga licenser, inget körkort osv. för att spela rollspel. Dataspel är dyra, TV-spel är dyra, bräd- och sällskapsspel av den bättre sorten är dyra.
Är det bara jag som tycker att liknelser med datorspel haltar? Visst, det är lika dyrt men det krävs en hel del arbete för att få sätta igång att spela. Ett datorspel trycker man in i datorn och installerar. Efter det börjar man spela. Ett rollspel kräver istället en genomläsning på 200-300 sidor och sedan att spelledaren skriver ett scenario. Det är väldigt många timmar som behövs till detta. Inte ens indiespelen klarar sig undan förberedelser. Vissa går knappt att förstå hur man ska spela om man inte har spelat (liknande) rollspel förut.

/Han som hoppas att Arvidos MC länkar till sin föreläsning om hur man kan göra rollspel mer lättillgängligt
Kort svar; nej, det är de inte. Roll/brädspelshybrider som t.ex. HeroQuest eller Talisman är mer lättillgängliga. Inte för att de nödvändigtvis är mindre komplicerade, men för att nästan alla människor av västerländskt ursprung har spelat brädspel i en eller annan tappning, så steget är inte så långt. Däremot har typ ingen någonsin spelat rollspel.

Att plocka upp ett rollspel och börja lira är som att plocka upp en gitarr och jamma lite. Det funkar fantastiskt om man gjort det förr, men är väldigt knepigt om man är nybörjare.

Jag är dock ganska nöjd med att det inte är helt lättillgängligt. Jag gillar att ha en hobby som inte alla och hans moster håller på med.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att Han har en novaliknande glimt i sitt öga i sin post men ...

... alla har spelat rollspel. Diverse lekar som barn är systemlöst rollspel/improviserat levande rollspel. Det "svåra" är att få vuxna förnuftiga människor att gå tillbaka till det tillståndet av låtsad verklighet. Och kunna göra om det för sin egen glädjes skull, och inte bära spelet som en mask för att roa ett barn.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
wilper said:
Jag tror att Han har en novaliknande glimt i sitt öga i sin post men ...
Jag har ingen aning vad det där betyder.

wilper said:
... alla har spelat rollspel. Diverse lekar som barn är systemlöst rollspel/improviserat levande rollspel. Det "svåra" är att få vuxna förnuftiga människor att gå tillbaka till det tillståndet av låtsad verklighet. Och kunna göra om det för sin egen glädjes skull, och inte bära spelet som en mask för att roa ett barn.
Jag antar att du avsiktligen missförstår mitt inlägg, och att du förstår vad jag menar är skillnaden mellan barns lek och att spela D&D, så jag låter bli att gå in i en diskussion om det.

Tyr

Hero
Han said:
Det beror på hur man definierar lättillgängligt. Solve tar upp vilka krav som ställs på den som vill börja med rollspel, och han har ju rätt. Det är en hobby som är öppen för alla. Det enda kravet är att man kan kommunicera och har tillgång till några likasinnade. Priset varierar från gratis till billigt och håller hela livet, så priset kan man inte klaga på. På så sätt är hobbyn extremt lättillgänglig.

Du och Vitulv fokuserar mer på hur svårt det är att lära sig spela. Jag vet inte om jag håller med att tröskeln är så stor. Särskilt eftersom min gissning är att majoriteten av alla nya spelare invigs av vana rollspelare som snabbt kan förklara grunderna och sedan är det bara att testa. Men visst, jag kan hålla med om att det kan potentiellt vara svårare att komma igång och lära sig. Det kan också vara svårt att hitta en spelgrupp.

En annan aspekt man kan titta på är hur pass lätt det är att upptäcka hobbyn. Det är föga troligt att man upptäcker det genom massmedia. Eftersom rollspelsböcker oftast säljs i specialbutiker, och inte bara det, i butiker vars huvudnäring är allt annat än rollspelsböcker så är det inte så troligt att man råkar på det där heller. Men det kan hända. Troligast är att man hör talas om det från rollspelare. Så på så vis är rollspel väldigt otillgängliga.

Så mitt svar är nja.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Problemet med diskussionen är att vi först behöver bestämma vad vi menar med "lättillgänglogt". Och "rollspel".

D&D är inte så jättetillgängligt. Eller, Essentials är väl hyfsat. röda boxen var rätt bra, men överlag är inte regeltunga spel lättillgängliga som jag ser det.

Däremot friformsscenarier t.ex, där man som spelare behöver noll förberedelse, inte behöver kunna regler, faktiskt inte behöver förstå mer än det grundläggande konceptet "man låtsas vara nån annan och beskriver vad den gör, typ".

Sen beror det ju på om man menar som spelare eller spelledare... Har man vana rollspelare som kan introducera en blir rollspel lättillgängligt. Har man inte det blir det inte det.

Så... Öh, är rollspel lättillgängligt? "Det beror på". På samma sätt som det beror på när man kollar på tv-spel - jag ser inte Hearts of Iron eller Demon's Souls som särdeles lättillgängliga, men det finns massor av casualspel som är superlätta att komma igång med...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:
Jag antar att du avsiktligen missförstår mitt inlägg, och att du förstår vad jag menar är skillnaden mellan barns lek och att spela D&D, så jag låter bli att gå in i en diskussion om det.
Jo, skillnaden mellan låtsaslek och rollspel är som skillnaden mellan att som barn slå på saker med en pinne och att spela cricket. Men jag håller med om att så länge hobbyn bär sig så rör det mig inte så mycket om den är smal.

solvebring

Superhero
Det beror på hur man definierar lättillgängligt. Solve tar upp vilka krav som ställs på den som vill börja med rollspel, och han har ju rätt. Det är en hobby som är öppen för alla. Det enda kravet är att man kan kommunicera och har tillgång till några likasinnade. Priset varierar från gratis till billigt och håller hela livet, så priset kan man inte klaga på. På så sätt är hobbyn extremt lättillgänglig.
Jo, precis. Det var det jag menade, att det inte krävs några specialkunskaper eller större summor för att rollspela. Att det sedan tar tid att lära sig regler och sådant säger jag inte emot, fast det var heller inte det jag syftade på. Citatet kommer från tråden om att rollspel är för billiga, så det var främst prisfrågan jag syftade på.