Det kommer så många fina produkter till vårt älskade rollspel nu för tiden. Kvaliteten på det som släpps är ofta otroligt hög – designen är fantastiskt snygg, layouten är på topp och illustrationerna är rena konstverken. Fria Ligan, Helmgast, Eloso och Stockholm Kartell (med flera) pumpar ut produkter som närmast liknar coffee table-böcker. Det är ju fantastiskt – men kanske också lite avskräckande? Kanske har vi blivit lite bortskämda med den fantastiska kvaliteten. Vi är långt ifrån fanzinens tid.
Det man måste komma ihåg är att bakom nära nog alla sådana böcker ligger hundratals (om inte tusentals) arbetstimmar, ofta av hela team där arbetsuppgifterna är fördelade (skribenter, redaktörer, korrläsare, projektledare, illustratör, layout/sättning mm), och de har produktionsbudgetar på hundratusentals kronor. Det är kommersiella produkter, skapade som sådana för en kommersiell marknad, med i vart fall en förhoppning om att gå med vinst. Det är ju också därför de kostar 5-600 kr.
Jag tycker inte man skall titta på den typen av produkter och känna sig nedslagen över att "skapa rollspel är inte för mig", det är som att spela Call of Duty och känna att man inte duger till att göra datorspel, kolla på Star Wars och känna att man inte kan göra film, eller besöka sixtinska kapellet och bli nedslagen över att man inte kan rita.
Det man hittar i hyllan på SF-bokhandeln eller det som drar in jättesummor på kickstarter är liksom för det mesta rollspelens AAA (nåja, det finns en diskussion att ha om det också, steget är inte
lika stort inom rollspel för marknaden överlag är mindre osv, men det är en annan fråga), det är ofta (relativt sett) jättesatsningar.
Vill man skapa rollspel är det enda man behöver en penna och något att skriva på, så kan man köra igång!
Jag älskar mellannivån. Många av dem jag spelar med på konvent och som jag diskuterar spel med har sina egna spelgrupper. Det är ett nätverk av folk och grupper som byter spel och idéer med varandra. Där tycker jag att tradspelare har något att lära sig och inspireras av Indierummet. Skapa nätverk av folk som känner varandra och snackar med varandra och lira varandras grejer. Människor är utvecklade för sociala relationer inom grupper av mellanstorlek där man känner igen varandra. Leve mellannivån!
EDIT: Eller, det kanske finns? Typ forumsölen i Stockholm.
Jag älskar också mellannivån!
Det är hela rollspelshobbyns livsblod, de som är hobbyister och entusiaster på
lite högre nivå än att bara sitta i sin egen spelgrupp hemma, utan klippoklistrar ihop sina grejer, trycker upp dem i kopiatorn på jobbet och delar ut på sitt lokala mini-konvent eller lägger upp på sin blogg är liksom det som
är rollspelskulturen. Det är också exakt såhär OSR-scenen fungerar/fungerat och en stor orsak till att den tog fart och fick så mycket inflytande. OSR är mer än det någonsin var en spelstil, ett sätt att göra saker på, en "scen" och en DIY kultur. Spelstilen är ju en komponent till det, men mycket på grund av att om det mesta som skapades hade snarlika grundprinciper blev det även väldigt lätt att korsbefrukta. "Old school" var inte bara så som spelen var, utan en idé om att återskapa den kreativa miljö som fanns i rollspelens förkommersiella gryning.
KryptCon i Göteborg är ju ett annat exempel förutom MunkCon och forumöl i Stockholm.
Jag vet inte riktigt vad en "tradspelare" är (jag tycker begreppet "trad" är nära oanvändbart), men om man med det menar de spelare som nära nog bara håller sin innanför rollspelens "mainstream", där ett rollspel är en handfull påkostade produktlinjer från en handfull välkända utgivare, så håller jag absolut med om att dessa nog skulle ha stor nytta av att inspireras med av de olika DIY-rörelserna inom rollspelsmiljön (indie, OSR, eller vad de nu vill kalla sig själva).
Fast de får fortfarande gärna fortsätta köpa nästa kampanj från Eloso
edit:
Och om du skriver ett rollspel, om du vill ge ut det och känner att det är viktigt med illustrationer, så
tycker jag att det alltid blir 1000 gånger snyggare om du ritar "dåliga" sträckgubbar, klipper ur bilder från gamla tidningar, tar gratis/public domain konst eller typ låter ditt barn måla med fingerfärg än använder AI. Det är en personlig preferens, men jag uppskattar det mänskligt "dåliga" mycket mer än något artificiellt "bra".