Nekromanti Är sugen på att skaffa ett enkelt kortspel

Johan K

Gammal & dryg
Är på jakt efter ett kortspel som är enkelt & kul. Har FLUXX & Spank the Monkey här hemma.
Så vad skle köpa, om bi var jag ? Priset bör ite var mer än 300 spänn.
Har testat Badaboom & tyckte ett det var lite väl trist.

Troberg

Sinister eater
Har du testat 'Bang!'? Det är spagettiwestern, bra stämning, utrymme för taktik, lättspelat och billigt. Köp gärna expansionen Dodge City också. Övriga expansioner är mindre viktiga, men de är så billiga att det inte spelar någon roll.

Organ

Out of time, out of mind
Jag föreslår Wings of War från Fantasy Flight Games. Det är ett genommysigt WW1-flygspel med massor av Biggles-känsla. Det finns rum för upp till fyra spelare (man kan vara fler men man behöver fler kopior av spelet då) och har en speltid på max en timme.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Once upon a Time - Sagoberättarkortspelet. Till och med ickerollspelare har jag spelat det med.

Giljotin - Bödlar under franska revolutionen fajtas i giljotinkön om vem de ska få avrätta. Kul och snabbt spel. Det saknar dock något (vet inte vad).

<strike>Army of Dark...</strike> - Bara skoja. Köp aldrig detta spel.

Space Beans - Svårt att förklara men det är väldigt kaotiskt och därför kul.

Kill Dr Lucky - Mer brädspel, men kul mekanik och billigt, 75 spänn.

Cthulhu 3000 - (eller något, minns inte namnet) Kör bilar i Cthulhustyle. Kul mekanik, men fular sig om man är tre personer.

(Wings of war är riktigt kul, även om det är mer figurspelsaktigt men utan tärningar)

/Han som trodde det skulle bli fler svar på den här tråden

Johan K

Gammal & dryg
Doh !

Once upon a Time - Sagoberättarkortspelet. Till och med ickerollspelare har jag spelat det med.
At jag inte tänkte på det då, det har jag till & md liggandes här hemam juh. Är ju ett eminent spel, tack Arvidos för att du lärde mig speal det !

Annars så får man tacka för de förslag som kommit hitills, tippsa gjärna mer ! man kan aldrig få för mycket tipps... :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Ett spel jag inte rekommenderar är Chez Geek. Det är ett sådant där spel som ser skitroligt ut när man tittar på korten, men som är helt omöjligt att ha roligt med när man faktiskt spelar.

Jag vill istället rekommendera något av ett wildcard. Egentligen borde jag hålla mun, för jag har inte spelet själv ännu, men jag har läst allt om det på Boardgamegeek och jag är nästan hundra procents säker på att det är lika bra som det verkar utifrån det jag har lärt mig: San Juan. Det är en sorts kortspelsversion av Puerto Rico och gör kärnan i det spelet enklare och mer snabbspelat, samt står mycket stabilt på en enkel och fungerande spelmekanisk grund som är så självklart fungerande att jag hade velat hitta på den själv.

Det är inget spel med "roliga kort" och har därför ett mycket lågt nyhetsvärde i jämfört med många andra populära moderna spel; men personligen är jag rätt trött på att få se roliga bilder och roliga korttitlar på kort som sedan inte går att spela med på något roligt sätt. Jag är mycket mer intresserad av ett spel som blir roligt när man faktiskt spelar det, lär sig att spela det bra, och till slut börjar bemästra dess olika aspekter. San Juan ser ut att vara det spelet för mig.

thark

Hero
Som mätpunkt: Jag gillar San Juan, och gillar det dessutom bättre än själva Puerto Rico helt enkelt eftersom det har samma finurliga mekanik med rollval utan att bli lika omständligt och pilligt. (Sen kan man förstås anse att det, varande ett kortspel, är mer slumpmässigt och obalanserat, och det är säkert sant, men inte värre än att jag kan leva med det.)

NilsK

Ligist
Bang som redan föreslagits är alldeles utmärkt, riktigt billigt dessutom kostar ynka 89 spänn eller nått på Sfbok. Klockrent köp. Annars kan jag rekommendera Citadels, en klassiker.

Kolla in boardgamegeek om du vill veta mer, allt finns där.

Organ

Out of time, out of mind
Ett tips till

Jag skulle även vilja pusha för Comrade Koba, ett VÄLDIGT snabbt (och blodigt :gremelak:) spel som handlar om utrensingar av "folkfiender" inom den sovjetiska politbyrån i slutet av 30-talet. Alla bestämmer i hemlighet tre politbyråmedlemmar som de vill ska överleva medans man försöker få alla andra (framförallt de man tror de andra spelarna har valt) deporterade till Sibirien eller nersläpade i Ljubljankas källare för ett snabbt och definitivt nackskott. Vinner gör den spelare med flest favoriter i livet och så nära Stalin som möjligt. Det är dock en störtfarlig position att vara i då det är ett säkert sätt att bli utrensad på, så spelets bärande grej är att man ska förutsäga hur länge partiet (spelet alltså) kommer att fortgå och placera sina protegéer i toppen precis innan dess. Det är skitkul! :gremgrin:

/Anders

Hunk

Hero
Re: Ett tips till

Kan inte annat än instämma. Komrade Koba är skitkul! Dessutom är det billigt (kostar under hundralappen).Tyvärr tror jag dock inte att Johans lokala spelbutik har Koba inne, eftersom jag inte tror att de beställer något från Card Cabinet, som distribuerar spelet. Mitt tips är dock att Johan skall tjata på dem! Som spelbutiksinnehavare vet jag att det kan löna sig med tjat från kunder...

Johan K

Gammal & dryg
Titade på BANG idag faktsitk, verakde spännande. Ska ta & se ifall man kan testa det åxå.
Fick dock channsen att testa Guiliotine(eler hur nu det stavas) & föll direkt för det. Så det blev dagens kortspelsinköp.

Hunk

Hero
Guillotine

Du kan alltid fråga Troberg vad han gjorde med sitt ex av Guillotine och varför...

Troberg

Sinister eater
Re: Guillotine

Du kan alltid fråga Troberg vad han gjorde med sitt ex av Guillotine och varför...
Ska jag vara ärlig så har jag inte kommit mig för det än. Jag tror dock att min nya plasmasvets ska kunna lösa problemet, en plasmaström på 8000 grader kan ta hand om det mesta...

Johan K

Gammal & dryg

Törs man fråga vad Guillotine har gjord dig, för at du ska straffa det med en plasmasvetts ??
Jag menar, det är ju ett gasnka brutalt öde att gå under, under en plastamasvetts menar jag...

Troberg

Sinister eater

Törs man fråga vad Guillotine har gjord dig, för at du ska straffa det med en plasmasvetts ??
Det såldes till mig under falska förespeglingar.

Dessutom är jag road av att testa svetsen lite mer.

Havoc

Swordsman
San juan är ok men inte fantastiskt. Det kommer inte i närheten av Puerto Rico.

Däremot kan jag till 100% stödja rekommendationen av Citadels. Se bara till att du köper den nya versionen där Dark City-expansionen ingår.

Hunk

Hero

Guillotine är faktiskt ett av de kortspel som jag och mina kompisar har spelat mest och jag tycker själv att det är riktigt kul och att Johan har gjort ett bra val! Ett mycket trevligt beer'n'pretzelsspel.