Rickard
Urverk speldesign
På det stora hela tycker jag att det här är bra nyheter, men jag upplever en brist med deras upplägg. Jag skulle också vilja ha relationskartor över personerna på platsen. I Svärdets sång blir det ofta rörigt utan sådan (man behöver göra egna istället).
Jag håller definitivt inte med. För mig är det ditt ansvar som spelledare att komma på ... kanske inte plotten men väl uppkomsten till plotten.men när det gäller just modellen i Svärdets sång tycker jag de jag läst där ger mig lite för lite av plot.
Om man börjar måla upp relationer mellan parter kommer det att låsa världen och tvinga spelledaren istället att bryta mot kanon för världen. Det här är något jag irriterar mig på i nästan alla rollspelsvärldar som jag läst.
Presentera istället en struktur för hur man ska skapa äventyr. Unknown Armies har ett schysst tillvägagångssätt, där man ska plocka saker som beskrivs i världskapitlet och sätta det i strukturen. Det bästa i Gemini-rollspelet är blurbarna som beskriver enskilda företeelser i världen. Dessa satte jag sedan in i fisktanksstrukturen och fick en hel kampanj från.
Gemini-blurb