Re: Konsentrasjonsleire er krigsmiljøer
"Krille" skrev en del gode funderinger om krig og rollespill, men deriblant kommer også dette:
Rollspelare har ofta svårt med hierarki.
Er ikke enig. Dette er en myte. Rollespillere er svært hierarkiske, men de foretrekker skjulte og uformelle hierarkier, og de dyrker dem med despotisk engasjement.
Mange rollespillere har ofte problemer med formelle autoriteter, og dette har nok å gjøre med at mange av dem rett og slett er tenåringer, ungdom i opposisjon til foreldre og myndigheter og dobbelmoral og alt som er galt i verden (alt).
Dette blir ofte et problem i rollespill der spillederen (faktisk en formell autoritet) helst bare vil være kamerat, og lede så lite som mulig. Om en slik spilleder prøver å gestalte reelle in-game autoriteter, blir han lett for svak og får et opprør på nakken (rollene opponerer tilsynelatende mot sersjanten, men egentlig er det spillerne som opponerer mot en svak spilleder).
På den annen side, når folk som meg (som elsker å være autoritær) gestalter sersjanter med absolutt autoritet, da blir det sjelden problemer...
- fordi spillerne VET at jeg kapper hodet av rollen til den første som prøver å protestere. Selv tenåringer på spillkongresser, som aldri har spilt med meg før, VET dette instinktivt, og følger ordre. Faktisk!
Nok om det.
Jeg ser gjerne et krigsrollespill, men jeg har liten tro på at det kan gjøres bra. For det første tror jeg spillskaperen må være svært dyktig og klok for å gjøre det til noe annet enn en smakløs voldsorgie. For det andre tror jeg dagens rollespillere stort sett vil gjøre det til en smakløs voldsorgie uansett. For det tredje tror jeg ikke dagens rollespillere vil være interessert dersom de får mistanker om at det kan være seriøst og "vanskelig". For det fjerde tror jeg at en humoristisk løsning må ha brodd, og en brodd fjerner interessen blant spillere med "underholdning" som eneste gyldige prinsipp!
Ble jeg for negativ nå? Muligens... men jeg er ikke sikker.
På den annen side kan jeg godt tenke meg et krigsrollespill der nazistene i andre verdenskrig tar levende og intelligente kosedyr til fange, og internerer dem i konsentrasjonsleire der de blir forsket på og gasset ihjel. Hvorfor ikke la spillerne være en familie med slike dyr, som blir fanget og ført til nact und nebel-leirene, der de blir utsatt for alle mulige "eksperimenter". Selve spillet kan handle om hvordan de klarer seg i leiren. Kamp om mat
Unngå gassing
Unngå de mest brutale vokterne
Opptre for nazi-offiserer (gjerne i klovnenumre og "boksekamper")
Se venner og familie dø
Holde motet oppe
Kunne bli en bra kampanje...