<I>Finns sånt rollspelande? Har aldrig sett det, men jag kan tänka mig att low fantasy idkarna gillar sånt....</I>
Absolut! Att <I>leva</I> RP:nas tillvaro är en helt annorlunda kick än att söka dramatik, men det är helt klart en kick.
Khelataarspelare är ofta rätt förtjusta i sånt. Några kompisar körde en flerårig kampanj där allihop skaffade familjer med tiden, och la gradvis av med det egentliga äventyrandet för att bygga upp sina hushåll (vilket iofs inte var helt problemfritt eftersom de hade ett antal gamla fiender vid det laget). De hade ritat upp golvplaner över sina gårdar och ville ha teckningar på familjen och allt.
I det sista större äventyret de körde var de tvungna att resa iväg ganska långt, så de tog med sig fruar och barn och inkvarterade dem hos släktingar i en stad i närheten.
<I>det kan iofs oavsiktligt bli ett äventyr då av den minsta sak men i alla fall....</I>
Grannens jänta har rymt till skogs med en dräng, och grannen ber RP:na hjälpa till att hitta paret och släpa tillbaks dem. Grannen är en pålitlig gammal vän men ungdomarnas känslor verkar uppriktiga. Vems sida ställer de sig på?
Det är marknad, och RP:na går dit och minglar. På kvällen råkar de upptäcka att byns patriark sysslar med nåt fuffens (vänstrar, gör skumma affärer, nåt). Sånt är ju fel, men det skulle vara till skada för byn om det hela kom ut. Vad gör de?
Mitt i natten vaknar de av att nån skriker "Det brinner!!" Inga krusiduller - upp och in action.
Jäntorna från fäbodvallen berättar att de har sett några typer som de inte känner igen stryka omkring i trakten. Det verkar som om de inte vill bli sedda. Vilka är det och vad vill de? Nån måste undersöka.
Det stuket.
Och vill man nödvändigt fara omkring och vara kringresande hyrsvärd så kan man ju låta RP:na dra ut och göra tillfälliga jobb under sommaren - efter sådden, före skörden - för att dra in extrainkomster till hushållet.
--
Åke