Nekromanti Är sugen på att köpa bra blues !

Johan K

Gammal & dryg
När jag & några polare var & käkade på ett ställe här i Lund så spealde de en mass bra musik, bland annat så spealde en massa skönt blues. Hade tyvärr ingen aning om vad artisterna hette. Så därför slänger jag yut frågan här. Om ni skulle vrajag, vad skulle köpa för artister i bluesväg ??

/ Johan K, som tycker att det snuddar lite på kulturforumet. Så flytta det om ni moderatorer finner det lämpligt.

Organ

Out of time, out of mind
Det beror lite på vad för sorts blues du gillar. Här kommer dock ett axplock tips:

Dels så finns det är den ursprungliga, lite lantliga bluesen, som oftast spelas på endast akustisk gitarr och munspel (vanligtvis kallad "Delta Blues"). Det riktigt stora namnet där är den mytiske Robert Johnson. Andra artister att kolla upp är Blind Willie Johnson och Charley Patton.

När sedan bluesen flyttade till storstan och fick en elgitarr samt komp av en bas och ett trumset, föddes den så kallade Chicago-bluesen, vilket är det de flesta tänker på när de hör ordet blues. Det finns massor av artister i den genren men de mest namnkunniga är John Lee Hooker, Muddy Waters och min egen favorit Howlin Wolf.

Går man igång på blåsförstärkt storbandsblues måste man ha nått med giganten (i alla avseenden) BB King.

Tyvärr så har inte bluesen utvecklats nämnvärt sedan 60-talet, vilket gjort att det i stort sett inte kommit några nyare bluesartister som tillfört något nytt. Ett stort undantag är dock enligt mig Otis Taylor. Hans musik är, trots att den inte innehåller bluesens traditionella machotrams, det hårdaste som nånsin släppts på platta. Trots att hans sättning ofta bara består av akustisk gitarr och banjo(!) så är hans mörka sånger (och då menar jag "MÖRKA") mångfallt mycket mer olycksbådande än legioner av dödsmetallband tillsammans.

Mer om blues finns här.

/Anders

Dansson

Veteran
mångfallt mycket mer olycksbådande än legioner av dödsmetallband tillsammans.

*flämt* Då måste det vara hemskt. :gremwink:

Skämt åsido. Jag är ingen blues-nisse, jag föredrar normalt de där ovan nämnda banden, men en blues-artist jag tycker svänger rätt bra är Jeff Healey (tror jag han heter). Upptempo-blues. Sedan finns Delta Head (återigen, tror jag...). En skum bluesduo med distad gura, ståbas och enorma baskaggar.

- Dan, som inte vet vad han pratar om...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Organ har gett dig grunden så nu kommer jag med en avstickare; rockigare blues och bluesrock!

Massor av vita killar blev ju sålda på bluesen förstås när de fick höra den och känna den primala urkraften i den. Vad blev av det då? Jo, bland annat blev det John Mayalls Bluesbreakers, Canned Heat och i förlängningen t.ex. Allman Brothers Band. Inget av de här banden är "äkta" bluesband utan blandar influenser till sånt som är mer lättillgängligt för oss bleka rackare. En personlig favorit i svängen är Rory Gallagher, en blueskille från Irland. Stevie Ray Vaughn bör väl nästan nämnas också när man snackar vita killar som lirar blues.

Det finns egentligen hur mycket som helst så det är nästan knepigt att tipsa. Avvaktar lite och återkommer med mer konkreta tips! :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Inget av de här banden är "äkta" bluesband utan blandar influenser till sånt som är mer lättillgängligt för oss bleka rackare.

Inte att förglömma tidiga ZZ Top -- i och med Eliminator blev deras musik... nånting annat, men skivorna innan de hamnade på hitlistorna är bluesrock av hög klass.

--
Åke

Erik_N

Warrior
I bluesrock-facket så håller jag The Black Keys högt. Mycket bra, modern blues, en duo bestående av gitarr och trummor.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Inte att förglömma tidiga ZZ Top
Så sant som det var sagt! Kan det bli fel med en titel som "Arrested For Driving While Blind" liksom? :gremlaugh:

-- i och med Eliminator blev deras musik... nånting annat, men skivorna innan de hamnade på hitlistorna är bluesrock av hög klass.
"Hårddiskbaserad partybluesrock" har jag för mig jag hört talas om nånstans. :gremcrazy:

Organ

Out of time, out of mind
mångfallt mycket mer olycksbådande än legioner av dödsmetallband tillsammans.

*flämt* Då måste det vara hemskt.
Noteras bör även att detta var något jag skrev i egenskap av någon som faktiskt gillar dödsmetall.....

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
En personlig favorit i svängen är Rory Gallagher, en blueskille från Irland. Stevie Ray Vaughn bör väl nästan nämnas också när man snackar vita killar som lirar blues.
I sådana fall vill jag pusha lite för Johnny Winter (ej att förväxla med hans lite sämre (och om möjligt ännu fulare) brorsa Edgar Winter. Hans version av Stones-klassikern "Jumpin Jack Flash" håller jag för att vara den ultimata och faktiskt bättre än orginalet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Men bah, du glömde ju Blues Brothers!
De är visserligen skitbra men är väl egentligen bara blues till namnet? Det de sysslar med är snarare klassisk soul och r'n'b.

/Anders (Som har sett The Blues Brothers Band live. Det svängde jävel.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är lustigt att...

...de icke-svarta bluesmusiker som du pushar för istället, är så ärkevita som man kan vara utan en Ku-klux-klan-dräkt. Är de någon slags albinos eller? :gremsmile:

Storuggla

Champion
"De är visserligen skitbra men är väl egentligen bara blues till namnet? Det de sysslar med är snarare klassisk soul och r'n'b."

Men vadå, de heter ju Blues Brothers! Blues! Eller menar du att Aftonbladet kommer ut på morgonen också?

Storuggla, lönespec boogie

Quan'talis

Swashbuckler
Ett stort undantag är dock enligt mig Otis Taylor. Hans musik är, trots att den inte innehåller bluesens traditionella machotrams, det hårdaste som nånsin släppts på platta.
Efter en snabb tripp till musikbiblioteket (det är som internet, men det finns på riktigt!) kan jag bara hålla med. Jag ska bli Otis Taylor när jag blir stor.

Basenanji

Postd20modernist
Flera hjältar

Jag rekommenderar:

-Gary Moore, slickt men coolt
-Stevie Ray Vaughan, inte lika slickt men ändå modernt
-Robben Ford, inte lika bluesigt som BB King men ändå svängigt
-Eric Bibb, svensk-amerikan som tar rötter och gör sitt eget av det. Kultig! Har spelat på Lilla Maria många år. DET är kult!
-James Blood Ulmer (?!), många har creddat honom, har ingen aning, men är nyfiken...

Orgeljazz/blueshjältarna:
-Jimmy Smith
och
-Jack McDuff

---

/Basenanji

Johan K

Gammal & dryg
En får ta & tacka för de inkommna tippsen !!
Skall ner till Folk & Rock imorogn & kolla runt lite efter era tipps !

/ Johan K, som får lön imorgon ! =)