Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag skulle nog inte säga att jag missförstår vad hantverksskicklighet är utan snarare att vi har olika definitioner av begreppet. Om definitionen innefattar ”att ta pulsen på samhället, göra en poäng genom alternativa vägar, kommunicera utan ord, förstå och visa på abstrakta sätt” så håller jag helt med om att det kan vara en viktig komponent vad gäller konst. Men mycket av det handlar i min bok snarare om analys än om hantverk. Om du med ”hantverk” menar att en person kan vara dålig på att rita, men att hen har en såpass intressant analys om det hen ritar att den fula bilden placeras i en kontext då den ändå kan säga något intressant, då tycker vi lika.Fast nu missförstår du ju vad hantverksskicklighet är. Att ta pulsen på samhället, att göra en poäng genom alternativa vägar, att kommunicera utan ord, att förstå och visa på abstrakta sätt är ju även det hantverkskunskaper som tillkommit från processen i konstnärens liv.
Som sagt, konst uppstår ju inte ur ett vakuum.
Att avfärda Fountain som bristande hantverksskicklighet är ju att helt förbise Duchamps syfte och process med verket, som är sprungna ur en de facto hantverksskicklighet.