Konrad Konvalj
Myrmidon
Det tycks vara på tapeten att få hjälp med äventyrsidéer här på forumet, och sådana lägen vill man ju inte missa.
Jag har lite prylar som jag vill få igång i spel så jag testar med att lägga ut det här för att få lite galna idéer och input från den stora pöbeln, och även andra spelledare.
Jag har lite prylar som jag vill få igång i spel så jag testar med att lägga ut det här för att få lite galna idéer och input från den stora pöbeln, och även andra spelledare.
Information:
* Mina spelare vägrar nästan allt utom Fantasy så det blir det köret.
* Mörkt, lite småbrunt, och låg fantasy skall det vara.
* Tanken är att köra på ett slott eller liknande, alltså få spelarna att vara på samma plats genom hela spelet.
* Gruppen skall vara en salig blandning där jag kan blanda in interna problem, bråk, och skit som gör det lite bökigt för gruppen.
Vad jag har tänkt mig:
En av spelarna kommer att bära på en ondska inom sig. En demon eller liknande som kräver själs offer av sin "värd" en gång per dygn. Spelaren skall inte veta om det till en början utan han drömmer kort och gott om att han står lutad över exempelvis en random tjänarinna, och stryper denne. Kallsvettig vaknar han upp, och inser att det är en dröm vilket är skönt för stackarn.
När väl gryningen gryr hittas en tjänarinna strypt till döds. Vilket borde få igång "äventyret". Spelarna måste på nått vis bli delaktig i sökandet efter mördaren eller så har de nån anknytning till offret. Vad vet jag.
Den andra natten i spelet inträffar samma sak, och en random snubbe hittas dagen efter död. Dödsorsaken är också rätt random: dränkt i brunnen, ramlat ut genom ett torn fönster eller liknande. Givet så drömmer spelare 1 exakt det som inträffar, och egentligen är det han som utför dådet trots att han ligger skönt och sover i sin säng. Jag vet inte riktigt hur jag vill att det skall fungera, men tanken är väl att demonen svävar ut ur sin "värd" och sedan knuffar, dränker, stryper sitt offer ---> Suger in själen, och sedan återvänder till sin "värd"
Nu börjar spelaren kanske misstänka att något är lurt.
Rent spelledartekniskt väljer/slumpar jag fram offer, och beskriver spelarens dröm, och dagen därpå uppdagas det hela. När väl spelaren är mer insatt i det hela kan jag tänka mig att låta honom hitta på dödsorsaken, och även välja ut offer. Mig gör det inget om spelaren blir mer en demon än något annat. Dock så måste han ju vinna nått på det hela.
Övriga spelare skall givet få roller på slottet, och även dom kan falla inom ramen att gå döden till mötes. Dock så vore det ju förträffligt av mig att väva ihop karaktärerna på ett snyggt vis.
Snubben ovan, som bär på en ondska har ju i uppgift att inte åka dit som en besatt galning alternativt försöka hjälpa sig själv och övriga att klura ut mysteriet. Varför är han besatt? Varför dräper hans drömmar oskyldiga? Hur gör han för att stoppa det?
Övriga karaktärer:
* Fnular på att ha en Arvinge till ägaren av slottet, godset eller vad det nu må bli. Kanske en prins eller hertiga son eller så?
* En Bastardson som givet har en intern batalj med Arvingen.
* En kvinnlig karaktär som möjligen är någon som den Besatte gillar eller så, älskarinna eller liknande. Någon som inte får dö helt enkelt.
* Nån form av präst som kan känna av sånt som händer. Alltså, en sån som sitter på info om den Besatte, och kan hjälpa eller stjälpa.
* Nån som är väldigt blåögd och litar till fullo på den Besatte.
* Plats för en 7:e spelare.
Sammanfattningsvis:
Jag vill ha lite mystik, skräck, och sånt skit. Inget jag i vanliga fall brukar spelleda så alla idéer är välkomna. Är det någon som förstår mig, och ser att det finns grymma hål i min grund tanke slå mig hårt på fingrarna, och säg till mig att tänka om.
* Mina spelare vägrar nästan allt utom Fantasy så det blir det köret.
* Mörkt, lite småbrunt, och låg fantasy skall det vara.
* Tanken är att köra på ett slott eller liknande, alltså få spelarna att vara på samma plats genom hela spelet.
* Gruppen skall vara en salig blandning där jag kan blanda in interna problem, bråk, och skit som gör det lite bökigt för gruppen.
Vad jag har tänkt mig:
En av spelarna kommer att bära på en ondska inom sig. En demon eller liknande som kräver själs offer av sin "värd" en gång per dygn. Spelaren skall inte veta om det till en början utan han drömmer kort och gott om att han står lutad över exempelvis en random tjänarinna, och stryper denne. Kallsvettig vaknar han upp, och inser att det är en dröm vilket är skönt för stackarn.
När väl gryningen gryr hittas en tjänarinna strypt till döds. Vilket borde få igång "äventyret". Spelarna måste på nått vis bli delaktig i sökandet efter mördaren eller så har de nån anknytning till offret. Vad vet jag.
Den andra natten i spelet inträffar samma sak, och en random snubbe hittas dagen efter död. Dödsorsaken är också rätt random: dränkt i brunnen, ramlat ut genom ett torn fönster eller liknande. Givet så drömmer spelare 1 exakt det som inträffar, och egentligen är det han som utför dådet trots att han ligger skönt och sover i sin säng. Jag vet inte riktigt hur jag vill att det skall fungera, men tanken är väl att demonen svävar ut ur sin "värd" och sedan knuffar, dränker, stryper sitt offer ---> Suger in själen, och sedan återvänder till sin "värd"
Nu börjar spelaren kanske misstänka att något är lurt.
Rent spelledartekniskt väljer/slumpar jag fram offer, och beskriver spelarens dröm, och dagen därpå uppdagas det hela. När väl spelaren är mer insatt i det hela kan jag tänka mig att låta honom hitta på dödsorsaken, och även välja ut offer. Mig gör det inget om spelaren blir mer en demon än något annat. Dock så måste han ju vinna nått på det hela.
Övriga spelare skall givet få roller på slottet, och även dom kan falla inom ramen att gå döden till mötes. Dock så vore det ju förträffligt av mig att väva ihop karaktärerna på ett snyggt vis.
Snubben ovan, som bär på en ondska har ju i uppgift att inte åka dit som en besatt galning alternativt försöka hjälpa sig själv och övriga att klura ut mysteriet. Varför är han besatt? Varför dräper hans drömmar oskyldiga? Hur gör han för att stoppa det?
Övriga karaktärer:
* Fnular på att ha en Arvinge till ägaren av slottet, godset eller vad det nu må bli. Kanske en prins eller hertiga son eller så?
* En Bastardson som givet har en intern batalj med Arvingen.
* En kvinnlig karaktär som möjligen är någon som den Besatte gillar eller så, älskarinna eller liknande. Någon som inte får dö helt enkelt.
* Nån form av präst som kan känna av sånt som händer. Alltså, en sån som sitter på info om den Besatte, och kan hjälpa eller stjälpa.
* Nån som är väldigt blåögd och litar till fullo på den Besatte.
* Plats för en 7:e spelare.
Sammanfattningsvis:
Jag vill ha lite mystik, skräck, och sånt skit. Inget jag i vanliga fall brukar spelleda så alla idéer är välkomna. Är det någon som förstår mig, och ser att det finns grymma hål i min grund tanke slå mig hårt på fingrarna, och säg till mig att tänka om.