Nekromanti Äventyr i flera tidsplan

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Handlingar som utspelar sig på flera olika tidsplan är ju ingen ovanlighet i filmen, men man ser det inte så ofta i rollspel. Vad har ni för erfarenheter av äventyr som utspelas i olika tidsplan?
Själv har jag bara erfarenhet av två olika sorter.

Dels den där man i klassisk filmgrepp drar upp slutet först och sedan går tillbaka i tiden och rollspelar händelserna fram till slutet. Exempelvis Bandits . Ett trevligt berättartrick om man vill införa lite ödestämning i handlingen. Dock så kan rollpersonerna känna sig låsta i handlingen eftersom de känner att de måste göra val som leder till det slut som de förväntar sig. Alternativt, om slutet inte uppskattas av spelarna kan de göra allt för att sätta käppar i hjulet.

Ett annat sätt att färdas i tiden är att låta rollpersonerna i efterhand berätta vad som har hänt. Lite som i De misstänkta . Fördelen är att man kan låta rollpersonerna överdriva vad de gör, det är ju trots allt de som berättar och att man kan tillåta en stor del spelarinteraktion eftersom det är spelarna lika mycket som SL som bestämmer vad som händer. Nackdelen är att det är ganska uppenbart att alla överlevt eftersom de sitter och berättar om det.

Båda dessa är ganska enkla uppdelningar i tidsplanet. Är det någon som har lyckats med något mer avancerat och vad bör man då tänkte på? Är det möjligt att spela ett äventyr som rör sig fram och tillbaka i tiden som exempelvis Pulp Fiction ? Eller blir det bara rörigt? Skulle det gå att spela ett äventyr som utspelar sig i två tidsplan, nutid och dåtid, exempelvis rollpersonernas ungdom och sedan deras vuxna liv, där man hoppar fram och tillbaka och de handlingar som man gör i dådtid påverkar det som händer i nutid, utan att alla bara blir förvirrade och går hem? Till exempel innan rollpersonerna ska träffa en bekant från förr så går man tillbaka och spelar en episod där rollpersonerna spelade en viktig roll för denna personen i dåtid och resultatet avgör hur personen ställer sig till rollpersonerna när de träffas igen i nutiden.
Eller håller inte rollspelsformatet för att göra grova tidshopp utan passar sig bäst för linjärt berättande?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,268
Location
Borås, Sverige
På Lincon förra året så ju flera olika tidshopp i Call of Cthulhu-scenariot.

Rollpersonerna var hos en bekant, hittade en bok av en svensk upptäcktsresande. När vi läste den, fick vi ut nya rolppersoner (figurerna i boken), och spelade då hans upptäcktsresa. Och detta drogs ett steg till. Varefter vi senare kom tillbaka steg för steg till den riktiga miljön.

Har dessutom i ett scenario av Pekings apdjävlar till Kult börjat med en scen som fryses, sedan hoppade vi tillbaks till andra världskriget och spelade en scen där, och så gradvis nya scener som ledde fram till ursprungsscenen, allt med sju olika uppsättningar av rollpersoner. Fast där var det ju en tänkt händelseutveckling redan fastspikad.

/Ulfgeir
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Ett annat sätt att färdas i tiden är att låta rollpersonerna i efterhand berätta vad som har hänt... ...Nackdelen är att det är ganska uppenbart att alla överlevt eftersom de sitter och berättar om det."

Därför är det vettigare att använda den äventyrsformen i ett rollspel där rollpersoner inte trillar av pinn så ofta, eller ens alls. Ett av förslagen på introduktionsäventyr i Nobilis använder exempelvis den äventyrsformen, och där slipper man ju det problemet eftersom rollpersoner i praktiken inte dör.


"Är det möjligt att spela ett äventyr som rör sig fram och tillbaka i tiden som exempelvis Pulp Fiction ?"

Jodå, men det kommer inte bli bra. Spelarna kommer aldrig ha någon klar bild utav vad som hänt, så deras rollpersoner kommer aldrig kunna reagera naturligt i de olika situationerna de kastas in i. Dessutom måste det hela spelas helt linjärt för att fungera.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så skulel jag tycka att det skule vara krångligt med tidshopp till olika episoder.. För min del så gillar jag när man spelar sig framåt hela tiden & inte gör "tillbakaspelningar".
Men, man kanske skulle ta & testa det hela lite närmare..
 
Top