Äventyr utan slåss

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
235
Tips på äventyr (eller förslag till hur du skulle konstruera äventyr) som upplevs som just äventyr, men som inte innehåller kamp/strid och personer som man måste nedkämpa.

Har inte egentligen något problem med motsatsen, men tänker att det kan vara på sin plats att få lite lästips(/idéer).
Vi spelade Ur Varselklotet. I stort sett utan strid. Tycker det var ett ett ypperligt spel för att komma runt hela konceptet av strid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,154
Location
The Culture
Jag är helt övertygad om att det går att skriva ett intressant äventyr till ett traditionellt fantasyrollspel helt eller nästan helt utan strid. Börja med att ta bort alla dussinstrider som ändå bara är ett slöseri med tid. Om det finns några varelser som anfaller omedelbart, se till att det finns möjlighet att gömma sig för dem, lura bort dem eller förhandla med dem istället. Ställ upp problem som ska lösas på något annat sätt än med våld: istället för att döda trollet och ta den magiska grunkan måste rollpersonerna tala med trollet eftersom hon sitter inne på viktig information som de behöver för att komma vidare.

Etcetera
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
742
Location
Göborg
Jag förstår inte varför alla äventyr alltid skall innehålla strider, det är som filmer som innehåller en biljakt eller en sexscen bara för att publiken inte skall somna. CoC klarar, som redan nämnts, alldeles utmärkt av att göra riktigt bra äventyr som helt saknar strid. Det är inte alltid pga att de små fåniga vapen som rollpersonerna kan komma över inte rår på motståndet utan att det ofta finns i ett civiliserat sammanhang (även om det är ute i en stuga i skogen) och polisen kommer intressera sig om de blir för mycket skjutande. Placera äventyret i en urbaniserad miljö där stadsvakten/gillena/kriminella kommer vilja sätta ned foten om någon är för snabb med att dra vapen. Många rollspel belönar ofta strid mer än andra färdighetsslag (oftast genom att det i strid sker mycket fler färdighetsslag än säg ett inbrott), en husregel eller två kan ändra på det och göra andra lösningar mer intressanta.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,300
Location
Stockholm
Jag kanske tolkar fel, men syftar du @Quadrante på ”äventyr” ur äventyrlighets- och spänningsperspektivet, en uppiggande och dramatisk strapats till upplevelse? Eller mer generellt som ”rollspelsscenario”?

För om det är den första innebörden tror jag att mycket Ur Varselklotet och Kids on bikes säkert kan vara till inspiration. Tyvärr inte läst eller spelat någon av spelen, men det är i varje fall min bild. Just känslan av att vara ung, och kanske smyga sig in på ett område man inte egentligen får vara på är väldigt spännande och äventyrlig. Smyga runt med ET och inte låta de vuxna veta. Så att etablera något intresserat besöksmål eller upplevelse som spelarna vill ha, men som är förbjudet och övervakat är en bra sätt att trigga känslan.

En klassiker jag använder är att låta en vänlig SLP berätta om något farligt och lite turistigt i närheten, men sedan lägga till att området är förbjudet och halvhjärtat avråda spelarna från att gå dit. Visst, de som ignorerat råden ses som väldigt modiga och har en liten prestigefull klubb för inbördes beundran, men det är ju onödigt att ta risken…
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag kanske tolkar fel, men syftar du @Quadrante på ”äventyr” ur äventyrlighets- och spänningsperspektivet, en uppiggande och dramatisk strapats till upplevelse? Eller mer generellt som ”rollspelsscenario”?
Tänkte mer på äventyr och spänning än scenario i allmänhet. Men det finns massor med scenarier som är intressanta utan att vara äventyrliga.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Tänkte mer på äventyr och spänning än scenario i allmänhet. Men det finns massor med scenarier som är intressanta utan att vara äventyrliga.
Några har varit inne på det men sätt osannolika roller som äventyrare kan tvinga fram andra sätt att tänka om äventyret. Några dammer från engelska överklassen under viktorianska eran snubblar över ett par ruiner då de skulle dricka te i det engelska landskapet. Plötsligt slås de av äventyrslust och redskapen de har till sitt förfogande är sakerna de hade med sig till bjudningen. Provianten blir de godsaker som skulle serveras under bjudningen. I vackra klänningar med paraply i högsta hugg för att skydda mot den starka solen beger de sig ned i ruinerna.
 
Top