Organ;n158158 said:
Vad med Fagers skrivande är det du inte gillar?
Oj, missade det här när det postades way back. Jag vet inte om den här tråden egentligen är rätt plats, för det blir fett off topic, men eftersom du frågar:
Jag har inte orkat analysera
exakt varför faktiskt, men det jag läst "griper" mig inte. Jag är hela tiden medveten om att jag läser någons påhittade berättelse, och börjar därför störa mig på innehållet. Det känns effektsökande på ett sätt som är väldigt ogenomskinligt. Karaktärerna (d.v.s. de få jag hittills läst om) känns platta och tråkiga och/eller ointressanta. Jag vet inte om det beror på språket, handlingen eller dialogen. Jag har gjort två seriösa försök att ta mig an Fager, men jag ledsnar på en gång. Jag har t.o.m. försökt börja på olika ställen. Jag tror inte jag kommer orka göra ett nytt försök.
Annars älskar jag både "Lovecraftiana" och idén att göra den typen av berättelser i en svensk miljö/kontext, så det är ju nästan generande att jag inte läst Fagers grejor när samlingsverket står här i bokhyllan. Men det är därför jag äger rollspelet.
Jag har f.ö. fått nästan exakt samma irritationskänsla av två prisade podcasts, nämligen "The Black Tapes" och "De Dödas Röster". Jag vill verkligen gilla dem, men det går inte. De känns otransparenta, och jag klarar inte av att leva mig in i dem. Så till slut blir jag frustrerad och stänger av. Antagligen är jag extremt kräsen med hur jag serveras fiktion, på ett sätt som jag själv inte har full insikt i.