Jag tycker väldigt mycket om världsbygge, och tror att jag har lärt mig en del saker som gör att jag kan konstruera världar med en hög grad av internt sammanhang, detaljer och trovärdighet. Problemet är – spelar det egentligen någon roll? Jag får intrycket att det inte tillför vidare mycket till det faktiska spelandet, och att bra och framgångsrika spel jobbar mycket mer med att ha ett starkt koncept och mindre detaljer. Kanske gör den nivå av världsbygge jag ägnar mig åt egentligen bara spel sämre – övningar i inkrökt självreferens som enbart tilltalar folk som vill läsa om detaljer men inte skapar bättre spel. Finns det någon poäng med att världsbygga i detalj, eller borde jag bara lägga av, eller åtminstone hålla skiten för mig själv utan att drälla in den i spel som inte behöver den?
Nu har ju den här tråden varit aktiv ett tag och det finns just nu 13 sidor med inlägg. Ganska nyligen var det någon för mig okänd Harrison som genererade massor av inlägg, en del ganska upprörda, om jag uppfattade det hela rätt. Har inte hängt med i alla svängar.
Jag tycker att trådens startinlägg är intressant, därav citatet. Hyfsat tidigt i den här tråden skrev jag en del kommentarer, så jag ska avstå ifrån att upprepa mig (jag har inte ändrat åsikt utan tycker fortfarande att det vore roligt med världsbyggande i nya format och former).
Vad jag som just slog mig, vad gäller de ”bra och framgångsrika spel” som nämns i trådstarten, är att det ofta är de välgjorda världsbyggena som står sig över tid. Det är ofta de som generar stålar på Tradera och Ebay, inte i första hand gamla eller halvgamla regelverk (OSR är ju i praktiken nästan alltid bearbetningar och förbättringar). Reglerna kommer och går, men världarna består (och kommer ganska ofta ut i reviderade nyutgåvor).
Jag är tillräckligt gammal för att fascineras av produkters värde och livskraft sett över flera årtionden. Tidens tand påverkar saker på ett ibland oväntat vis. Exempelvis är det många som budar på Nidland-auktionerna, trots att produkten inte är särskilt välrenommerad. Buden går på tvärs mot vad som uppfattas som god smak.