Nekromanti Är WoW ett rollspel?

Bombu

Hero
Re: Alla som inte håller med mig har fel

För egen del tycker jag att alla wow-spelare gärna får kalla wow ett rollspel,
jag tycker det här är en intressant sak som har betydelse i sammahanget. jag håller med dig.

de som spelar wow tycker själva de spelar rollspel.
De kallar det inte datorrollspel överlag.

För mig blir det väldigt elitistiskt om man inte erkänner så många spelares användning av ordet.

Jag skulle gissa att fler svenskar associerar rollspel till Wow än till bordrollspel.

Det blir väldigt smalt och att inte låta wow vara ett rollspel, smalt och elitistiskt.

Bombu

Rickard

Urverk speldesign

de som spelar wow tycker själva de spelar rollspel.
De kallar det inte datorrollspel överlag.

För mig blir det väldigt elitistiskt om man inte erkänner så många spelares användning av ordet.
Alltså, jag har inga problem med att säga att WoW är ett datorrollspel, det vore ju bara korkat att påstå något annat, men hela tråden handlade väl om att WoW kan betraktas likt ett bordsrollspel, även om det är ett digitalt sådant?

En psykolog som säger "rollspel" menar "terapeutiska rollspel", en person som säger "rollspel" på Rollspel.nu menar bordsrollspel och någon som säger "rollspel" på Syskonskapets hemsida menar givetvis lajv.

/Han som fortfarande står fast vid sin åsikt att WoW inte kan jämföras med bordsrollspel då interaktiviteten är såpass begränsad

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

En psykolog som säger "rollspel" menar "terapeutiska rollspel", en person som säger "rollspel" på Rollspel.nu menar bordsrollspel och någon som säger "rollspel" på Syskonskapets hemsida menar givetvis lajv.
Nyligen upptäckte jag dessutom att det även inom airsoft finns ett rollspelsbegrepp. Även det skiljer sig från övriga på några viktiga nyckelpunkter.

Bombu

Hero

Alltså, jag har inga problem med att säga att WoW är ett datorrollspel, det vore ju bara korkat att påstå något annat, men hela tråden handlade väl om att WoW kan betraktas likt ett bordsrollspel, även om det är ett digitalt sådant?
Och när vanliga svensons säger rollspel menar de datorrollspel som wow eller lajv.

så visst är det knepigt med begreppen.

men frågan är nu alltså om wow är ett bordsrollspel, i digital form?