Nekromanti Äventyrsutmaningen: vad handlar det här äventyret om?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Här kommer en lite lekfull utmaning, inspirerad av retro-DoD-introäventyrstråden.

Antag att ett äventyr har det här omslaget:



Vad handlar äventyret om?

Svara med en liten punktlista som listar upp väsentliga grejer (platser, personer, plot points, föremål, grupperingar etc) i innehållet, eller en synopsis som på några meningar sammanfattar plotten.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Ah, ett äventyr till Dark Heresy!

*Byggnaden i bakgrunden är en gamal Hivestad, sätet för systemets dekadenta adelsklass.
*Allt adelsfolk går runt i maskeraddräkter föreställande olika djur. Vilket djur bestäms av vilken ätt du tillhör.
*Massor av kulter och ordernssällskap figurerar (många av dem är koscher, vissa är det inte).
*På sistånne har xenostech börjar strömma ut från planeten (i liten men ack så farlig skala).
*Acolyterna måste hitta källan till detta, troligvis något av sällskapen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
På planeten Sajfaj var Fågelkulten statsreligion fram till för ett decennium sedan. Även om staten och kulten nu skilts åt, så vill de flesta politiker ha så mycket kontroll de kan i Fågelkulten, pga dess styra inflytande i folklagren.
Fågelkulten ska nu välja en ny ärkebiskop, och det finns tre biskopar som kandidater. Traditionellt utses den till ärkebiskop som kan visa sig med de tre insignierna fågelkappa, fågelhatt och ärkebiskopens flätade halsband. Av en händelse har de tre kandidaterna just nu var sin av de tre insignierna.
Rollfigurerna får i uppdrag av säkerhetspolisen att hämta hatten och halsbandet till den mest statstrogna (och minst populära) biskopen. Till sin hjälp får de låna ett flygande tefat och annan specialutrustning. Mot sig har de agenter från den ena biskopen, och försvarssystemen i den andra biskopens tempel.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
598
Äventyret heter "Drottningdöden".

Den kungliga ätten är utdöende. Silverfasanens ätt har hållit freden i tvåhundra år men den sittande drottningen, den sista i deras familjelinje, är döende av sjukdom och har aldrig fått något barn. Rovgiriga, rivaliserande matriarker inom den högsta överklassen gör sig redo för inbördeskrig om tronföljden.

För att bevara freden har drottningens trogna rådgivare med stor skicklighet förfalskat en levande gren på kungaättens vissnande familjeträd. En trovärdig lögn har spridits om att det finns en rättmätig tronarvinge på andra sidan havet.

Rollpersonerna engageras för att sändas långt bort för att hitta en ung skådespelerska, som de ska övertyga att vilja anta sitt livs roll och spela den livet ut - med den rikliga belöningen att få leva som kronprinsessa och sedermera drottning.

Men den ambitiösa matriarken som styr Svarta Svalans ätt smider mordiska planer. Hon ser sin egen familjs chans att göra anspråk på tronen, efter att Silverfasanens ätt utslocknat. Den påstådda tronarverskan får inte nå riket. Hon måste förolyckas under resan.

Under äventyrets gång konfronteras rollpersonerna med en förtryckt folkopinion om återinsatt republik - det demokratiska folkstyre som rådde under antiken. Republikanerna, en växande rebellstyrka, vill se monarkins naturliga utslocknad och låta ett följande inbördeskrig om tronföljden bana väg för en återinsatt republik som ska tjäna den stora massan.

Spelarna ställs inför att välja mellan inbördeskrig och en chans till folkstyre, eller fortsatt monarki (baserad på en lögn) och garanterad fred.

"Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?" sjunger en mustaschprydd trubadur i rebellernas läger.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
"When I was little I used to visit an old fisherman in the harbor who used to tell me these amazing stories. Often he would stop and stare out at sea as if seeing again the wonders he spoke about. One such story always stuck with me, it filled me with a lust for adventure. It was the story about the Queen of feathers, who lived on an island far, far away, in an unknown part of the ocean. The way he spoke of the paradise on that island made me dream of a similar journey, and the story he me told of how the queen could raise the dead, for no life could be lost in such a paradise, would always leave me with shivers of both excitement and horror.

When my.. When my beloved wife died some years ago I knew what I had to do. I traveled the world looking for clues as to where this island was but no where did I find what I was looking for.. After seven months I gave up and began my journey home.. That's when the storm hit us. We had spent roughly three weeks at sea when the storm came. We all thought we would die. For hours the storm raged around us, while the captain of the ship tried to get us through it.. Suddenly we saw a light, a calm in the eye of the storm. As we came closer I could see the island and I remembered the story, this had to be it.

It was. I.. I cannot speak of this any more, you'll have to excuse me, some horrors are best left forgotten.

What was that? Did I get my wife back? Yes.. Yes, I guess I did.. I just wish I hadn't. Stay away from that island."


Det här är det första av tre äventyr som går ut på att spelarna först måste samla på sig några föremål som krävs för en ritual. Kanske en ritual för att väcka en död gruppmedlem eller liknande. Det första föremålet sägs finnas hos Fjäderdrottningen, som (och detta vet så klart inte äventyrarna) är en kraftig necromantiker samt illusionist som väcker upp döda saker, men döljer deras sanna jag med illusionerna som gör att platsen ger skenet av att vara en otroligt vacker plats, istället för det odöda tempel det egentligen är. Fjäderdrottningen själv är likaså en sorts halvblandning mellan död och levande, kanske en mäktig lich eller kanske har hon bara genomgått en förvandling på vägen, beroende på spelarnas nivå.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,094
Grymt att kunna skriva ett äventyr till Stormbringer

- Damen i förgrunden är Areandra - luftandedrottning. Det hon har i handen är helt enkelt ett astrolabium för navigation.
- Kriarc den Fördömde, en melniboneisk besvärjare och mästerfågelfängare, irrar runt den Östra Oceanen i sin Battle-Barge.
- Det är forståss en kapplöpning mot klockan för att finna den förlorade Vindarnas ö - Kriarc för att förslava Östra Oceanens luftandar, Ariandra för att befria sitt folk.
- Äventyret har tre delar - först en kapplöpning mot vindarnas ö, sedan ett försök att ta sig genom reven, sirenerna och fällorna runt vindarnas ö och slutligen en slutstrid på Vindflöjen, öns högsta punkt. I slutet visar sig Areandra och luftandarna vara lika ombytliga som en sommarbris och RP måste förhandla sin återfärd till fast mark i enlighet med andevärldens upp och nedvända lagar.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
I konsekvens med hur omslag till många kommersiella äventyr såg ut, skulle det här handla om sökandet efter en försvunnen prospektör i Sinai-öknen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,306
Drömdrottningen - ett äventyr för DoD, 4-6 spelare.
I ett vitt torn på en stenig liten ö i Femurviken möter RPna Drömdrottningen - en evigt sovande besvärjerska vars drömmar kan nå den vakna världen. Hon behöver deras hjälp för att mota bort den onde hertig Morphol från drömmarnas värld. Efter att ha druckit en drömdryck serverad av Drömdrottningens trogne tjänare, alven Orfol, möter spelarna drömvärldens faror! De måste stiga ner i gravvalvet under Drömdrottningens torn, och kämpa mot skelett, likätare, och några resar. Eftersom det är en dröm så är PSY=KP, och återvinns på samma sätt. Efter att slutligen ha raserat den onda ritual hertig Morphol påbörjat, är drömvärlden åter säker, och Drömdrottningen skickar RPna vidare efter att ha gett dem en storslagen belöning.

Features:
- Dröm-gravvalv (vissa väggar är genomskinliga)
- Dröm-skelett (vid perfekt träff löses de upp i en puff av rök)
- Dröm-likätare (äter 1T6 av RPs färdighetsvärde i slumpvald färdighet, återfås i samma takt som PSY)
- Dröm-resar (måste slå PSY-slag för att inte försvinna vid angrepp med logik)
- Dröm-reward (valfritt magiskt vapen, kan bara användas i drömmar)
- Plot twist: alven Orfol är Hertig Morphol!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,094
Dazumal;n143232 said:
I konsekvens med hur omslag till många kommersiella äventyr såg ut, skulle det här handla om sökandet efter en försvunnen prospektör i Sinai-öknen.
Jag läste hela Oraklets Fyra Ögon febrilt letande efter den brinnande borgen och den onde baronen (han är ju lätt en baron)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,253
Interkosmiska terrorister från den huvudlösa planeten M'blp har förklart att man tänker sabotera GalaxVM i Överdesignade hattar, eftersom det är en förolämpning mot deras huvudlösa kultur ( M'blperna har hjärnan i tårna, eftersom dom dessutom bor i oupplysta grottor så fammlar dom runt i mörkret och slår fötterna i saker dagarna i ända). Rollpersonenrna anställs av det interplanetära rådet för säkehet och fashionistisk renlärighet för att skydda tävlingen och skjuta sönder alla problem som dyker upp.
Mot sig har dom trehövdade supermodeller vars olika huvuden stödjer varsitt konkurrerande modehus, fågelfolket från planeten ??? som protesterar mot att dom blir kidnappade av UFOn om nätterna och tvångsrakade för sina fina fjäderplymers skull samt den M'blpiske terroristen och före detta rymd-kickboxaren Q'fnurrg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Atlantis sista dagar
• Atlantis sjunker
• Drottningen lider. Hennes folk dör.
• RP får använda hennes magiska kompass för att med det flygande Aztek-skeppet finns nytt land.
• Plotten är att en domedagssekt har fått världen att gå under, som ett straff för att Atlanteanerna övergav gudarna.
• En RP tillhör sekten och ska sabotera uppdraget.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
598
Det här var en riktigt kul tråd! Det här vill jag göra igen! :)
 
Top