Rickard
Urverk speldesign
Ja, det var ett lökigt svar, för jag utgick från Risings exempel och hoppades att du skulle göra detsamma. Tyckte du även det där med diskuterandet var lökigt, för det kan ju lika gärna innebära att jag drar in dem på missvisande sidospår? För det är ju inte direkt "Ni ska gå hit" som jag kör med utan att spelarna ska ta fler saker i beaktande i sina försök att pussla ihop allting.Ram said:Lökigt svar kanske, men jag skulle inte få för mig att försöka fånga essensen i Brott och straff i ett rollspelsscenario heller.
Det sista håller jag med om är hårdrälsat, men jag skrev tidigare att om spelledaren vill berätta en historia funkar rälsen bättre. När jag ska efterlikna filmer (eller snarare stämningen/känslan) behövs det ett visst mått av rälsning. Fast det sistnämnda är också en form av slussning. "Ni har löst det hela. Nu får ni gå vidare."
/Han som använder relationskartor i rälsade scenarion också, typ Svavelvinter och ska använda det när han ska köra Taken