Men alltså, Bearnie, om du kollar in mina poster i den här tråden så ser du ju att det inte handlar ett dugg om dig, utan om bristen på inflytande och insyn. Ditt "vi" tog jag bara som en inledning för att komma in på den här problematiken (detta syns i den första posten där jag tog upp ditt vi).
Att jag sedan återigen tar upp det här kan ju bero på att du har ett antal meningsfränder som menar sig kunna kullkasta hela min kritik med att den skulle bygga på ett obefintligt stöd i communityt. Då säger jag att om de är så pigga på att hitta nån som talar för communityt utan stöd, så kan de ju börja med dig. Det är hela saken, och det har jag inte menat som en attack mot dig, även om jag kan förstå att det framstår så.
Sen vad gäller dina övriga kommenterar här, så vill jag påpeka att det inte alls är orimligt att vara rädd för att bli bannad, för som jag visat i tråden kan det hända när man framför kritik mot wrnu, och det finns ingen garanti öht för att man går fri genom att hålla sig inom skaklarna för forumreglerna. Du och Dante och de andra grabbarna kan ställa er som garanter för att det inte blir så, och jag kan t o m lita på er, men som wrnu fungerar kan ni vara borta imorgon och någon annan mer bannvänlig person kan ha tagit er plats -- helt utan att jag kunnat påverka det eller ens se det komma. Även detta visar ju wrnus nyliga historia.
----
Wrnu har i mitt tycke tveklöst ett problem i att en ny spelskapare måste välja att ge redaktionen carte blanche att göra vad de vill med hans community. De kan banna användarna, de kan ändra förutsättningarna för vad som får postas, de kan stänga spelskaparens community helt, etc. Spelskaparen har inte ens en röst i detta. Han har inte ens ett öga (d v s han får inte ens veta vad som är på väg att ske). Och även om spelskaparen litar på den nuvarande redaktionen kan han inte veta vilka deras efterträdare blir, och han har heller vare sig inflytande eller insyn i detta. Det fungerar ju precis så här, och jag har givit exempel på saker som faktiskt har hänt som var negativa åtminstone för mig.
Det ovanstående problemet irriterar mig inte -- det kan bli så här när något litet blir stort, och Gardener måste förstås få äga och driva en sajt som växer. Men det är ett problem ur nya spelskapares synvinkel, och därmed i förlängningen ett problem för ett wrnu som vill växa (tycker jag).
Vad som däremot irriterar mig är när de enda som har makt att göra något åt problemet inte vill se det, utan slår knut på sig själva för att undvika att diskussionen ska komma att handla om en minskning av det absoluta i deras egna inflytande och insyn (d v s att de ska få dela med sig av inflytandet och insynen). I mina ögon diskvalificerar de sig därmed för den position de har.
"Men, men, men" säger någon, "Dante har ju föreslagit att det ska komma bloggar hit, där spelskapare får posta vad de vill!" Som nu borde vara tydligt hjälper inte detta ett dugg mot de problem jag skisserar här. Dante citerar dessutom just den post som jag inledningsvis vände mig mot i ursprungstråden. Om han vill ha svar på sin post om att två redaktörer föreslagit bloggar som en lösning på mitt problem, kan han alltså bara läsa från trådbörjan igen ... och igen ... och igen.
Nu tänker jag försöka skita fullständigt i den här tråden och i resten av wrnu också, för allt det här gör är att få det att se ut som om det finns någon form av äkta dialog mellan redaktion och användare i wrnus utveckling.
Hälsar
Christian