Jag sitter nu i den lite jobbiga positionen att börja skriva ett äventyr från scratch och hamnar då alltid i mer eller mindre filosofiska resonemang med mig själv, om rollspel och rollspelsskapande. Tänkte försöka ta forumet till hjälp i mina funderingar.
Det jag klurar på är vilka implikationer det får för äventyret om man bygger det på olika antal parter i konflikten/ konflikterna? Hur påverkar det struktur och framför allt spelarnas upplevelse?
Många äventyr har två parter i en konflikt: ondingarna som försöker genomföra sin plan och rollpersonerna som försöker stoppa dem. Mos Mosel är det första äventyr jag tänker på.
Andra äventyr har två parter i konflikt redan när RP kliver in. Eller ännu fler parter. Det finns en väv av konflikter som man ska nysta i, och grupper kan agera mot varandra. Kanske blir RP då lite mindre av huvudpersoner? Det borde bli mer rörigt och komplext. Svårt att överblicka? Oklart vad man ska göra?
Ja längre än såhär har jag inte kommit. Någon som ser mönster i det här, vilken sorts äventyr det blir av att basera det på olika sorters konflikter?
Är det ens viktigt?
Hur vore det att kopiera gamla äventyr och lägga till/ ta bort 1 konflikt?
Det jag klurar på är vilka implikationer det får för äventyret om man bygger det på olika antal parter i konflikten/ konflikterna? Hur påverkar det struktur och framför allt spelarnas upplevelse?
Många äventyr har två parter i en konflikt: ondingarna som försöker genomföra sin plan och rollpersonerna som försöker stoppa dem. Mos Mosel är det första äventyr jag tänker på.
Andra äventyr har två parter i konflikt redan när RP kliver in. Eller ännu fler parter. Det finns en väv av konflikter som man ska nysta i, och grupper kan agera mot varandra. Kanske blir RP då lite mindre av huvudpersoner? Det borde bli mer rörigt och komplext. Svårt att överblicka? Oklart vad man ska göra?
Ja längre än såhär har jag inte kommit. Någon som ser mönster i det här, vilken sorts äventyr det blir av att basera det på olika sorters konflikter?
Är det ens viktigt?
Hur vore det att kopiera gamla äventyr och lägga till/ ta bort 1 konflikt?