Äventyr utan slåss

The wild beyond the witchlight till DnD 5 har ju uttalat det syftet. Sen vet jag inte hur väl det uppfyller det, körde det som spelare med en SL som ändå fokuserade på strid så övergav det.

Sen har jag hört att Beyond the Crystal cave, modul till gammel DnD, ska bygga på samma princip och göra ett ganska bra jobb med det. Modullen ska som jag förstår det till och med bestraffa lösningar som bygger på våld till viss del.
 
Tips på äventyr (eller förslag till hur du skulle konstruera äventyr) som upplevs som just äventyr, men som inte innehåller kamp/strid och personer som man måste nedkämpa.

Har inte egentligen något problem med motsatsen, men tänker att det kan vara på sin plats att få lite lästips(/idéer).

Well, tipsen i Rotsystem och i Kutulu och i Ödesväktarna syftar specifikt till det, och äventyren som finns publicerade till alla tre saknar helt strids-stats och förväntade strider (såvitt jag minns). Kutulu och Rotsystem har äventyren direkt i de där länkarna, Ödesväktarna-äventyren ligger av nån anledning på en separat sida.

Men det beror så klart på vad man menar med upplevs som äventyr, såklart.

Jag är ju som spelmakare och spelledare i princip helt inriktad på stridslösa mysterielösar-äventyr, så det här är lite mitt wheelhouse och min jam, så att säga.

För kampanjer som jag inte har skrivit skulle jag (som jag alltid gör) rekommendera första delen av Tatters of the King till CoC, där finns visserligen typ 2-3 strider i original men de är rätt lätta att spola förbi om man vill det.
 
Hitta saker, klättra i berg, åka längst flod, genomsöka ruiner, täta skogar, hitta personer, översätta gamla skrifter, hitta ledtrådar. Massa sådant kan vara spännande och utmanande i sig.

Sedan är väl de flesta mordmysterier nästan helt utan strid.
 
Tips: Gör karaktärer som inte ser våld som en lösning på problem. Och bygg scenariot kring något som inte vaktas av orcher. Vem ska ärva familjerörelsen? Är din fru otrogen?

Tvärtom mot vad man kan tro så drar poliser nästan aldrig sina tjänstevapen, och avlossar dem ännu mer sällan. Så spela mordutredare? Eller nått sånt?

Konkret exempel: Vi spelade CoC med @afUttermark ( RIP :( ) och gjorde, som man ju gör i CoC, RP som knappt kunde slåss. De första speltillfällena var jäkligt intressanta just eftersom våld inte var någon lösning. Man springer liksom inte omkring i Stockholm (eller annorstädes) och skjuter (om man inte är yrkeskriminell).

Så jag hade plockat fram Primetime Adventures (eller liknande) och så hade vi skapat en premiss som inte kretsade kring våld. Och sedan skapat roller som inte löser problem med våld. Och sedan spelat.
 
Valfritt scenario till Brindlewood Bay? Där spelar man ju kvinnliga amatördetektiver. Jag har dock ännu inte läst eller spelat spelet själv. Kan därför inte garantera att karaktärerna inte kan bli inblandade i ett plötsligt skottdrama (vilket möjligen då blir roligare eftersom det är så oväntat).

 
Jag tänker att skillnaden mellan en resa och ett äventyr är att det senare har massa hinder på vägen som måste övervinnas. Även om detta bara är ett kraftigt regn, en vagn som går sönder eller liknade.

Själva situationen runt omkring kan ju också hjälps. Kristider, krig, svält, pandemi och liknande är ju mer äventyrlig än fredstid där alla har det bra.

Sätt ribban att strid och konsekvenser är riktiga och potentiellt dödliga tidigt. Det ska inte vara en lek med superhjältar till rollpersoner.
 
Ja, det är mina goto-saker när jag spelleder. Men jag har ingeni om så mycket sånt att köpa/ladda ner.
Tipsar ödmjukt om mitt eget äventyr I nådens öga. Bara mysterier och akademisk utforskning. (Ok, det finns 1-3 potentiella korta strider men de kan utan problem strykas.)

Har länge tänkt att det enligt samma koncept skulle vara intressant att göra en kampanj som helt fokuserar på överlevnad i olika miljöer.
 
Ja, det är mina goto-saker när jag spelleder. Men jag har ingeni om så mycket sånt att köpa/ladda ner.
Intrigscenarion borde ju vara ganska enkla att göra själv. Dra ihop en relationskarta med folk. Se till att de har både personliga och politiska motivationer, och att det finns ett lite halvkomplext nätverk av allianser och fiendskaper. Integrera rollpersonerna i det här nätet, med sina egna allianser och fiendskaper. Hitta sedan på något som aktiverar dem, där de behöver försöka uppnå ett visst mål, som att driva igenom ett förslag i senaten, få någon härskare kullkastad, hjälpa en allierad som blivit oskyldigt anklagad, och så vidare. Eller bara försöka nå en hög status inom organisationen.
 
Tävling för att nå ett föremål en plats mot en annan grupp är ju en klassiker i äventyrsfilmer. Rivalitet utan våld.
Jag har en idé där det skulle vara fyra delar -- Skog, Berg, Öken och Hav. Men jag har aldrig orkat leta upp/hitta på rätt setting och system, eller kroken som gör att man ska igen alla fyra områden i rad.
 
Vindsjäl har många äventyr där lösningen kan nås utan våld och blodsspillan. Det kan vara att ta sig genom utmanande natur, delta i tävlingar eller lösa uråldriga gåtor i ruiner.

Har själv skrivit ett rätt stort antal äventyr till systemet och har nästan alltid lyckats få med någon typ av lösning som inte kräver våld.
 
Back
Top