Jag kanske tolkar fel, men syftar du
@Quadrante på ”äventyr” ur äventyrlighets- och spänningsperspektivet, en uppiggande och dramatisk strapats till upplevelse? Eller mer generellt som ”rollspelsscenario”?
För om det är den första innebörden tror jag att mycket Ur Varselklotet och Kids on bikes säkert kan vara till inspiration. Tyvärr inte läst eller spelat någon av spelen, men det är i varje fall min bild. Just känslan av att vara ung, och kanske smyga sig in på ett område man inte egentligen får vara på är väldigt spännande och äventyrlig. Smyga runt med ET och inte låta de vuxna veta. Så att etablera något intresserat besöksmål eller upplevelse som spelarna vill ha, men som är förbjudet och övervakat är en bra sätt att trigga känslan.
En klassiker jag använder är att låta en vänlig SLP berätta om något farligt och lite turistigt i närheten, men sedan lägga till att området är förbjudet och halvhjärtat avråda spelarna från att gå dit. Visst, de som ignorerat råden ses som väldigt
modiga och har en liten prestigefull klubb för inbördes beundran, men det är ju onödigt att ta risken…