Det finns naturligtvis undantag, men på det hela taget skulle jag säga "nej". Skillnaden ligger inte i hantverket, skillnaden ligger i syftet, visionen. Konst är ett syfte i sig, illustrationer är förstärkare för något annat syfte. Eller något i den stilen.
Naturligtvis så finns det gränsfall. Guernica, till exempel, är definitivt konst, men också konst med ett distinkt syfte. Den lägger dock på ett ganska tjockt lager symbolik och konstnärlig tolkning av den händelse den avbildar.
Men, typiska rollspelsillustrationer är ganska okomplicerade illustrationer av vad spelet handlar om. Hård snubbe med svärd slåss mot otäckt monster. Sexig rymdhjältinna med laserpistol. Magiker med eldboll i händerna. Jag menar, vi har sett dem tusentals gånger, och de är mest ett "Japp, det här spelet också...".
Det sagt, hantverket kan fortfarande vara top notch. Vallejo, Brom, Achilleos osv, jag ifrågasätter inte deras hantverk. Men, det är fortfarande illustrationer. Å andra sidan, jag älskar Mark Rothcos målningar. Hans hantverk må vara ganska enkelt, mer en metod än ett hantverk, men att se dem på riktigt är episkt. Hantverk och konst är två olika axlar, och de har inte med varandra att göra.
Jag skulle nästan kunna säga att konst är vision, illustrationer är hantverk. Sedan kan konst ha hantverk också, eller illustrationer ha vision, men det är inte ett krav.