Det beror lite på vad för sorts blues du gillar. Här kommer dock ett axplock tips:
Dels så finns det är den ursprungliga, lite lantliga bluesen, som oftast spelas på endast akustisk gitarr och munspel (vanligtvis kallad "Delta Blues"). Det riktigt stora namnet där är den mytiske
Robert Johnson. Andra artister att kolla upp är
Blind Willie Johnson och
Charley Patton.
När sedan bluesen flyttade till storstan och fick en elgitarr samt komp av en bas och ett trumset, föddes den så kallade Chicago-bluesen, vilket är det de flesta tänker på när de hör ordet blues. Det finns massor av artister i den genren men de mest namnkunniga är
John Lee Hooker,
Muddy Waters och min egen favorit
Howlin Wolf.
Går man igång på blåsförstärkt storbandsblues måste man ha nått med giganten (i alla avseenden)
BB King.
Tyvärr så har inte bluesen utvecklats nämnvärt sedan 60-talet, vilket gjort att det i stort sett inte kommit några nyare bluesartister som tillfört något nytt. Ett stort undantag är dock enligt mig
Otis Taylor. Hans musik är, trots att den inte innehåller bluesens traditionella machotrams, det hårdaste som nånsin släppts på platta. Trots att hans sättning ofta bara består av akustisk gitarr och banjo(!) så är hans mörka sånger (och då menar jag "MÖRKA") mångfallt mycket mer olycksbådande än legioner av dödsmetallband tillsammans.
Mer om blues finns
här.
/Anders