Äventyrformatet i publicerade kampanjer är förlegat

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,313
Location
Helsingborg
Jag tycker att det ofta blir väldigt bra när SL tar ett publicerat, genomtänkt och genomarbetat material, men sedan vrider och vänder på det så att det blir ens eget. Bästa av två världar, liksom.
Jag håller med, men jag önskar att formatet på äventyr och kampanjer kom med det.

Jag menar, jag måste ändå arbeta om äventyret, så varför får jag inte istället lite tidslinjer med fraktioner som jag kan använda mig av lite som jag bäst vill. Kanske ha en femstegsraket där jag som spelledare kan kryssa i ett av dessa steg för 4-5 fraktioner och så kombinerar jag dem för att skapa ett unikt äventyr för min spelgrupp, trots att det är samma kampanjmaterial för andra.

Jag har fått höra att en kampanj till Alien är så. Skulle vara intressant att läsa det, bara för den sakens skull.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Äventyren till Degenesis är ju till hälften det du beskriver. Första hälften visar grupper, platser, etc. Sen är andra hälften ett rent manus som säger A, sen B, sen C. Om en struntar i andra hälfterna så skulle det gå att använda mer likt det du beskriver.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,525
Jag har gjort mycket research om äventyr och tänkt mycket på detta. Om du inte sätter en sammanfattning i början så gör du fel. Om du gör ett äventyr som man inte måste läsa hela innan man börjar spela det så gör du rätt. Allt annat beror på äventyret du skriver. Där folk får problem med i övrigt okej äventyr är när de använder en standard mall för ett äventyr som inte passar i den.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,313
Location
Helsingborg
Om du inte sätter en sammanfattning i början så gör du fel. Om du gör ett äventyr som man inte måste läsa hela innan man börjar spela det så gör du rätt.
Har du djupare tankar kring detta eller några exempel (däribland egenskrivna)? För det låter intressant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,525
Har du djupare tankar kring detta eller några exempel (däribland egenskrivna)? För det låter intressant.
Många äventyr har inte en sammanfattning i början. Detta är problematiskt eftersom man då måste läsa hela äventyret och få twisterna som om man läste en bok, och sedan läsa igen så man har koll på forshadowing, ledtrådar och med hur karaktärer ska sätta upp saker frammåt. Det behövs inte mycket! Bara ett stycke eller två om vad varje del av en kampanj handlar om! Eller samma för ett scenario. Så att man vet vad det är man läser. De i början av del 1 av Pathfinders adventure paths är ärligt talat nog. Jag behöver inte veta detaljerna om varför vi åker till WW1 Ryssland från inte-narnia i del 3, jag bara behöver det.

Äventyr så som det i BESM (Big eyes small mouth) Dungeon eller Worlds largest dungeon där man inte behöver läsa mer en pitchen innan man kör om man kan läsa snabbt nog när karaktärerna kommer till ett nytt rum är jättebra! Jag försökte skriva mitt #Dungeon23 projekt Dö så.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,313
Location
Helsingborg
Många äventyr har inte en sammanfattning i början. Detta är problematiskt eftersom man då måste läsa hela äventyret och få twisterna som om man läste en bok, och sedan läsa igen så man har koll på forshadowing, ledtrådar och med hur karaktärer ska sätta upp saker frammåt. Det behövs inte mycket! Bara ett stycke eller två om vad varje del av en kampanj handlar om! Eller samma för ett scenario. Så att man vet vad det är man läser. De i början av del 1 av Pathfinders adventure paths är ärligt talat nog. Jag behöver inte veta detaljerna om varför vi åker till WW1 Ryssland från inte-narnia i del 3, jag bara behöver det.
Jag har funderat mycket på det där med att äventyrsförfattaren på något sätt vill låta spelledaren blir överraskad. Jag lärde mig mycket i hur kampanjer inte ska bli skrivna när jag spelledde Undergångens arvtagare och funderar på att i förordet bara lämna ut hela tvisten på en gång, om det finns någon. Bättre att skriva ut "Världen kommer att gå under" än att vänta till bok 3 där spelledaren får reda på det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
funderar på att i förordet bara lämna ut hela tvisten på en gång, om det finns någon. Bättre att skriva ut "Världen kommer att gå under" än att vänta till bok 3 där spelledaren får reda på det.
Ja, självklart är det så man skall göra. Skribenter som sparar på tvisten är antingen dåliga skribenter, eller så vet de helt enkelt inte om den eftersom fortsättningen inte är skriven än (Enemy Within, jag tittar på dig).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,949
Jag håller inte med, om jag köper ett äventyr vill jag inte få 4 fraktioner som tycker si eller så om varandra och om jag vill kan jag använda SLP Theo till att så ett frö till ett äventyr jag måste skapa själv, då kan jag liksom göra det från början.

MEN om man alltid vill ha så mycket spelaragens så att inga äventyr funkar om de inte är perfekt anpassade till spelargruppen, ja då är det nog en dålig idé att köpa äventyr, skulle dock inte säga att det är förlegat
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Jag menar, jag måste ändå arbeta om äventyret, så varför får jag inte istället lite tidslinjer med fraktioner som jag kan använda mig av lite som jag bäst vill. Kanske ha en femstegsraket där jag som spelledare kan kryssa i ett av dessa steg för 4-5 fraktioner och så kombinerar jag dem för att skapa ett unikt äventyr för min spelgrupp, trots att det är samma kampanjmaterial för andra.
Det här är inte exakt vad The Dracula Dossier är, men jag tror ändå att det är den sorts sak du är ute efter - en kampanj som är en verktygslåda där SL snickrar ihop den själv (men som inte heller bara är en setting). Det är nästan helt irrelevant om en spelare läst hela kampanjen, eftersom det inte säger någonting om vad som faktiskt kommer att hända i den. Som exempel kommer man säkert någon gång att behöva hitta Draculas slott, men det finns mer än ett halvdussin möjliga kandidater beskrivna. Och det är inte ens givet vem Dracula är - kanske är han Vlad Tepes, kanske är han Nyarlathotep, kanske är han en tulpa. Varken början, mitt eller slut är spikat i kampanjen (även om den föreslår ett antal olika möjliga klimaktiska avslutningar).

Den kampanjen var en ögonöppnare för mig hur man kan skriva en kampanj, men ändå känner jag bara till ett enda liknande exempel (The Armitage Files, som var föregångaren som Hite inspirerades av för formatet).
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
För den som eventuellt inte hängt med någon av de gånger jag förklarat hur 13th Age funkar:
Varje karaktär bestämmer från start sina relationer (positiva eller negativa) till flera av världens "ikoner" - ledarna för de stora faktionerna, kan man säga.
Sedan är många äventyr skrivna som så att man börjar med att titta på gruppen man samlat... finns det någon ikon som de flesta (eller i idealfallet alla, om de snackat ihop sig) ogillar? Då är det den som är antagonisten. Vilket förändrar vad för typ av motståndare man möter, och ofta andra detaljer som hur man kan interagera med andra SLPs, etc.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Den kampanjen var en ögonöppnare för mig hur man kan skriva en kampanj, men ändå känner jag bara till ett enda liknande exempel (The Armitage Files, som var föregångaren som Hite inspirerades av för formatet).
Det är lite slående att båda dessa och de jag nämnt... är alla från Pelgrane Press. :O
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,614
Innan Kelsey Dionne skrev Shadowdark skrev hon en massa korta 5e-äventyr. Jag har bara läst ett av dem men det hade en ganska uppfriskande struktur. En plats (och/eller scen) är en enda sida i boken. Med punktlistor och lite dramatic questions i stil med "will the characters decide to help" eller "will the characters find a way into the temple".
Fortfarande hyfsat linjärt. Men mycket bra idéer om formatet i övrigt.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Ja, fast länken mellan Dracula Dossier och Eyes of the Stone Thief är Gareth Ryder-Hanrahan. Som också skrivit det nya Moria till TOR 2e. Också det en verktygslåda.
Seriöst, håll utkik efter det namnet. Det är en kvalitetsstämpel.
The Darkening of Mirkwood är också riktigt bra (fast linjärt, om än linjärt över trettio års tid). Och han spelade andrafiolen i ypperliga The Zaloshnyie Quartet.

Och kring RDL menade jag mer att hans The Armitage Files skapade formatet som tDD sedan använde och förbättrade.

The Yellow King har också ett riktigt jäkla skumt kampanjformat inbyggt i spelet.
 
Top