Nekromanti Äventyr i snö och is

Illern

koppariller
Khan;n321556 said:
Några saker från en gammal idé om en atomvinter några vänner och jag kläckte för ett tag sedan.
  • Elda bajs. Finns det inte tillgång till någon riktig sol och värme finns det heller knappt några träd. Så då blir det till att elda bajs för att få värme, som man gör i öknar.
Får man ihop tillräckligt av det då? Det känns som även avföring som bränsle borde vara en bristvara.

entomophobiac

Low Prep High Play
Illern;n321614 said:
Får man ihop tillräckligt av det då? Det känns som även avföring som bränsle borde vara en bristvara.
Det borde väl stå i direkt relation till mängden fiberrik mat gruppen har med sig? ;)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Illern;n321614 said:
Hmm... brukar man inte elda framförallt kamelbajs och liknande? Alltså något som består till stor del omsält vegetabilisk materia?

Tror det är stor skillnad på bajs och bajs i det här läget.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Ojojojo vad mycket bra grejer ni skriver! Några av er beskriver till och med saker som är djupt fördolda i manuskriptet ... jag kan ju inte avslöja exakt vad ni säger som redan är med i texten (halva är skriven), men några saker är såpass träffsäkra att någon här med viss fog skulle kunna säga "va stal Magnus min idé?".

Med det sagt ... jag kommer nog inte att ha med något om att använda frysta fekalier för att bryta sig ur en iskista ... :)

skaraborgarn

Warrior
I Kaltes grottor kunde man smörja in sig med olja för att slippa förfrysa. Det luktade dock illa.
Kanske något att fundera på?
Slipper frysa ihjäl men monstren hittar en istället.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
På Majura hade man karsonfett av samma anledning (har för mig att det också luktade).

Jag tror, beroende på vilken stämning man är ute efter skulle jag nog vilja ha med något mirakelmedel som gör att kylan inte är någon stort problem, och fookuera mer på alla andra problem som uppstår i en sån miljö som just mat och bränsle (inte så mycket för värme då, utan för att smälta vatten och lagga mat).

Såvida man inte vill ha något för att tvinga rollpersonerna att hålla sig inomhus i de grottor och byar man förlägger där. Då är kylan ypperlig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Seter;n321635 said:
Med det sagt ... jag kommer nog inte att ha med något om att använda frysta fekalier för att bryta sig ur en iskista ... :)
Men om jag spelar äventyret kommer jag att göra det ändå.

skaraborgarn

Warrior
Rätta mig om jag har fel.
Men naturen har en förmåga att bara bli transportsträcka mellan mötet på värdshuset och striden med monstret.
I en is och kyla miljö borde naturen nästan vara en oerhört viktig del i handlingen.
Det kan krävas en hel del av spelaren men också spelledaren.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
skaraborgarn;n321643 said:
Rätta mig om jag har fel.
Men naturen har en förmåga att bara bli transportsträcka mellan mötet på värdshuset och striden med monstret.
I en is och kyla miljö borde naturen nästan vara en oerhört viktig del i handlingen.
Det kan krävas en hel del av spelaren men också spelledaren.
Detta gör hela settingen extra intressant utifrån att Forbidden Lands just lägger mycket fokus på själva resandet, på lägerplatsen, på proviantering etc.

skaraborgarn

Warrior
Den samiska filmen Vägvisaren borde studeras för hur det kan vara i is och snö.
Filmen Ingenjör Andreés luftfärd också för att se hur det kan gå när man är dåligt förbered.

Khan

Kondottiär
entomophobiac said:
- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.
Just det, snöblindhet går inte av för hackor. Det har jag råkat utför en mildare form av bara av att vara ute i soliga skidbackar över en dag ibland. Tänk då när man inte har träd, skidåkare, etc. att bryta synfältet med, utan bara vitt, vitt, vitt, vitt.... Jag tror det är något som absolut måste med.

Svarte Faraonen said:
Som kontring till kärvheten kan man dock titta på de saker som vintern faktiskt möjliggör. Om man läser Olaus Magnus Historia om de nordiska folken ser man att han framställer vintern i ganska positiva ordalag. Vintern är en bra tid för resor, ty frusna sjöar och floder är mycket bättre än såväl förrädiska vattendrag som illa underhållna vägar genom stråtrövarfyllda obygder. Man har till och med marknader och värdshus på isen! Vintern är också en tid då slakten nyligen har skett, så att man har kött (det sinar mot våren), det är en tid då det fysiskt slitsamma jordbruksarbetet ersätts av stillsammare slöjdarbeten, och så vidare.
Han skriver helt fantastiska fantasy-historier om Grönland. Inuitiska pygméer som rider på tranor och slåss mot valrossar, tex.

Sen ska man inte glömma att det inte är så jädra länge sedan folk på fullt allvar använde frusna isar som vägar. 2016 var det tjock nog is på Vänern för att de skulle köra en plogbil mellan Mariestads hamn och Torsö. Sparade rätt mycket tid när de slapp ta den vanliga landsvägen. Det är ändå några kilometer. Eller när man firade midsommar på Umeälvens frusna is 1867. Det var tider det.

Svarte Faraonen;n321585 said:
När vi ändå hamnat på bajsnivå ska jag dra min favoritanekdot om polarfarare. Den här rör Peter Freuchen, den store grönlandsfararen Knud Rasmussens ständige vapendragare. Han var en gång ute på slädtur då han överraskades av en snöstorm, och tvingades ta skydd under sin släde. Efter åtskilliga timmar, då han låg insnöad under släden, bedömde han att det var tid att kika om stormen kanske bedarrat. Han gör då två upptäckter:
(1) Hans kroppsvärme har fått snön att smälta varpå den sedan frusit igen och bildat en sorts is-sarkofag runt honom.
(2) Kniven och spaden är kvar uppe på släden.

Så Freuchen ligger i vad som tycks bli hans isiga grav och tappar känseln i fötterna och grunnar på hur han ska ta sig ut. Till sist kommer han att tänka på något: hur jävla hård slädhundarnas skit blir när den frusit. Detta borde alltså gälla även för människor. Så han skiter sig i näven, formar en mejsel och lägger den i den del av iskistan som är minst påverkad av hans kroppsvärme. Skiten förfryser i takt med hans fötter, och till sist bedömer han att den är hård nog. Med en mejsel gjord av sin egen avföring hugger han sig ut ur sin fångenskap, varpå han lyckas ta sig tillbaka till baslägret. Han klarar sig inte utan men, utan mister en fot, men låter senare i livet inte träbenet hindra honom från att slå nazister på käften och vara med i danska motståndsrörelsen tillsammans med sin halvinuitiska dotter.

I vart fall: poängen är att äventyr i is och snö ska inbjuda till så jävla mycket kärvhet. Det ska vara The Endurance, The Terror, eller bara situationer där ens enda överlevnadschans är en frusen tolle.
Varför finns det inte redan trehundra biografifilmer om Freuchen? Måste ju vara ett av de intressantaste liven som levts på 1900-talet.

Rickard

Urverk speldesign
Bara lite saker jag kommer på:

• Snöstormar.
• Det räcker med månljuset för att se hela landskapet i ett spöklikt ljus.
• Det finns ett rike i vattnet under isen.
• En stad byggd i is.
• Liken sänks ned under isen.
• Den växtlighet som finns är sträcker sig smalt och vindpinat uppåt.
• Trä är en lyxvara och förekommer i smycken. Normalt används ben och senor.
• Den långsmala sågen är viktigt för överlevnad; för att bygga igloos.
• Två årstider. Mörker och ljus.
• Gigantiska andar som dansar med varandra på himlen och kastar sitt ljus över snölandskapen.
• Renfällar.
• Snön lyser vit på taken. Endast tomten är naken.

anth

Vetefan
Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
Är det bara kampanjen som utspelas i den kalla delen av världen, eller är hela världen kall?
Vilken teknologinivå är det? Stenålder? Nutid? Sci-Fi?
Finns magi eller andra övernaturligheter?
Vad lever man av? Växter växer inte så bra i minusgrader. De flesta som lever i polartrakter lever vid öppet hav så de kan fiska - men det kräver att havet inte fryser.
Hur långt är ett år och vad är skillnaden mellan vinter och sommar?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n321682 said:
Är det bara kampanjen som utspelas i den kalla delen av världen, eller är hela världen kall?
Vad lever man av? Växter växer inte så bra i minusgrader. De flesta som lever i polartrakter lever vid öppet hav så de kan fiska - men det kräver att havet inte fryser.
Jag är till 97% säker på att detta är nya expansionen till Svärdets Sång, som ska utspela sig i trakterna norr om Ravland.

I så fall, typ senare järnåldern. Det är bara "de norra trakterna" som är kalla. Typ nordpolen i vår värld? Magi och övernaturligheter finns, men är rätt nedtonad (i varje fall magin. Hela Ravland var ju täckt av demondimma).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ram;n321692 said:
Men jag inser att jag börjar lite i fel ända med mina tankar... Varför är folk där...? Vad vill de?
Varför bor folk på grönland? I Sahara? Säfle?

För att de föddes där =D

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n321682 said:
1. Fantasyvärld. Svärdets sång heter spelet det skrivs till.
2. Klimatfördelningen är rätt traditionellt, så det finns olika tempererade zoner. Denna är kall.
3. Fantasy på Drakar och Demoner-nivå.
4. Magi och monster finns.
5. Vad man lever av?
6. Hur långt ett år är? Hmmmmm ... det vet jag faktiskt inte. Skillnaden mellan vinter och sommar ... där måste jag åberopa tystnadsplikten. :D

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ram;n321692 said:
Jag skulle sikta på att skapa en mytisk miljö. Plocka lite lagom från saker som denna:
https://grontvader.se/artiklar/sju-udda-vaderfenomen

och sedan bygga rätt hårt på att framställa den.

Men jag inser att jag börjar lite i fel ända med mina tankar... Varför är folk där...? Vad vill de?
Ascoola väderfenommen!

Resten av världen har varit täckt av en röd dimma som dödat alla som lämnat sina hem. Först nyligen har den försvunnit. I det kalla norr har inte dimman varit stark.

Ska fundera mer på "varför" och "vad vill de".

MVH

/Magnus

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
* En intelligent snöstorm som ständigt blåser motvind oavsett i vilken riktning man går. Den försöker hålla kvar vilsna vandrare och få dem att frysa ihjäl. När någon dött av kyla kan stormen besätta den frusna kroppen och stappla iväg som en iszombie.
* Folkslag som bryter mot alla förutfattade meningar man har om ett folk som lever i frusen ödemark. (Nej, jag vet inte exakt hur de skulle se ut. Kanske använder de magi/teknologi för att hålla ett område snöfritt, eller gräver ut enorma komplex i glaciärisen, eller bor i en svävande stad och jagar fåglar och fladdermöss från deltavingar.)

anth

Vetefan
Norrsken är egentligen självlysande energivarelser. Det går att kommunicera med dessa, men man då riskerar man att bli galen (jag såg att Rickard hade med nästan samma sak).

Ibland, under vissa nätter (dagar?) har månen en annan färg och ingen vet varför. Ibland är den blå, ibland röd, ibland grön. Fenomenet inträffar ett par gånger per år.

Det finns vita fyrarmade snöapor som nästan ingen sett (man har bara sett spåren av dem). De kommunicerar via drömmar.

Om istäcket är flera kilometer tjockt (som det är på Grönland och Antarktis) kan man tänka sig att varelser bygger grottsystem i isen.

Ett område med geologisk aktivitet, varma källor.

Isvulkaner, d.v.s. vulkaner som sprutar is istället för lava (finns inte på jorden, men tros finnas på ett par himlakroppar i vårt solsystem).

Isjakter, d.v.s. segelbåtar på medar.

Is-bulette, d.v.s. en varelse som jagar under snön/isen.

Wendigo - människor som blivit kannibaler i brist på mat. Tänk någon form av snö-ghouls.

Morran från mumindalen (lite som Ithaqua).

Laviner.

Blodis
https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Falls

Istitaner, stora som berg, som i princip är osårbara, men rör sig otroligt långsamt, typ ett par steg per dag.

Isvirvel
https://www.newsner.com/vader/haer-aer-saellsynta-vaederfenomenet-som-bildats-i-kalixaelven/

Snöälvor som skapar motsvarigheten till crop circles i snön
https://www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/europa/mystiska-tecknen-i-isen-forbryllar-pa-island/

Isvågor: drivis som pressas upp på land vid stormar och krossar allt i sin väg (inte så vanligt i Sverige, men förekommer i Kanada och Alaska)

Isälvor, ser ut som otroligt vackra små varelser av klaris. Röster som pröd musik. De är inte onda, men människor som får se dem blir charmade och kan dö av hunger.

Isjättar som vallar horder av mamutar.

Flygmoln.
Ett bisart och livsfarligt väderfenomen.
En enorm späning byggs upp mellan marken och ett moln, men istället för blixtnedslag så vänds gravitationen och allt "faller upp" mot molnet.
Ju mer saker saker som faller upp, desto mörkare blir molnet. Till slut hörs en enorm knall och allt ramlar ner igen och molnet är borta.

Jättevattenvarelser.
I vattnet finns samma varelser som på varmare breddgrader, men mycket mycket större.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V8Lob/jattelika-sjovarelser-hittade-i-antarktis

En magisk ritual som gör att man inte fryser. Sedan måste man gå ut i kylan naken - men man fryser som sagt inte.