Re: Tomtepoäng
Jag menar inget illa, men jag kan inte undgå att lägga märke till hur snabbt några av forumets tyngsta namn (både när det gäller antal inlägg och status) både börjat diskutera och i praktiken "löst" de snåriga problemen kring wrnu:s image. Nästan utan någon inblandning ifrån någon av de faktiska nykomlingar som skrämts bort härifrån eller som undviker sajten på grund av vårt rykte. Dessutom hör man i vanlig ordning väldigt lite ifrån de personer som faktiskt har kunskapen och möjligheten att göra verklighet av sådana här förslag.
Det är jättehärligt att wrnu rymmer en sådan entusiasm och förmåga till reflektion, vare sig det handlar om nybörjarrollspel, attityder, hobbyns framtid eller något annat. Men kan samma personer som är en del av problemet verkligen lösa det? Vet vi egentligen tillräckligt mycket om situationen för att kunna uttala oss så tvärsäkert? Vad tycker Gardener och vilka av förslagen kan han tänka sig att realisera?
Vi är bättre på att spekulera och reflektera än att faktiskt skapa lösningar och även våra spekulationer och reflektioner är till största delen interna affärer. Vilka är det egentligen som har deltagit i den här tråden och som överhuvudtaget deltar i sådana här diskussioner på det här forumet?
Vi hade nyligen en tråd där olika typer av spelsatsningar diskuterades och olika former av tvärsäkra uttalanden (som hörts många gånger förr) bollades runt. Jag ställde själv frågan om någon var beredd att satsa några hundratusen på gissningar och nostalgi. Samma situation har uppstått i den här tråden: ska vi reformera hela forumet baserat på vår tolkning av en handfull ganska vaga och varierade uttalanden? Ska denna reformation ske utan någon större inblandning av vare sig de som ska lockas hit på grund av den eller de som är ansvariga för den?
Jag efterlyser ett mer systematiskt tillvägagångssätt.
1. De ansvariga (Gardener och redaktionen i första hand) bör fråga sig a) om de är missnöjda med situationen, b) vilka som är wrnu:s primära målgrupp: diskussionslystna rollspelare eller spelmakare i behov av support och forum c) om de har någon tid eller energi att lösa eventuella problem.
Om de tycker att det finns problem och de tycker att de har tid och intresse av att lösa dem, först då kan de gå vidare till övriga punkter. Men någonstans så vore det nog bra för oss om vi kunde bestämma oss själva för om det här en kul oas dit vi beger för att träffa våra vänner, en tummelplats för spelskapande eller en tjänst riktad mot svenska rollspelsutgivare. Varje alternativ innebär något annorlunda åtaganden.
2. Vad är folk missnöjda med? Här skulle jag rekommendera ett prestigelöst och privat samtal med Fiktionslek, Åsa Roos med flera, samt någon form av enklare webbundersökning som vi får fylla i. För en gångs skull tycker jag att vi ska agera utifrån ett större underlag än enskilda personers tolkning av andras högljudda åsikter. Folk som redan är avstängda är inte längre en del av gemenskapen och deras åsikter är därför av mindre intresse.
3. Redaktionen summerar resultatet och funderar på vad som är önskvärt och vad som är möjligt att genomföra. Beroende på hur undersökningen har utformats så kan de redovisa hela eller delar av resultatet samt planerade åtgärder för resten av forumet. Därefter måste de genomföra allting som de åtagit sig. De får även acceptera att det finns någon lösning som tillfredsställer alla inblandade parter och att deras beslut sannolikt även kommer att innebära ett vägval.
Det allra sämsta vore om inget hände tills de här problemen "återupptäcktes" (likt frågan om bloggarna) om ett år igen och samma människor harvade runt samma åsikter några varv till. Förutsatt att det verkligen är problem stora nog att hota sajten och värda att lösa.
Återigen: ni kommer med många bra förslag och analyser, men jag tycker mig ha hört mycket förr och framförallt så är de här problemen inget som vi bara kan prata bort. Någon måste faktiskt göra något för att lösa dem.
Tillägg: Medan jag skrev det här inlägget så har det tydligen publicerats flera snarlika och säkert bättre formulerade inlagor. Nåja, nåja, så fungerar det här på wrnu. De flesta idéer, goda såväl som dåliga, får ofta sällskap.