Nekromanti Är WoW ett rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eller finns det seriöst folk som spelar rollspel helt utan det elementet? Jag hade nog inte varit helt villig att kalla det rollspel då.
Tydligen finns det det.

Jag förväntar mig att du råkar ut för samma totala dissning som jag fick. Man får nämligen inte antyda att rollspel skulle handla om att faktiskt spela (i betydelsen agera ut) en roll, nä huganej, då är man trångsynt och dum...

Rickard

Urverk speldesign
Motsvarande trick finns garanterat i WoW. De var inte heller designade att vara så. Det är samma sorts klurighet, fast med en mycket mer inflexibel spelledare och regler.
Ja, jag kan också powergama spel och hitta regelbuggar. Visste dock inte att jag rollspelade då. Vad sägs om att åka på plankor i Half-life eller hoppa 180º i Quake eller dubbelhoppa i Quake 2 på två avsatser så att det tredje hoppet blir längre.

Om du undrar varför jag skriver såhär, så tyckte jag inte direkt att det du skrev hade någon relevans med mitt argument om att saker och ting saknar interaktivitet genom att de problem man ställs inför oftast bara har en lösning.

För det första tror jag inte så mycket på att de därna spelarna i Döda skogen gjorde annat än att banka rum efter rum i grottan.
Bara för att låta oss vara överens om att vi inte kan komma överens. Vissa av de gamla äventyren som producerades på 80-talet anser jag inte vara rollspelsaktiga i den mån att de innehåller tillräckligt med interaktivitet eller gestaltning. Är man exempelvis redan inne i en grotta och inte kan göra något annat än att bonka monster och välja höger eller vänster i korsningar så är det inte mer rollspel än figurbrädspelet Descent.

Fast jag kan väl acceptera att du tycker WoW och Descent är rollspel. Jag delar bara inte den åsikten.

/Han som antar att diskussionen är avklarad för vår del

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tydligen finns det det.
Ingen i den här diskussionen har påstått det. Ingen.

Man får nämligen inte antyda att rollspel skulle handla om att faktiskt spela (i betydelsen agera ut) en roll, nä huganej, då är man trångsynt och dum...
Som martyrskap räknat etc.

Ingen har väl dissat någon för att de påstår att rollspel handlar om att spela en roll? Många har dock sagt att det inte är det enda, eller i vissa fall ens det viktigaste i rollspel. Att rollspelet har betydligt fler viktiga och intressanta element än bara rollgestaltningen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Visst gestaltande antaget

Oavsett vilken nivå eller stil man spelar rollspel på, så involverar det väl nån slags element av att man agerar ut en roll (vilket folk då inte verkar göra i WoW, av tex Fogges uttalanden att döma)? Eller finns det seriöst folk som spelar rollspel helt utan det elementet? Jag hade nog inte varit helt villig att kalla det rollspel då.
Om de inte gör det skulle inte jag heller kalla det för rollspel. Men jag antog att folk faktiskt i alla fall rollgestaltade i någon grad när de spelade WoW. (Själv har jag aldrig spelat det.)

/tobias

Vitulv

Oavsett vilken nivå eller stil man spelar rollspel på, så involverar det väl nån slags element av att man agerar ut en roll (vilket folk då inte verkar göra i WoW, av tex Fogges uttalanden att döma)?
Nja, det var nog inte riktigt vad Fogge menade. Nog finns det av någon outgrundlig anledning en hel del icke-rollspelare på rollspelsservrarna, men jag själv och alla mina vänner i WoW rollspelar aktivt. Jag ignorerar helt enkelt de som inte är in character.

Vitulv

Det finns gott om folk som rollgestaltar [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Vitulv

Tråden känns också väldigt flame-betonad, men får väl se hur det går.
Hur menar du då? Är det inte ett vettigt diskussionsunderlag?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Är WoW ett rollspel? [OT]

Hur menar du då? Är det inte ett vettigt diskussionsunderlag?
Det känns väldigt d20-aktigt, om du förstår hur jag menar. Det har ju varit mängder av flamewars kring just d20 och om det är rollspel eller inte, om levels och hur d20 förstört rollspelshobbyn etc.

Sedan måste jag säga att jag gillar att när någon säger "nej" på din fråga så går du vidare med att fråga vad som skulle krävas för att CRPG:et skulle bli "rollspel". Det främjar en diskussion och förståelse för olika åsikter. Skyttegravskrig där ena sidan säger sig vara bättre än den andra är helt meningslös och ett slöseri med tid.

/Han som tror (och givetvis hoppas) att gränsen (läs: skillnaden) mellan CRPG och vanligt rollspel kommer att suddas ut mer och mer

Zire

Swashbuckler
Nog finns det av någon outgrundlig anledning en hel del icke-rollspelare på rollspelsservrarna, men jag själv och alla mina vänner i WoW rollspelar aktivt.
Fast alltså, behöver det säga så mycket om WoW då? Jag har nämligen själv kört t.ex. Settlers of Catan (brädspelet) rollspelandes, men det gör (imho) fortfarande inte Settlers till ett rollspel.

Så vad finns det i WoW som uppmuntrar till rollspelande egentligen? För visst kan man rollspela med WoW precis som man kan rollspela med IRC, men vad finns det mer?

Johan K

Gammal & dryg
Är World of WarCraft ett rollspel eller inte?
Well, nu har jag inte spelat WoW mycket, alls. Det är jag villig att erkänna.
Dock så kan jag tänkam ig attnär jag såg dem speal, intregera & sådant att visst, rollspel i den miningen var det. Kanske inte just vad jag skulel kalla rolslepl, men ändå. Rollspelsliknande var det iaf. Så jag skulle nog kunna tänka mig at det iaf finns som en klar utväxt på det spretigga träd som rollspel är.

När upphör ett rollspel att vara ett rollspel?
När man tar bort rollen ifråpn rollspel.

Kan ett datorspel vara ett rollspel?
Mjooo, ok då..
Får väll säga att man kan pressa in rollspelet i dtaspel åxå.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Så vad finns det i WoW som uppmuntrar till rollspelande egentligen?
Fantasy så klart det är ju grundförutsättningen för rollspel, alla andra settingar är bara undantag och ligger bara på gränsen till rollspel :gremgrin:

Prosaic

Veteran
Det har tidigare påpekats att det kan uppkomma oklarheter när det engelska uttrycket roleplaying games direkt används som rollspel, vilket ju kan tyckas självklart. Någon menade dessutom att ordet rollspel skulle vara en förkortning för bordsrollspel, vilket däremot inte är fallet. Vi behövde helt enkelt ett uttryck på svenska när vi översatte de första amerikanska rollspelen, och valde då just ordet rollspel. Att det ibland nämns bordsrollspel är bara för att tydliggöra vad som menas med tanke på andra användningsområden, fast det är inte egentligen benämningen på de spel vi sysselsätter oss med.

För att kolla lite närmare vad som menas med rollspel slog jag helt enkelt upp ordet, och fick då följande förklaring:

Rollspel
sällskapsspel, vanligen spelat av ungdomar, utvecklat i USA ur s.k. strategispel; det första, Dungeons and Dragons, utkom 1974. Rollspel är dels ett hasardspel, där tärningar ingår, dels ett skådespel, där varje deltagare spelar en individuellt utformad roll. Målsättningen är att ta sig igenom ett tänkt äventyr, en fiktion, som byggs upp delvis genom muntlig improvisation. De flesta spelen anknyter genremässigt till populärkulturen, t.ex. fantasy och science fiction. Ibland bygger de direkt på ett litterärt verk, som "Sagan om ringen", eller på en film, som "Stjärnornas krig".

Vill inte säga att wow inte är att betrakta som ett rollspel, fast det kändes viktigt att veta hur ordet används utanför hobbyn, och då brukar uppslagsverk vara ganska bra.

Usch, mitt första inlägg och jag framstår redan som anal!

Krille

Super Moderator
Ja, jag kan också powergama spel och hitta regelbuggar. Visste dock inte att jag rollspelade då.
Om du rollspelar när du nackar orcher i skogen eller röker ut dem eller letar bakdörrar på ett sätt som äventyrsdesignern inte tänkt på, så rollspelar du när du utnyttjar ett MMO på ett listigt sätt som speldesignern inte tänkt på.

Vissa av de gamla äventyren som producerades på 80-talet anser jag inte vara rollspelsaktiga i den mån att de innehåller tillräckligt med interaktivitet eller gestaltning.
Var det rollspel 1982 så är det rollspel idag också. Det är min stenhårda övertygelse - saker slutar inte vara rollspel för att folk blir mer pretto.

Eksem

Champion
Jag har rollspelat mig igenom allt från Call of Cthulhu till Drakar och Demoner, över Dungeons and Dragons, till Star Wars, KULT och högvis med spel till; utan att ha något som uppmuntrar till rollspel mer än vad World of Warcraft gör.

I WoW har man en karaktär, med egenskaper, som är ens avatar i en främmande värld. Det är inte i uppmuntran-delen som skillnaden mellan WoW och pen and paper-RPG ligger i alla fall.

Zire

Swashbuckler
Om du rollspelar när du nackar orcher i skogen eller röker ut dem eller letar bakdörrar på ett sätt som äventyrsdesignern inte tänkt på, så rollspelar du när du utnyttjar ett MMO på ett listigt sätt som speldesignern inte tänkt på.
Fast är inte "på ett sätt som äventyrsdesignern inte tänkt på" den främsta skillnaden mellan datorrollspel och bordsrollspel. En dator är av nöden tvungen att vara fullständigt definierad, medan en spelledare kan påverkas av goda idéer, ryckas med av stämningen och improvisera fritt utifrån någonting fullständigt oväntat.

Zire

Swashbuckler
Fast jag skulle isåfall säga att hela det begränsade muntliga mediet som bordsrollspel innebär bättre uppmuntrar till rollspel. De absolut flesta som jag känner som kör WoW rollspelar inte. De styr omkring sin gubbe, samlar exp och föremål och bankar folk och monster. De funderar inte på vad dennes gubbe tänker, vad den känner, vad den ser eller hör. De njuter av grafiken, ljudet, motståndet och att känna tillhörighet med andra som bankar folk och monster.

Eksem

Champion
Vad dina vänner gör när de spelar WoW hjälper tyvärr inte alls. Som mest är det en ledtråd till att folk rollspelar mindre i WoW än i Drakar och Demoner, men vi får inget varför, eller något som förklarar vari skillnaden ligger. Det kan ju lika gärna vara gruppkontraktet, eller buy in, eller vad man vill kalla det. Det kan lika gärna vara så att Kult inte är roligt om man inte rollspelar, medan WoW är roligt även om man låter bli.

Zire

Swashbuckler
Det kan lika gärna vara så att Kult inte är roligt om man inte rollspelar, medan WoW är roligt även om man låter bli.
Absolut, jag tror att det är så. Och att det gör skillnaden.

Jag menar, när man kör datorrollspel så knappar man traditionellt på ett tangentbort och fladdrar lite med musen, men man rollspelar lika lite som när man läser en bok eller ser en film. Det är ju inte skitkonstigt att folk tar det som normen när de kör WoW också, samtidigt som de inte är intresserade av/inte har tänkt på/inte vet hur man rollspelar.

Du kan mycket lättare spela WoW utan att rollspela, än vad du kan köra Kult utan att rollspela. Någon tyckte att 80% av spelarna inte rollspelade, om det ens är så lite så tycker jag ändå att det säger någonting. Jag har svårt att tro att en majoritet av de som spelar Kult inte rollspelar.

Genesis

Ni dés ni maître
Alla som inte håller med mig har fel

Nu tänker jag skriva ett sådant där inlägg som jag alltid drömt om att få skriva. Ett rakt-upp-och-ned såhär-är-det-inlägg.

WoW är ett rollspel. Alla som påstår annorlunda har fel. Varför? För att de som påstår att det är det (läs: datorspelare) är fler än de som påstår att det inte är det (läs: bordsrollspelare) och deras morsor. Svenskan är en demokrati, tro't eller ej. Det innebär att uppslagsboken som Prosaic citerade (välkommen till forumet, förresten!) har fel. Ett ord betyder det folk menar när de säger det, oavsett vad som står i uppslagsböcker. Och en djävla massa människor menar WoW när de pratar om rollspel.

WoW är ett rollspel för att när dataspelare menar WoW när de säger rollspel. Terapeutiskt rollspel är rollspel för att psykologer menar terapeutiskt rollspel när de säger rollspel. Rollsexlekar är rollspel för att när fantasifulla älskare säger rollspel så menar de rollsexlekar. Och bordsrollspel är rollspel för att när bordsrollspelare säger rollspel så menar de bordsrollspel.

"Men," säger någon, "man gestaltar ju inte en roll i WoW!"
"Nä," svarar jag sturskt, "Och en ångvält drivs inte av ånga. Sluta hänga upp dig på etymologi."

Frågar du en dataspelare som inte spelar bordsrollspel vad ett rollspel är, så säger han något i stil med att det är ett spel där ens avatar blir bättre efter hand. Rollgestaltande har inget med saken att göra. Det kanske har att göra med huruvida WoW är ett bordsrollspel, men det är det väl ingen som allvarligt påstår? Jag kan tänka mig att gränsen mellan datorrollspel och bordsrollspel kan komma att suddas ut i framtiden, men ännu så länge så tycker jag att den är väldigt skarp.

Rollspel är en term som används av många olika grupperingar, och att vi skulle kunna komma och säga att de har fel som använder termen som de gör tycker jag är helt uppåt väggarna. Det är som om en fysiker skulle springa runt och klaga på när folk använde ordet "värme" i betydelsen "hög temperatur", bara för att fysikerna har bestämt att det betyder "överföring av energi från ett medium till ett annat".

Nu förväntar jag mig att diskussionen dör, eftersom jag har rätt, och alla som inte tycker som jag har fel.

//Genesis känner sig manlig.

Genesis

Ni dés ni maître
Någon menade dessutom att ordet rollspel skulle vara en förkortning för bordsrollspel, vilket däremot inte är fallet.
Det var jag, men vad jag sade var att vi här på forumet använder ordet rollspel som en förkortning för bordsrollspel, ety vi alla vet att vi inte talar om lajv eller datarollspel.