Alla som inte håller med mig har fel
Nu tänker jag skriva ett sådant där inlägg som jag alltid drömt om att få skriva. Ett rakt-upp-och-ned såhär-är-det-inlägg.
WoW är ett rollspel. Alla som påstår annorlunda har fel. Varför? För att de som påstår att det är det (läs: datorspelare) är fler än de som påstår att det inte är det (läs: bordsrollspelare) och deras morsor. Svenskan är en demokrati, tro't eller ej. Det innebär att
uppslagsboken som Prosaic citerade (välkommen till forumet, förresten!) har fel. Ett ord betyder det folk menar när de säger det, oavsett vad som står i uppslagsböcker. Och en djävla massa människor menar WoW när de pratar om rollspel.
WoW är ett rollspel för att när dataspelare menar WoW när de säger rollspel. Terapeutiskt rollspel är rollspel för att psykologer menar terapeutiskt rollspel när de säger rollspel. Rollsexlekar är rollspel för att när fantasifulla älskare säger rollspel så menar de rollsexlekar. Och bordsrollspel är rollspel för att när bordsrollspelare säger rollspel så menar de bordsrollspel.
"Men," säger någon, "man gestaltar ju inte en roll i WoW!"
"Nä," svarar jag sturskt, "Och en ångvält drivs inte av ånga. Sluta hänga upp dig på etymologi."
Frågar du en dataspelare som inte spelar bordsrollspel vad ett rollspel är, så säger han något i stil med att det är ett spel där ens avatar blir bättre efter hand. Rollgestaltande har inget med saken att göra. Det kanske har att göra med huruvida WoW är ett
bordsrollspel, men det är det väl ingen som allvarligt påstår? Jag kan tänka mig att gränsen mellan datorrollspel och bordsrollspel kan komma att suddas ut i framtiden, men ännu så länge så tycker jag att den är väldigt skarp.
Rollspel är en term som används av många olika grupperingar, och att vi skulle kunna komma och säga att de har fel som använder termen som de gör tycker jag är helt uppåt väggarna. Det är som om en fysiker skulle springa runt och klaga på när folk använde ordet "värme" i betydelsen "hög temperatur", bara för att fysikerna har bestämt att det betyder "överföring av energi från ett medium till ett annat".
Nu förväntar jag mig att diskussionen dör, eftersom jag har rätt, och alla som inte tycker som jag har fel.
//Genesis känner sig manlig.