Nekromanti Äventyr i snö och is

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
anth;n321701 said:
Morran från mumindalen (lite som Ithaqua).
Min teori om Morran skulle fungera i den här miljön: Jag tror att hon är en äldre släkting som muminmamman och muminpappan satte ut i skogen så att hon frös ihjäl, och nu hemsöker dem. Så finns det naturligtvis folk som gör med gamla släktingar när vintern är hård och maten håller på att ta slut, och då förvandlas de till monster som går runt och suger värme ur de levande.

Lightshy

Hero
Bygg vidare på Terry Pratchett’s ide om att troll är kiselbaserade varelser, vars elektroniska impulser i hjärnan gör att dom blir tröga (i huvudet) i varmare klimat.
I det kalla is-landet är det tvärtom. Där är dom snabbtänkta, lärda och har väl utvecklade riken under isen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gurgeh;n321698 said:
* Folkslag som bryter mot alla förutfattade meningar man har om ett folk som lever i frusen ödemark. (Nej, jag vet inte exakt hur de skulle se ut. Kanske använder de magi/teknologi för att hålla ett område snöfritt, eller gräver ut enorma komplex i glaciärisen, eller bor i en svävande stad och jagar fåglar och fladdermöss från deltavingar.)
Det fanns ett tag teorier om att Nordpolen skulle vara ovanligt varm på grund av vulkaner (på den tiden då det inte krävdes så mycket mer för att något skulle vara en teori om fjärran länder än "det låter coolt"). Jag har funderat på ett liknande koncept: vulkaniska hotspots som värmeoaser i en isöken, där samhällen har byggts upp och karavanvägar går.

Möller

Hubert Hortlax
Om det finns varma källor ska det finnas snömakaker. Det finns det alltid i mina kalla spelvärldar.

Saker jag hört om inuiterna:
  • Ett sätt att jaga isbjörn är att ta en mjuk och spetsiga benbit, spänna den och sätta på en fettklump som fryser och på så sätt håller ihop benbiten. Lägg denna där isbjörnen kommer passera. Isbjörnen hittar fettklumpen och äter den tillsammans med benbiten. Fettklumpen smälter, benbiten snärtar till björnens magsäck innifrån och spetsen ger den ett sår som dödar björnen inom några dagar. Medan man väntar är det bara att följa efter björnen på behörigt avstånd.
  • Talg funkar också som bränsle, tillsammans med en veke.
  • Den enda vegetariska maten finns i magsäcken på sälar.
  • Mat måste inte ”lagas” i vår bemärkelse. Om kött får härskna lite blir det mjukt nog att ätas. (Betyder förresten inte ”eskimå” typ ”råköttätare”?)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mannen i skogen;n321748 said:
  • Mat måste inte ”lagas” i vår bemärkelse. Om kött får härskna lite blir det mjukt nog att ätas. (Betyder förresten inte ”eskimå” typ ”råköttätare”?)
Inte en korrekt etymologi, utan verkar snarare komma från ett ord som betyder "någon som snör på sig en snösko". Används inte längre i Kanada eller Grönland, men däremot fortfarande i Alaska eftersom det där inkluderar grupper som inte är inuiter, typ Yupik.

En annan schysst grönländsk maträtt är kiviaq, vilket består av alkekungar (en pingvinliknande liten fågel) som begravts insydda i ett sälskinn. Ska visst smaka lite gorgonzolaaktigt. Passa dig dock för att äta sådan som tillagats med fel fåglar: den tidigare nämnde Knud Rasmussen dog av att käka kiviaq gjord på ejder i stället för alkekung.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
jag tycker solhundar är ett jäkligt coolt fenomen. Just i The Terror tycks de förespå att vintern är i antågande, osäker på om det har någon koppling till verkligheten. men jag tänker att i en fantasyvärld behöver det ju inte vara begränsat till två solhundar, utan skulle kunna bli massor under vissa omständigheter. Kanhända har antalet solhundar kulturell betydelse, typ att ojämnt antal förebådar otur och dåliga tider...

Ram

Skev
Jag vet inte om det är något för dig, men när jag skall skapa något som har med is och kyla så brukar jag finna extremt mycket inspiration i card art:en för vissa kort i de gamla magic-expansionerna Ice age, Homelands och Allliances.

https://gatherer.wizards.com/Pages/S...advanced&set=|["Ice%20Age"]|["Alliances"]|["Homelands"]

Edit: Länken blir bananas, man får kopiera båda raderna i stället för att klicka.
Edit2: När jag kollar igenom dem så inser jag att det inte var så mycket bra kort som jag mindes... Oh well.