Är världsbygge av någon nytta?

JohanL

Champion
Det här är ju en intressant fråga: om man för någon som är obekant med jorden anno 2025 skulle presentera 20-30 fordon för att fördjupa världsbygget, vilka skulle det vara? Och hur skulle man skildra dem? Det hade ju säkerligen varit mindre intressant att skriva hur snabbt de gör 0-100 och mer intressant att förklara varför folk tycker man är ett stjärtnylle om man har en Cybertruck.
I det läget skulle man säkert ha kategorier med exempel.

Gerkub

Gelékub
Ultraviolet Grasslands
Här är ett blogginlägg av Luka Rejec från 2019 om lite hur han tänkt med ”anti canon”: https://www.wizardthieffighter.com/2019/anti-canon-worlds-and-the-uvg/
There isn’t really a big message at the end—I write anti-canons because I like to run games that revolve around the dynamic interaction of players and referees and texts, and where the world is a unique and ephemeral creation that appears for a moment in the collective imagination of the group, before dissipating again, falling to the subconscious to fertilize new ideas, new worlds, new stories in some future time.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om man ska ta en konkret grej jag gör i fråga om världsbyggande: jag gillar att beskriva instrument i fantasyvärldar. Detta beror på att jag har intrycket att folk i allmänhet har en rätt liten mental lista på vilka instrument som är lämpliga om man spelar en musiker – "luta" brukar vara det första som kommer upp, och sedan kanske en handfull till. Jag tycker det är roligt att lära mig om historiska instrument, så jag lägger gärna till vevliror, portativ, ranketter och allt vad de heter. Är detta ett behov av att kontrollera folk och skriva dem på näsan? Eller är det en entusiasm över att efterforska något och sedan dela det med andra?

erikt

Hero
Om man ska ta en konkret grej jag gör i fråga om världsbyggande: jag gillar att beskriva instrument i fantasyvärldar. Detta beror på att jag har intrycket att folk i allmänhet har en rätt liten mental lista på vilka instrument som är lämpliga om man spelar en musiker – "luta" brukar vara det första som kommer upp, och sedan kanske en handfull till. Jag tycker det är roligt att lära mig om historiska instrument, så jag lägger gärna till vevliror, portativ, ranketter och allt vad de heter. Är detta ett behov av att kontrollera folk och skriva dem på näsan? Eller är det en entusiasm över att efterforska något och sedan dela det med andra?
Ja. Nej. Kanske. Eller kanske inte.
Det är bara du som kan svara på varför du lägger in den informationen - vad du har för motiv till det.
Precis som det är högst individuellt hur läsare senare använder/tar emot samma information.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
För mig, jag skulle läsa det som någon som grävt ned sig i ett ämne och med glädje delar med sig av sina lärdomar. MEN det beror även på hur det presenteras. Presentationen påverkar nog väldigt mycket hur jag tar emot budskapet i det här fallet, skulle det lysa igenom att handlar om lusten att dela med sig av erövrade kunskaper skulle jag läsa med intresse. Lyser det igenom att motivet är att skryta om sina kunskaper, skulle jag nog lämna texten med en bitter eftersmak.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ja. Nej. Kanske. Eller kanske inte.
Det är bara du som kan svara på varför du lägger in den informationen - vad du har för motiv till det.
Precis som det är högst individuellt hur läsare senare använder/tar emot samma information.
Det beror ju lite på vilken premiss man har kring människors motiv. Jag skulle ju till exempel säga att många människor har motiv som är helt ogenomskinliga för dem själva och vilka är mer uppenbara för andra. Det jag tror är glad och ärlig vilja att dela med mig kan ju av andra upplevas som ett genomskinligt behov av självhävdelse och vilja att förhäva mig, och i vissa fall kan de förstå detta bättre än jag gör.

Oscar Silferstjerna

Ett moln i byxor
Jag tror inte att det handlar om ett behov av att kontrollera någon eller skriva folk på näsan. Antar att det var ett svar (?) på något som skrivits tidigare i tråden (om Harrison?).

Musikinstrumenten du nämner fungerar ju ungefär (eller nästan precis) som rekvisita på en teater. Skådespelarna behöver dem för att kunna gestalta sina roller. En kostym och en handfull föremål brukar räcka för en enskild roll. Vad händer om någon tycker att teatern istället ska prova en maximalistisk mer-av-allt-stil och fylla förråden med tusentals föremål som kanske kan komma till användning i föreställningar i framtiden? Blir teatern bättre då? Eller är det viktigare att istället lägga mer tid på att repa och jobba med manuset?

Rollspel är inte riktigt teater, men nästan. Jag tror exempelvis inte att det är bra att lägga en massa instrument på en teaterscen bara för att man gillar instrument. Om uppsättningen handlar om musiker eller om en musikverkstad är det en annan sak. Då behövs instrumenten. Men hade jag jobbat på en teater där folk hela tiden ställer hundratals prylar på scenen hade jag undrat varför. Arbetar teatern egentligen med en helt annan uppsättning? Vilken rekvisita behöver vi egentligen använda i vår uppsättning?

Last edited:

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Det här är ju en intressant fråga: om man för någon som är obekant med jorden anno 2025 skulle presentera 20-30 fordon för att fördjupa världsbygget, vilka skulle det vara? Och hur skulle man skildra dem? Det hade ju säkerligen varit mindre intressant att skriva hur snabbt de gör 0-100 och mer intressant att förklara varför folk tycker man är ett stjärtnylle om man har en Cybertruck.
I Neotech fokuserade vi på en slags ad-speech med starkt fokus på vibe/attityd när vi skrev fordon. Likt alla andra prylar (vapen, hacking-setups, solglasögon, dildos etc) skulle de kännas som en del av ett livsstilspaket:

Megatech-IKCO Buraq 800 (22000E, R3)

[FORM Fordon]| QLTY 3 | FUNC TOP 185 km/h PAX: 17 Räckvidd: 120 mil

Tidernas mest klassiska minivan kommer nu med en 16-cylindrars Megatech-Iran Khodro supermotor, och går på äkta CHOO för att garantera stabil performance och sweet motorljud. Som alltid är IKCO-karosser i stort oförstörbara, måttligt bekväma och mycket rymliga; med fyrdubbla skjutdörrar kan du inte bara på ett ögonblick fylla IKCO Buraq 800 med hela din tribe och deras avlägsna tremänningar samt allt ert loot, ni kan också fort fly fordonet i händelse av förestående explosion, och har suveränt 352 graders skottfält. IKCO Buraq 800 har samma fyrhjulsdrift, air condition och terrängegenskaper som sina föregångare. Om du vill göra plexet på begränsad budget i en övertrimmad, tvättäkta jihadvan är IKCO Buraq 800 ett givet köp. Två reservhjul, uppgraderat avgassystem från Aisin-Seiki, uppdaterad Quantum-Nedaco 8thz fordons-AI och en låda retro doftgranar inkluderas om du beställer idag!

Kunder som köpte denna tittade också på: Pyeonghwa Multivan (6800E R2 QLTY 3), Megatech-IKCO Buraq 400 (10 000E R2), Volkswagen Transporter Retro (29000E R4), DSM Mianbaoche T12 (12000E R3, QLTY 4), Nissan Voyager Gen. 4 (11000E R2), AfroCorp Safety is Awesome! (65E, R1, trepunktsbälte, per säte)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror inte att det handlar om ett behov av att kontrollera någon eller skriva folk på näsan. Antar att det var ett svar (?) på något som skrivits tidigare i tråden (om Harrison?).

Musikinstrumenten du nämner fungerar ju ungefär (eller nästan precis) som rekvisita på en teater. Skådespelarna behöver dem för att kunna gestalta sina roller. En kostym och en handfull föremål brukar räcka för en enskild roll. Vad händer om någon tycker att teatern istället ska prova en maximalistisk mer-av-allt-stil och fylla förråden med tusentals föremål som kanske kan komma till användning i föreställningar i framtiden? Blir teatern bättre då? Eller är det viktigare att istället lägga mer tid på att repa och jobba med manuset?

Rollspel är inte riktigt teater, men nästan. Jag tror exempelvis inte att det är bra att lägga en massa instrument på en teaterscen bara för att man gillar instrument. Om uppsättningen handlar om musiker eller om en musikverkstad är det en annan sak. Då behövs instrumenten. Men hade jag jobbat på en teater där folk hela tiden ställer hundratals prylar på scenen hade jag undrat varför. Arbetar teatern egentligen med en helt annan uppsättning? Vilken rekvisita behöver vi egentligen använda i vår uppsättning?
Jag tänker att min roll som spelskribent i det här fallet snarare är, om vi ska förlänga metaforen, att förse teatern med rekvisita i första rummet – sedan är det spelgruppen som beslutar kring vad som ska användas. Det här är ju inte något som är relevant för alla, på samma vis som en avskalad blackbox-teater inte behöver operans välutrustade kostymförråd, men det är inte som att någon är tvingad att alls ha med det jag erbjuder bara för att det finns "bakom scenen".

folketsfiende

drömvändare
I Neotech fokuserade vi på en slags ad-speech med starkt fokus på vibe/attityd när vi skrev fordon. Likt alla andra prylar (vapen, hacking-setups, solglasögon, dildos etc) skulle de kännas som en del av ett livsstilspaket:
Alltså, jag älskar Neotech Edge så rackarns mycket! Varje gång jag bläddrar i böckerna, läser om något scenario eller liknande, eller spanar in på discorden blir jag spelsugen. Det är ett bra exempel på inspirerande djup, som iaf jag tycker ger fantasin nya utlopp, och inte behöver kännas som begränsande ramar.

Och hela den här tråden har fått mig att förstå att jag kommer behöva börja checka de nya EON-prylarna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det hade ju säkerligen varit mindre intressant att skriva hur snabbt de gör 0-100 och mer intressant att förklara varför folk tycker man är ett stjärtnylle om man har en Cybertruck.
Det här är exakt hur jag tänker när det gäller vapen. Liksom, jag struntar väl i vilket vapen som tar vilken ammo; jag vill veta vilken bössa som tydligast signalerar att min rollperson kompenserar för nånting.

JohanL

Champion
Det här är exakt hur jag tänker när det gäller vapen. Liksom, jag struntar väl i vilket vapen som tar vilken ammo; jag vill veta vilken bössa som tydligast signalerar att min rollperson kompenserar för nånting.
1745964929110.jpeg