Det här är egentligen en helt meningslös tråd -- jag vill bara spekulera lite om ett eventuellt samband som jag funderat över. Det rör sig om följande två faktum:
1) Rollspelsäventyr säljer dåligt.
2) Många rollspel (speciellt svenska) presenterar bara en värld utan att förklara vad man ska spela i den.
Det kan finnas många anledningar till att man inte köper ett rollspelsäventyr, men en av de vanligaste borde vara att man inte tror att äventyret kommer att passa i den kampanj man håller på att spela. Det är inte speciellt konstigt att äventyren inte passar, och därmed förblir oköpta, när man som äventyrskonstruktör inte har en aning om vilka rollpersonerna är. Rollpersonerna kan vara en grupp vikingar på plundringståg, en grupp adelsmän som intrigerar om makten i kungariket, en grupp alver som försvarar sin skog mot invaderande orcher, eller något helt annat. Hur skulle det ens vara möjligt att skriva ett äventyr som passar dem alla?
En del spel verkar inte riktigt ha det problemet. Call of Cthulhu är ett spel som utmärker sig genom att det finns många (och välskrivna) äventyr poblicerade till det. Det är nämligen lätt att skriva ett användbart äventyr till Call of Cthulhu. Man vet att rollpersonerna kommer att vara nyfikna män och kvinnor som kommer att välja att undersöka ett mysterium med kosmiska fasor bara man ställer det framför dem. Spelet har nämligen bestämt att det är sådana personer man ska spela -- termen för rollperson är till och med investigator. Nu vet jag inte om äventyren till Call of Cthulhu säljer bättre än andra rollspelsäventyr, men jag har fått för mig att det skulle kunna vara så.
Frågan är alltså: Säljer äventyr till mer fokuserade spel bättre, och skulle man kunna öka försäljningen av äventyr genom att göra spelen mer fokuserade?
/tobias
(PS: Om du är sugen på att skriva ett svar i stil med "Vi spelade faktiskt X i vår Call of Cthulhu-kampanj" där X är något annat än "personer som undersöker kosmiska fasor" -- låt bli! )
1) Rollspelsäventyr säljer dåligt.
2) Många rollspel (speciellt svenska) presenterar bara en värld utan att förklara vad man ska spela i den.
Det kan finnas många anledningar till att man inte köper ett rollspelsäventyr, men en av de vanligaste borde vara att man inte tror att äventyret kommer att passa i den kampanj man håller på att spela. Det är inte speciellt konstigt att äventyren inte passar, och därmed förblir oköpta, när man som äventyrskonstruktör inte har en aning om vilka rollpersonerna är. Rollpersonerna kan vara en grupp vikingar på plundringståg, en grupp adelsmän som intrigerar om makten i kungariket, en grupp alver som försvarar sin skog mot invaderande orcher, eller något helt annat. Hur skulle det ens vara möjligt att skriva ett äventyr som passar dem alla?
En del spel verkar inte riktigt ha det problemet. Call of Cthulhu är ett spel som utmärker sig genom att det finns många (och välskrivna) äventyr poblicerade till det. Det är nämligen lätt att skriva ett användbart äventyr till Call of Cthulhu. Man vet att rollpersonerna kommer att vara nyfikna män och kvinnor som kommer att välja att undersöka ett mysterium med kosmiska fasor bara man ställer det framför dem. Spelet har nämligen bestämt att det är sådana personer man ska spela -- termen för rollperson är till och med investigator. Nu vet jag inte om äventyren till Call of Cthulhu säljer bättre än andra rollspelsäventyr, men jag har fått för mig att det skulle kunna vara så.
Frågan är alltså: Säljer äventyr till mer fokuserade spel bättre, och skulle man kunna öka försäljningen av äventyr genom att göra spelen mer fokuserade?
/tobias
(PS: Om du är sugen på att skriva ett svar i stil med "Vi spelade faktiskt X i vår Call of Cthulhu-kampanj" där X är något annat än "personer som undersöker kosmiska fasor" -- låt bli! )