Rickard
Urverk speldesign
Ensamt skiljer sig inte tidslinjen, men du måste ta i anspråk att det ska vara flera tidslinjer och om man börjar korspollinera tidslinjer så kommer alla inte att inträffa. Så du behöver inte flera olika slut, för det emergenta resultatet under spelets gång kommer att blockera dom och därmed skapa sitt eget slut. Nu tänker jag mestadels tidslinjer utifrån fraktioner, men det går att ha gudar, magiska föremål, drakar och andra naturkatastrofer som tidslinjer också, även om jag hellre har sådana saker som konsekvenser av fraktioners agerande.Till en början vad som skiljer tidslinjen från rälsen.
Tidslinjen är inte heller något som rollpersonerna ska följa, utan det är enbart till för fraktionerna, så att dom tillsammans skapar en rörelse i världen.
Tidslinjer handlar inte heller om vad som kan hända utan är agendor som sker om inget hindrar dom. Det kan låta som samma sak, men är en distinkt skillnad.
Slutligen handlar inte tidslinjen om att börja i A och sluta i D, utan det är upp till spelledaren hur långt tidslinjen redan gått. Sker A i början av första spelmötet eller har D redan skett? Mellan spelmöten skulle spelledaren kunna fråga tidslinjerna om deras bana fortfarande är relevanta.