När jag var en ung spelledare (typ tretton till femton) så var Internet relativt nytt men inte helt utan smått och gott på det. Jag brukade ladda hem äventyr som folk lade upp, läser genom dem och snor de idéer som jag tycker verkar coolt och som min spelgrupp (hoppades jag!) skulle tycka var roliga.
Nu för tiden så jobbar jag rätt så annorlunda. Jag har i princip två metoder och använder dem beroende på vilket äventyr jag ska spelleda, Fisktank eller äventyr, typ. Äventyr följer de mer traditionella linjerna (beskriv story, sätt upp plats, hur kommer spelarna till platsen, hur löser de mysterier/hittar skatten/räddar riket), så jag tar och snackar lite fisktank nedan isätllet.
Fisktank-metoden använde jag när jag sa åt gruppen att de alla skulle vara kopplade till en taverna/värdshus i en Asharisk storstad för typ fem år sedan (Eon, era plebejer).
- Skapa en plats. I det här fallet blir det staden som äventyret kommer utspela sig i. Eftersom spelarna kommer ha väldigt liten motivation att lämna staden behövs inte så mycket utanför den.
- Sitt ned med spelarna och skapa karaktärer. Exempelnamn följer: Anna gör en tjuvaktig underhållare till missla (lite svårt att skilja på ditt och mitt som sen utvecklas till ett beteendemönster), Lena gör en Eyren barbar-kvinna som är föredetta äventyrare och landat i staden där hon nu plockat upp jobb på tavernan i fråga, Mikael gör ägaren av tavernan och slänger in att tavernan kanske har en hel del olagliga saker för sig medan den sista spelaren, Peter, gör en kusin till Mikaels karaktär, slår fram att han lider av en dödlig sjukdom och därför har blivit nekromantiker för att försöka lösa det här med sin eviga dödlighet. Officiellt är han biomantiker men hans kunskaper där är ganska så limited.
- Nu börjar vi skriva äventyr. Nu vet jag vad karaktärerna är för ena filurer, vad deras personliga motivationer är, vad deras intressen är (att kolla på rollformulär säger otroligt mycket. Om flera av karaktärerna har högt i sociala färdigheter vill de få chansen att använda dessa och vise versa, lägger ingen någonting i stridsfärdigheter är chansen god att spelarna är ointresserade av att rollspela strid. Du som SL skriver i denna mån och mening inte äventyret själv för egen maskin, du skriver det utifrån dina spelares intressen. Du är inte en regissör, du är en medförfattare.
- Eftersom jag har karaktärer med specifika intressen så går jag tillbaka till punkt ett. Behövs nya ställen? Ett magikergille kan vara bra för Peter, Anna skulle nog gilla om jag slängde in något skumt ställe i hamnen när hon kan sälja sitt stöldgods och Lena skulle nog tycka det vore intressant om jag slängde in någon hunting outpost lite utanför staden där hon kan gå och jaga (hon lade högt i Jakt och Spåra).
- Kolla upp vilka kontakter spelarna har skapat/slagit fram. Någon känner en gäng-boss? Någon är i fejd med en adelsman? Alla dessa måste bli färgstärka karaktärer med namn, motivation, mål och tillvägagångssätt.
- Sätt upp flera grupper händelser. En typ ska vara individ-knytna, tex. "När Peter är ute en sen kväll och letar lik så stoppar några statsvakter honom och frågar vad han har i vagnen", nästa typ grupp-knytna "En blöt kväll på tavernan så förudmjukas en magistrat på besök som sedan vill jäklas med tavernan på något sätt" och tillsist SLP-händelser till de SLP du skapat, tillexempel "Lenas gamla äventyrar-vän blir arresterad, anklagad för att ha stulit på marknaden, framför Lenas ögon". Vissa av de här händelserna kommer gruppen att avsluta i en enda scen, andra händelser kommer du snart märka, engagerar spelarna mycket mer och kan äta upp en hel spelkväll om det vill sig väl. Viktigt att tänka på är att händelserna kan locka fram fullständigt olika lösningar/tankar för spelarna än vad det gjorde för dig när du skrev dem, så var beredd på att improvisera.
I den här metoden spelar överhängande story mindre roll, eftersom det inte finns något "mål" som sådant utöver spelarnas egna motivationer, eftersom det inte är skrivet som ett traditionellt äventyr. Som skrevs här ovan, om du märker att spelarna är särskilt taggade/intresserade av en viss person/plats/story, var då inte blyg för att återanvända och var inte rädd för att göra snabba klipp från en scen som du märker att spelarna tycker att den drar ut på tiden / inte gör intressanta saker.
Det är viktigt att alltid sitta med nya små-händelser i knäet och vara redo att slänga ut dem ifall du känner att spelarna behöver lite för att varvas upp men lika viktigt är det att tillåta "down-times", så att spelarna får chansen att inte bara reagera utan också agera.
EDIT: Glömde nästan det viktigaste. Ha en lista med namn redo. Spelarna kommer springa på folk som du inte alls trodde de skulle prata med och de kommer fråga efter ett namn. Chansen finns tillochmed att "random-person-på-marknaden" blir en viktig kontakt för dem.