Nekromanti Är skräck verkligen skrämmande?

Ghoulz

Swordsman
Re: Mein Kampf

Man kan ju tillägga frågan: När såg du en zombie-rulle du inte skrattade åt senast?

Night of the living dead?

Ghoulz

Swordsman
Re: Mein Zombie [ANT]

Så det är omöjligt att spela skräck i nazismens skugga?

Det finns en viss svart humor i AFMBE, men det gör inte att spelet måste vara "oskräckigt". Att zombies inte måste vara slapstickhumor är väl rätt uppenbart efter Romeros filmserie, right? Särskilt i "Night of the Living dead" är ju stämningen otroligt tung. Spelet kan lämna mycket utrymme för psykologiskt rollspel med mycket dynamik. Såväl som humor, förstås.

chrull

Stockholm Kartell

Ja okej. när jag såg 30th anniversery edition grät jag.

men jag tycker de är roliga ändå. Zombies måste man skratta åt :gremlaugh:

liksom: ÅH NEJ! HAN KOMMER MOT MIG I 1 METER PER MINUT! JAG KOMMER DÖ!!! :gremlaugh:DD

chrull

Ghoulz

Swordsman

Zombies måste man skratta åt

Jorå, det är kul tills man står inför sin flickvän...

Filmerna kan vara "Army of Darkness" eller "Night of the Living Dead", och så också spelen...

Krille

Super Moderator
Re: Mein Zombie [ANT]

"Så det är omöjligt att spela skräck i nazismens skugga?"

Det kanske går, men det underlättar i så fall om man döper scenariot till "Den svarta solen" eller något i den stilen, och inte till "Mein Zombie!"

"Det finns en viss svart humor i AFMBE, men det gör inte att spelet måste vara "oskräckigt"."

Det säger jag ju heller inte. Det finns skräckelement i Scream också, men jag tyckte fortfarande att den var förbaskat humoristisk.

Trots skräckinslagen.

Ghoulz

Swordsman
Scream

Det finns skräckelement i Scream också, men jag tyckte fortfarande att den var förbaskat humoristisk.

Som skräckfantast ogillar jag Scream. Den skräck den innehöll tjänade till at driva med skräckgenren och filmen led i allmänhet av 90-talets skitnödiga ironisyndrom. Det är det vi som spelledare måste anstränga oss för att övervinna. Först när skräcken blir på "allvar" (dvs att vi tar beskrivningar etc. på allvar och lever oss in) kan vi uppleva det vi är ute efter - skräck.

Men AFMBE befinner sig i gråzonen och denna gråzon kan utgöra effektiv kontrasterande verkan som skapar spänning. Humor måste inte exkluderas, men jag tror att den ofta kan funka hämmande på skräcken. Det gör den inte mindre värd, men det är värt att tänka på.

Och du har helt rätt om titeln. Men skräck i nazismens skugga (a'la "Die schwarze Sonne") är inte en dum idé. Bara det inte blir exploitation a'la "Ilsa: She-wolf of the SS" av det...

Eksem

Champion
Re: Byt ut monstren...

Dels användes väl uttrycket "monster" istället för "motståndare" på samma sätt som man av någon anledning kallar "rollpersoner" för "gubbar", dels kan man väl använda den delade synen på brottslingar till grund för rätt så otrevlig skräck?

Troberg

Sinister eater
Re: Scream

Men AFMBE befinner sig i gråzonen och denna gråzon kan utgöra effektiv kontrasterande verkan som skapar spänning. Humor måste inte exkluderas, men jag tror att den ofta kan funka hämmande på skräcken. Det gör den inte mindre värd, men det är värt att tänka på.
Ett bättre exempel på hur humor kan funka för att ge en kontrast till skräcken finns i Lars von Triers serie Riket som jag rekommenderar förbehållslöst och lite till.

Troberg

Sinister eater

Night of the living dead?
Den filmen har dessutom en viktig läxa att lära ut till spelledare. Filmen handlar egentligen inte om zombies, de är bara en prop för att möjliggöra handlingen. Filmen handlar om personerna som är instängda under press i ett hus med okända människor. Det är inte zombies som är skrämmande, det är situationen.

Troberg

Sinister eater

ÅH NEJ! HAN KOMMER MOT MIG I 1 METER PER MINUT! JAG KOMMER DÖ!!!
Du missar poängen. Det kommer aldrig EN zombie. Zombies räknas i enheten horder. Det kommer aldrig mindre än en hord.

Mördare with laserbeams attached to their heads?

Så här säger jag om den idén: Nja...

Personligen spelar jag rollspel för att slippa ifrån den ganska tråkiga verkligheten. Så personligen tycker jag att det är 100 gånger intressantare att bekämpa monstrum och liknande än mördare. Jag ogillar äventyr/rollspel som är 100% "verkliga"

Så om mördarna inte mördar genom att utföra magiska ritualer eller liknande så skulle jag nog inte villa spela något sådant äventyr... Ok, kanske någon enstaka gång... bara för att testa...

Re: Tyvärr

så tror jag det ja, men jag har som sagt inte sett filmen ännu. Men första delen i spelserien är jäkligt bra, sen så blir det bara en sorgelig "Kötta Zombies" soppa av alltsammans, tyvärr....

Ymir

Liten kantbaron
Re: Walesiska fäder gone mad?

Jag gillar när skräck balanserar på gränsen mellan det fantastiska och det otäckt verkliga, förvisso (något WoD gör bitvis suveränt, men också ofta i överkant åt det fantastiska hållet), men att göra det än mer jordnära kan det ofta finnas en stor behållning i. Kan inte riktigt gravt störda personer ändock kännas en smula 'overkliga'? Kan inte riktigt hemska/sjuka händelser också göra det? Hela grejen är ju att sådant känns sjukt och overkligt, men ack så verkligt på samma gång, eftersom vår värld faktiskt döljer många skuggor - och det är just det, att det är overkligt men ändå verkligt, som skapar en närvarokänsla som kan ge upphov till verklig skräck. Personligen har jag iaf rätt svårt att relatera till psykotiska vrak som spikar fast sina egna 9-åriga döttrar i bord och våldtar dem...

...men det är kanske bara jag.

- Ymir, har faktiskt inte alls särskilt svårt att relatera till det där, om han ska vara ärlig, men, ja...you get the point.

Nightowl

Champion

Men visst går det fortfarande att skrämmas med AFMBE (till skillnad från en hel del andra relativt nya spel som påstår sig tillhöra genren), men det går att skratta också. Precis som i några av de bättre skräckrullarna, faktiskt.
Allt Fläsk Måst' Ätas (bör helst sägas på Pitebondska) är också ett sjuhelsikes bra action-spel, liksom många filmer med 'skräck'-tema (ta alla kinesiska odöd-rullar) är bra actionfilmer.

Jag har ALDRIG haft så nervpirrande kul i strid som i AFMBE.

Erik

Nightowl

Champion

Det kommer aldrig EN zombie. Zombies räknas i enheten horder. Det kommer aldrig mindre än en hord.
Den andra poängen är att när Det Farliga är ett spöke, en utomjording eller en ansiktslös mördare är det singularis vi talar om. I zombierullar pratar vi inte så sälla´n om hela världen minus mig, min flickvän och mina två polare.

Erik