DoD Äventyrargillet

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Jag har försökt få till längre, djupare kampanjer i olika system, och blir lika frustrerad varje gång de rinner ut i sanden efter ett antal speltillfällen. Så nu planerar jag för en "kampanj" som egentligen är kortare, helt fristående äventyr men med en gemensam startpunkt. Lite West Marches-stuk fast mindre spretigt. Jag vet att jag varit rätt kritisk mot DoD, och är fortfarande tveksam till vissa designval, men tänker att det passar utmärkt till den här typen av spel. Förmodligen kommer jag inte köra helt regeltroget utan köra mer rulings än rules. Jag tror att jag kommer att köra sandbox-äventyr, eventuellt inspirerade av färdigskrivna äventyr. En av fördelarna med DoD är att om någon annan vill spelleda i samma kampanj och inte känner sig bekväma med improvisation, så finns det massor av material som de kan använda sig av. Har även haft funderingar på Fantasy AGE, Daggerheart eller att återuppliva Hjältarnas tid. Men de första två finns det nästan inget färdigskrivet material till, och när det gäller HT har vi spelat de mesta av det som givits ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
Det här är en bra idé! Börja med fristående äventyr där karaktärerna är den enda länkande faktorn. Om spelarna verkligen fastnar för något kan spelat dra åt det hållet, men annars är det här en bra kampanj struktur.

Jag hade låtit dem välja mellan några olika äventyr varje gång, typ att det finns från början fem olika äventyrsplatser de kan välja mellan. Men en är typ, politiska intriger, en är dungeon crawling, en är vildmark.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
692
Location
Uppsala
Tycker detta är en utmärkt idé! Jag har själv bollat likande koncept i West marshes anda med en stor värld och fristående äventyr i samma värld där konsekvenserna spiller över och saker som etableras i en session finns kvar till framtiden för andra att hantera etc. Då går det också att anpassa enkelt efter preferenser
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Jag hade låtit dem välja mellan några olika äventyr varje gång, typ att det finns från början fem olika äventyrsplatser de kan välja mellan. Men en är typ, politiska intriger, en är dungeon crawling, en är vildmark.
Jag såg en video av en kille som hade modifierat WM lite för att få det lite mer berättelseinriktat. Han byggde upp världen med "ekrar" som ledde ut från startstaden, där händelser nära staden kan leda till utforskning längre bort. Där skulle man kunna ha ekrar mot de olika typerna av äventyr.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
Även jag funderar i liknande banor. Tänker att jag vill börja bygga en större hemmabryggd kampanjvärld som kan bli en ram för olika mindre äventyr och grejer, samt att allt som händer är kvarstående. Tänker att jag inte ska låsa det till något särskilt system isf, så att två sessioner test av Daggerheart ändå på något vis för "kampanjen" framåt och att det som hände då finns kvar när jag senare vill spela Hjältarnad Tid istället.
Det kanske blir att olika länder har olika känsla, så att det där ökenlandet känns Blood & Bronze och den där skumma skogen känns mer DoD24.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Även jag funderar i liknande banor. Tänker att jag vill börja bygga en större hemmabyggd kampanjvärld som kan bli en ram för olika mindre äventyr och grejer, samt att allt som händer är kvarstående. Tänker att jag inte ska låsa det något särskilt system isf. Så att två sessioner test av Daggerheart ändå på något vis för "kampanjen" framåt och att det som hände då finns kvar när jag senare vill spela Hjältarnad Tid istället.
Det kanske blir att olika länder har olika känsla, så att det där ökenlandet känns Blood & Bronze och den där skumma skogen känns mer DoD24.
Spännande! Då kan spelledaren köra det system hen är mest bekväm med och grupperna kan ändå köra i samma värld.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,999
Location
Off grid
Jag har försökt få till längre, djupare kampanjer i olika system, och blir lika frustrerad varje gång de rinner ut i sanden efter ett antal speltillfällen.
Vad är anledningen till att det runnit ut i sanden? Är spelarna allergiska mot längre, djupare spel på nåt sätt? :gremconfused:

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Du har inte gjort något försök med Fantasy World? Och vad har det strandat på i så fall?
 

Torch

Veteran
Joined
29 Mar 2024
Messages
4
Jag kör ett west marches upplägg just nu där gruppen är utsända för att kolonisera ett nytt område åt ett kejsardöme. Första området har varit en "ö" avgränsad av en större flod och bara en bro (som de inte hittat efter 14 sessioner). Har varit blandade monster och några one shot dungeons utan direkt story för att få igång spelet. Men nu har de blivit fästa vid sina karaktärer och upptäckt mer berättelse så vi kommer köra vidare på vad som förhoppningsvis blir en längre kampanj.

Hade bara en väldigt lös uppfattning om vad det skulle handla om när vi började men eftersom första området är avgränsat har jag haft tid på mig att planera berättelsen utifrån hur spelarna agerat. Tycker det funkar över förväntan även om jag är lite orolig för hur bra det blir framåt eftersom det är min första egengjorda kampanj.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Vad är anledningen till att det runnit ut i sanden? Är spelarna allergiska mot längre, djupare spel på nåt sätt? :gremconfused:

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Det är mest att livet kommit mellan, och då är det svårt att hålla fokus på en djup kampanj med många rörliga delar. Även om jag eller någon annan skrivit krönika så är det mycket som glöms bort mellan passen när det går för långt tid mellan dem.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Du har inte gjort något försök med Fantasy World? Och vad har det strandat på i så fall?
Vi spelade 10-11 pass, vilket gav en spännande berättelse med flera oväntade vändningar. Men i slutet av terminen var två i gruppen upptagna med aktiviteter i skolan, plus att vi fick ställa in några pass på grund av sjukdom. När det gått två månader utan att vi fick till något spel gav jag upp.

Jag tänker att det är lättare om varje spelpass har ett ordentligt avslut och att berättelsen mer utgörs av det som händer under varje pass.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Kom på ytterligare en utmaning som vi haft: i och med att alla var så engagerade i att skapa spelvärlden, och i de inledande passen, så har det känts fel att spela när inte alla kan vara med. Det händer ju så mycket under passen som de bör få vara med och påverka. Plus att de missar lore om de inte är med.

Med det tänkta upplägget gör det inget om någon missar ett eller flera spelpass. Spelarna har ansvar för att "ta med sig" informationen tillbaka till gillet. Första spelpasset interagerar gruppen som spelar då med områdena A och B. Nästa pass kan en delvis annan grupp skippa de områdena och gå vidare till C. Eller så ger de sig av i en helt annan riktning, för att de kanske kände för ett stadsäventyr just då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
Kom på ytterligare en utmaning som vi haft: i och med att alla var så engagerade i att skapa spelvärlden, och i de inledande passen, så har det känts fel att spela när inte alla kan vara med. Det händer ju så mycket under passen som de bör få vara med och påverka. Plus att de missar lore om de inte är med.

Med det tänkta upplägget gör det inget om någon missar ett eller flera spelpass. Spelarna har ansvar för att "ta med sig" informationen tillbaka till gillet. Första spelpasset interagerar gruppen som spelar då med områdena A och B. Nästa pass kan en delvis annan grupp skippa de områdena och gå vidare till C. Eller så ger de sig av i en helt annan riktning, för att de kanske kände för ett stadsäventyr just då.
Min upplevelse är att det är döden för en kampanj om man inte spelar ifall någon missar en session. Det är för lätt att olika spelare har saker som dyker upp några veckor i rad, och då är det kört. Det är bättre att folk missar saker då.

Så ett upplägg där detta inte känns lika jobbigt för er är bra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Så nu planerar jag för en "kampanj" som egentligen är kortare, helt fristående äventyr men med en gemensam startpunkt.
Ett ligan spel som verkligen är designat för det här upplägget är Nordiska väsen. Där är tanken att man alltid börjar med en resa från Uppsala till äventyrsplatsen (med lite regler för hur det går till) och avslutar med att man far tillbaka till Uppsala oavsett om man har löst mysteriet eller inte. Det gör det väldigt enkelt att förklara varför vissa RP är med vissa möten, men inte andra (de var upptaget med annat denna gång). Det gör också alla införstådda i att på ett eller annat sätt kommer det att avslutas detta spelmöte. (Och skapar en "stress" att lösa mysteriet i tid som kan vara användbar i ett skräckspel.)

Om du har det spelet så går det kanske att sno något därifrån.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Ett ligan spel som verkligen är designat för det här upplägget är Nordiska väsen. Där är tanken att man alltid börjar med en resa från Uppsala till äventyrsplatsen (med lite regler för hur det går till) och avslutar med att man far tillbaka till Uppsala oavsett om man har löst mysteriet eller inte. Det gör det väldigt enkelt att förklara varför vissa RP är med vissa möten, men inte andra (de var upptaget med annat denna gång). Det gör också alla införstådda i att på ett eller annat sätt kommer det att avslutas detta spelmöte. (Och skapar en "stress" att lösa mysteriet i tid som kan vara användbar i ett skräckspel.)

Om du har det spelet så går det kanske att sno något därifrån.
Vi påbörjade en sådan kampanj i Nordiska väsen med tonåringen som SL. Tyvärr hann det bara bli två spelmöten innan skola och fritidsaktiviteter slukade all tid. De två spelmötena var väldigt kul och spännande :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
En sak som jag tänkt på är att sätta ett tydlig omfång från början, typ: detta äventyret kommer att ta 5-6 sessioner. Tror att det är lättare att hålla ihop gruppen inom sådan tydliga avgränsningar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
En sak som jag tänkt på är att sätta ett tydlig omfång från början, typ: detta äventyret kommer att ta 5-6 sessioner. Tror att det är lättare att hålla ihop gruppen inom sådan tydliga avgränsningar.
Det känns som att det borde gå att kombinera så att utgångspunkten är att rollpersonerna återvänder till basen efter varje spelmöte, men att gruppen kan komma överens om att köra ett äventyr som tar flera spelmöten. Det är ju inget som hindrar att andra rollpersoner/spelare kan köra kortare saker på annan plats i spelvärlden under tiden.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,770
Min upplevelse är att det är döden för en kampanj om man inte spelar ifall någon missar en session. Det är för lätt att olika spelare har saker som dyker upp några veckor i rad, och då är det kört. Det är bättre att folk missar saker då.
Min erfarenhet är att det beror mycket på spelgruppen och på vilken eller vilka spelare som inte kan delta. För min fysiska spelgrupp var det dock jättebra att släppa på kravet att alla skulle vara med varje gång. Inte nog med att vi nu kan spela oftare. Den som får förhinder slipper dessutom känna att hen hindrar de andra från att spela.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
143
Min upplevelse är att DoD passar bra för korta eller mellanlånga kampanjer. Där mår spelet bäst. När man har en tydligt mål i sikte och det tar 10-20 spelmöten att nå dit.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Med det tänkta upplägget gör det inget om någon missar ett eller flera spelpass. Spelarna har ansvar för att "ta med sig" informationen tillbaka till gillet.
Hur upprätthålls det ansvaret? En gemensam wiki? Krönikor på Discord/GDoc?
 
Top