Jag tycker fortfarande att bygget av spelmiljöer är toppen och bra att det finns, även om det inte är vad jag själv vill ha i rollspel. Mer variation, fler möjligheter, fler olika sätt att närma sig rollspel, med och utan gedigna spelvärldar, spelledare, bakgrundshistorier, grundegenskaper, kostymer, esoteriska ritualer, tärningar, pratregler, rollformulär, internlogik, dramaturgiska kurvor, vinstkriterier, aktstrukturer, tarotkort och dryckesmoment. Sedan kommer jag att spela de spel jag gillar av det som finns, och tänker att andra gör detsamma. Min bild är att solitt världsbygge är mycket mer populärt än det jag sysslar med, men det är säkerligen eftersom min tröskel för vad som räknas för "gediget världsbygge" är låg. Men också för att det är naturligt att uppleva sig själv som en del av minoriteten. När jag läser trådar på forumet om miljöer och världsbygge upplever jag att majoriteten tycker att det är jätteviktigt med ett världsbygge som är solitt och logiskt konsekvent och genomtänkt, medan andra läser precis samma diskussioner och upplever att konsensus är tvärtom. Det gäller i allt. Så fort någon skriver att "här på wrnu tycker folk såhär" så är det alltid en åsikt de själva inte har. Det är naturligt att uppleva sig själv som en del av minoriteten.
Och det går såklart inte att spela utan en miljö, men man kan spela utan förskapad miljö, och sedan skapa den under spel. Och det finns fördelar och nackdelar och preferenser med hur mycket man vill ha. Jag vill ha vår egen värld, som är extremt detaljerad och förskapad och logiskt sammanhängande (jo, det är den, per definition, oavsett hur det ser ut), eller en hittepåvärld som inte finns nedskriven med så mycket som tio ord. Andra vill ha annat. Jag tycker att det är bra att det är svårt, för jag gillar svårt, och att allt snöballar, oavsett om man har en detaljerad miljö eller "moves" eller vad man nu har, så länge fiktionen bygger vidare på det som tidigare hänt så finns det mer och mer fiktion som bygger på sig själv, vilket är vad som kallas för en "snöbollseffekt". Det ballar och ballar hela tiden tills man slutar spela.