Börjat fundera kring visuellt intryck igen.
De här sidorna ger mig existentiell kris dock.
Ja, boken i övrigt är inte klar än - Mysteriemakaren ska utökas, text i övrigt snyggas till och några tillägg finns kvar utöver det. Men just det visuella återvänder jag till - det känns som hög tid att anlita illustratörer om jag vill ha det någorlunda klart i år (även om jag tvivlar på att jag hinner).
Generellt om upplägg: Sidstorleken ska ungefär matcha Wahlströms ungdomsböcker. Exakt hur stora de är vet jag inte, men en snabb mätning ger c:a 186x121 mm (omslaget är aningen större - c:a 192x126). Bilder i boken: De ska i vilket fall dra in prospektiva spelare. De bör etablera stämning, kanske ge äventyrsidéer(/krokar) eller visa möjliga rollpersoner som gör saker. Typ: Det här skulle din rollperson kunna göra.
För mängd - det känns som att en bild i början av varje kapitel, på ett ungefär, inte vore fel. De färdiga rollpersonerna kanske borde ha bilder, fast å andra sidan är det lite trist. Om spelare ska använda dem kanske de borde ha friheten att illustrera dem själva. Kanske borde jag minimera texten där och låta spelarna fylla ut själva i spel...
Utöver det, bilder för koncept kanske. Alternativkampanjerna, t ex, tar inte mycket plats textmässigt, men lite bilder för att väcka fantasin kanske inte vore fel.
Första test-mockup av bilder, denna för omslaget:
Okej, det här funkar inte så bra. Loggan kanske behöver vara handskriven? Bilden passar så där också - fast det visste jag redan...