Äventyrsförfattare med impostor-syndrom

Leon

Leo carcion
Jag såg den här tråden för att Krank nämnde mig. Snälla, snälla, ha inte mitt gillande som måttstock! Det får mig att känna konstiga känslor 😂 Liksom, Rollspelspåven grejen var ett skämt! 😂
Skämt? Du kommer alltid att vara min påve.

Ad maiorem DeiXLV gloriam

Leon

Leo carcion
Det kommer så många fina produkter till vårt älskade rollspel nu för tiden. Kvaliteten på det som släpps är ofta otroligt hög – designen är fantastiskt snygg, layouten är på topp och illustrationerna är rena konstverken. Fria Ligan, Helmgast, Eloso och Stockholm Kartell (med flera) pumpar ut produkter som närmast liknar coffee table-böcker. Det är ju fantastiskt – men kanske också lite avskräckande? Kanske har vi blivit lite bortskämda med den fantastiska kvaliteten. Vi är långt ifrån fanzinens tid.

Jag känner ofta att det dyker upp idéer till regler, äventyr och till och med uppslag till långa kampanjer som det skulle vara kul att dela med sig av. Ofta är det kanske bara en känsla, en idé man vill förmedla. Men hur enkelt är det egentligen att göra det i dag? Var ligger ribban? Vad är egentligen minimum? Måste det vara 300 sidor i fyrfärg, med originalkonst som skulle platsa på Nationalmuseum?

Vad tycker du? Vad räcker – och vad behövs – för att till exempel ett äventyr ska fungera och vara intressant att ta till sig?
Ribban är väldigt hög - det måste vara kul att spela (och helst läsa). Snygg design kan man definitivt brinna för, men det är åtminstone för mig en lite annan grej. Vi är nog många som lider av bluffsyndrom - jag gör det defintivt. Och inte bara när jag skriver spel ;)

Men, skit i fjärilarna i magen och satan på axeln, skriv och publicera. Bolla här, det finns många som sitter i samma båt och som har många och starka åsikter om allt.

Jim Profit

Warrior
Kör bara kör, skulle jag säga. Risken är ändå större att ditt scenario är dåligt av andra orsaker! ;-)

(Numera lider jag mest av "reversed impostor syndrome" - känslan när man kommer in i ett sammanhang och tänker "här borde de ju veta vad de sysslar med!" som snabbt förbyts till "hur i h...vete kom de här hit...?!")

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Numera lider jag mest av "reversed impostor syndrome" - känslan när man kommer in i ett sammanhang och tänker "här borde de ju veta vad de sysslar med!" som snabbt förbyts till "hur i h...vete kom de här hit...?!")
Jag brukar säga att det varit väldigt nyttigt för mig att vara ute i arbetslivet ett tag. 15 år av att ha med folk att göra har varit väldigt bra för mitt impostor syndrome. Uppenbarligen bestpår samhället av bluffar hela vägen ner, och det verkar rätt sällan ge några egentliga effekter att de avslöjas. Så jag är nog rätt safe…

Jag brukar säga att det varit väldigt nyttigt för mig att vara ute i arbetslivet ett tag. 15 år av att ha med folk att göra har varit väldigt bra för mitt impostor syndrome. Uppenbarligen bestpår samhället av bluffar hela vägen ner, och det verkar rätt sällan ge några egentliga effekter att de avslöjas. Så jag är nog rätt safe…
Jag tänker ibland att dagen man blir "vuxen" på riktigt är den dagen man ställer sig upp, blickar ut över sin omvärld, och insikten rasar över en att ingen har en jävla aning om vad de håller på med.

krank

Jag tänker ibland att dagen man blir "vuxen" på riktigt är den dagen man ställer sig upp, blickar ut över sin omvärld, och insikten rasar över en att ingen har en jävla aning om vad de håller på med.
Jag brukar prata med mina elever om det. Att vi vuxna egentligen mest är som dem, fast vi liksom lajvar vuxna. Kanske lite böttre på att ta ansvar, lite bättre konsekvenstänkande, men det är fan inte mycket. Och nä, man vaknar inte upp en dag och plötsligt liksom Är Vuxen och Har Koll…

(Jag borde skaffa en t-shirt med ovanstående tryck…)

Bifur

Veteran
Förutom de uppenbara delarna - intressant titel, spännande pitch, ok språk och layout och disposition, få det rekommenderat - tycker jag en utsida med en bild som fångar intresset är det viktigaste "extra" man kan göra. Den behöver inte vara flashig, rita själv eller plocka en som är fri att använda, men att den finns tyder på något. En slags omtanke om innehållet. Det kan ju vara ytligt men ska man plocka upp något helt utan förskunskap är det det första man ser, och ibland det enda.

Men annars säger jag som alla andra. Kör på vad du tror på själv.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Men, skit i fjärilarna i magen och satan på axeln, skriv och publicera. Bolla här, det finns många som sitter i samma båt och som har många och starka åsikter om allt.
Det här är ett väldigt bra råd tycker jag! Har fått otroligt mycket bra respons här på forumet som dels gjort vad jag skrivit bättre men som även varit till stor hjälp för själva peppen 🙂

Rickard

Urverk speldesign
Jag känner ofta att det dyker upp idéer till regler, äventyr och till och med uppslag till långa kampanjer som det skulle vara kul att dela med sig av. Ofta är det kanske bara en känsla, en idé man vill förmedla. Men hur enkelt är det egentligen att göra det i dag? Var ligger ribban? Vad är egentligen minimum? Måste det vara 300 sidor i fyrfärg, med originalkonst som skulle platsa på Nationalmuseum?
Att släppa något är att lära sig. Så gör små prylar och "fail faster". Det är ingen (i princip) som sitter och släpper 300 sidor av någonting utan någon som helst erfarenhet. Efter ett tag har du byggt upp tillräckligt med erfarenhet för att kunna ta genvägar (ex. funnit folk du gillar att jobba med) och snabba upp arbetet såpass att 300 sidor inte känns som någonting alls.

Ingen blir expert genom att titta storögt på andras produktioner som tagit åratal av erfarenhet att bygga.

En blogg skulle jag säga är minsta möjliga gräns. Även om ingen läser så ger det dig erfarenhet att gå vidare till annat.

krank

Att släppa något är att lära sig. Så gör små prylar och "fail faster". Det är ingen (i princip) som sitter och släpper 300 sidor av någonting utan någon som helst erfarenhet. Efter ett tag har du byggt upp tillräckligt med erfarenhet för att kunna ta genvägar (ex. funnit folk du gillar att jobba med) och snabba upp arbetet såpass att 300 sidor inte känns som någonting alls.

Ingen blir expert genom att titta storögt på andras produktioner som tagit åratal av erfarenhet att bygga.
100% detta.

Det första rollspel jag släppte, Evolutionens Barn, var inte den första rollspelsgrej jag skrev och lät andra titta på.

Men det var också väldigt mycket ett övningsprojekt. Jag brukar ju berätta att jag hade ett magnum opus-spel i huvudet som jag egentligen ville skapa, men jag började med Evolutionens Barn för att lära mig processen. För jag visste att det inte brukar bli så bra första gången. Sen blev det mycket riktigt inte så bra, men det var OK. För jag hade lärt mig en massa.

Och vid det laget hade nästa idé hunnit anfalla mig (Null State). Så jag gjorde den, och lärde mig en massa på det.

Det där stora magnum opus-spelet, det har jag fortfarande inte skapat. Och det är OK, det också.

Men det viktiga är: man ska nog inte investera så mycket i tanken på att ens första produkt ska bli den bästa någonsin, eller den som ska visa alla de andra hur skåpet ska stå.

Nån författare har skrivit att alla bra författare har en massa dåliga ord i sig som måste ut först innan man kommer till de bra. Jag brukar tänka på det ibland. I allmänhet är man inte bra på grejer när man börjar. Och man kan liksom inte hjälpa att bli bättre på saker man gör en massa av. Så knepet är bara att köra på och acceptera att det blir dåligt. Alla rollspelsmakare har en massa dåliga spel och äventyr i sig som måste ut, innan man kommer till de bra.

Rickard

Urverk speldesign
I allmänhet är man inte bra på grejer när man börjar. Och man kan liksom inte hjälpa att bli bättre på saker man gör en massa av.
Ja, och alla har mer erfarenhet av att början än att avsluta. Bara att komma till en punkt där man avslutat ett projekt är mycket värt. Innan dess går det knappt att titta tillbaka.

Christoffer

It's all pig.
För egen del är det helt klart tvärt om. En "snygg" produkt ger mig en grundskepsis medans jag blir mycket mer taggad på något som är mer uppenbart en skapelse av en passionerad kreatör. Fram för mer självutgivet som ren txt eller hobbymässigt sammansatta pdf:er!

clarence redd

FrostByte Books
Ja, och alla har mer erfarenhet av att början än att avsluta. Bara att komma till en punkt där man avslutat ett projekt är mycket värt. Innan dess går det knappt att titta tillbaka.
Det här är viktigt. Man ska alltid avsluta projekt, även om de blir dåliga, för att få öva på att slutföra saker. Och de bra delarna i dåliga projekt och strukna texter kan man återvinna i andra projekt.