Nekromanti Äventyrs hemsidor

Är det någon här som vet var man kan lägga upp sina äventyr någonstans? Skulle nämligen vilja lägga upp mitt Antarctica på nätet, jag provade Scenariobanken. Men där så får man tydligen inte använda bilder man inte har tilllåtelse att använda.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett tråkigt svar ...

Bilder du inte har tillåtelse att använda får du inte använda i någon form av publicering (t.ex. på en webbplats).

Re: Ett tråkigt svar ...

Ok... men då betyder ju att väldigt få arrangörer har tillåtelse att lägga upp sina äventyr. Det är ju nämligt väldigt få som ritar/fotar egna bilder eller frågar om lov ifall de får ta bilder. De flesta tar ju bara passande bilder och lägger in dom i äventyret.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Ok... men då betyder ju att väldigt få arrangörer har tillåtelse att lägga upp sina äventyr. Det är ju nämligt väldigt få som ritar/fotar egna bilder eller frågar om lov ifall de får ta bilder. De flesta tar ju bara passande bilder och lägger in dom i äventyret.
Är det inte bara att lägga upp det utan bilderna?

/tobias

Nightowl

Champion

Det är ju nämligt väldigt få som ritar/fotar egna bilder eller frågar om lov ifall de får ta bilder. De flesta tar ju bara passande bilder och lägger in dom i äventyret.
Då kanske de skall börja göra det?

Erik

Joo.... det går ju... men det är inte rätt :gremwink:

Problemet är att alla karaktärs bilder försvinner i så fall... och det är inget kul. Då måste jag antingen skaffa en tecknare som kan rita bilder eller också ta bort bilderna helt och göra det svårare för spelaren att sätt sig in i rollen.

Troberg

Sinister eater

Lägg upp scenariot där och lägg in en länk till en annan site som är mindre nogräknad där du har bilderna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jo, det skulle ju vara bra förståss. Fast det är svårt att skapa alla bilder själva. Alla är inte mästerfotografer eller tecknare
För ett gratisäventyr räcker det bra med icke-mästerliga bilder, oavsett hur de är tillverkade. Om bildens enda syfte är att visa ungefär hur en person ser ut behöver man inte direkt vara Picasso för att kunna rita den.

/tobias

Quan'talis

Swashbuckler

...eller också ta bort bilderna helt och göra det svårare för spelaren att sätt sig in i rollen.
Svårare och svårare... det beror väl på vad man jämför med. Det är till exempel ganska svårt att sätta sig in i rollen om du inte får lägga upp äventyret över huvud taget... :gremwink:

JPS

Nightowl

Champion

Det finns gott om fölk som gör bilder och lägger upp på nätet. FRÅGA dem om du får använda deras bilder. Inget säger du behöver BETALA för dem.

Sedan finns det en hel del bilder som är tillgängliga för vem som helst att använda, ungefär som clipart fast lite snyggare. Det finns sajter för sådant.

Erik

"Om bildens enda syfte är att visa ungefär hur en person ser ut behöver man inte direkt vara Picasso för att kunna rita den"

Öööh... ritade inte Picasso väldigt bissart och inte speciellt "life-like"? Då är det ju bara bra om man inte ritar som honom :gremwink:

Fast, konventsäventyr är lite annorlunda tycker jag. Dom ska vara lite "professionella" och snygga.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Picasso

Öööh... ritade inte Picasso väldigt bissart och inte speciellt "life-like"? Då är det ju bara bra om man inte ritar som honom
Picasso var så bra på att måla att han tröttnade på realism! :gremooo:

/tobias

Oldtimer

Slava Ukraini!

Fast, konventsäventyr är lite annorlunda tycker jag. Dom ska vara lite "professionella" och snygga.

Tyvärr är det ju så att man inte får använda andras material (till exempel bilder) utan tillåtelse. Varken i konventsäventyr eller på webben. Upphovsrätt kallas det. Det får man dessvärre acceptera.

Men det går att få tag på bilder man har tillåtelse att använda. Utan att betala för det.

/Mikael

Morgoth

Swashbuckler
Vet du vad som funkar...?

Att slänga upp det på egen webbplats och be att ingen kommer på dig...

Mogge funderade på att erbjuda utrymme på sin, men undviker helst att vara snäll på gränsen till olaglighet...

Nu måste jag ju plugga hemsidebygge!

Satan också... det var det jag var rädd för... Nu måste jag antingen välja på att lägga upp det på scenariobanken och ta bort bilderna, skita i att ladda upp den eller att plugga hemsidebygge :gremtongue:

"snäll på gränsen till olaglighet"

Oki, du är alltså inte "Chaotic Good" :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Nu måste jag ju plugga hemsidebygge!

Satan också... det var det jag var rädd för... Nu måste jag antingen välja på att lägga upp det på scenariobanken och ta bort bilderna, skita i att ladda upp den eller att plugga hemsidebygge
Lägg upp filen på en egen site och länka från någon annan. Du behöver inte kunna någon HTML alls.

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det för bilder som du har använt då? Är det mästermålarna™ themselfes, eller? Maila över äventyret till mig så kan jag antingen lägga upp det någonstans på min hemsida så att du kan länka därifrån, skicka över en "nybörjarkurs" i HTML till dig (skriven av mig själv i punktform), rita egna bilder som förslag (kan bara rita porträtt/ansiktsbilder) eller något annat.. Vi kan maila/PM:a om det.. Oroa dig inte för att kunna lära dig knacka HTML.. Det är hur enkelt som helst att lära sig och hur behändigt som helst att kunna (t.ex. på rollspelsforum)..

Btw, om man bryter mot upphovsrätten så kan man få betala vite eller få upp till 6 månaders fängelse (har jag för mig).. En risk jag kan ta på mig när det gäller saker som ligger på nätet.. Jag har alltid snott material och bilder (i mindre skala) och aldrig har någon mailat/kontakat mig och klagat.. Två av mina större hemsidor består av 90-95% snott material..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låter var och en få bestämma vilka ovan nämnda mästermålarna är