Ett spel jag inte rekommenderar är Chez Geek. Det är ett sådant där spel som ser skitroligt ut när man tittar på korten, men som är helt omöjligt att ha roligt med när man faktiskt spelar.
Jag vill istället rekommendera något av ett wildcard. Egentligen borde jag hålla mun, för jag har inte spelet själv ännu, men jag har läst allt om det på Boardgamegeek och jag är nästan hundra procents säker på att det är lika bra som det verkar utifrån det jag har lärt mig: San Juan. Det är en sorts kortspelsversion av Puerto Rico och gör kärnan i det spelet enklare och mer snabbspelat, samt står mycket stabilt på en enkel och fungerande spelmekanisk grund som är så självklart fungerande att jag hade velat hitta på den själv.
Det är inget spel med "roliga kort" och har därför ett mycket lågt nyhetsvärde i jämfört med många andra populära moderna spel; men personligen är jag rätt trött på att få se roliga bilder och roliga korttitlar på kort som sedan inte går att spela med på något roligt sätt. Jag är mycket mer intresserad av ett spel som blir roligt när man faktiskt spelar det, lär sig att spela det bra, och till slut börjar bemästra dess olika aspekter. San Juan ser ut att vara det spelet för mig.