Nekromanti Åkallar alla manga-nördar...

Nightowl

Champion
  • Helst avslutad, och utkommen så långt det går
  • Helst kortare, så att man hellre kan köpa två serier med 12 pocketar i varje istf en med 24.
  • Svenska, som sagt. Engelska är ytterst tveksamt, japanska too far out.
  • Dom ska som sagt stå på barnavdelningen. Inte för att jag tror det finns någon ren porrmanga på svenska, men men...

Rosen

Myrmidon
Jag tog friheten att skicka frågan vidare till ett annat forum. Ett tämligen tungt namn svarade snabbt:

Zimeon said:
Orkar inte regga mig på ett nytt forum så om någon orkar vidarebefordra mina tips:

Evangelion (9 böcker, men blir troligtvis inte mycket längre än 12) - mecha-drama åldersgrupp ungefär 12+
Emma (7 böcker, varav 5 finns ute) viktorianskt romansdrama målgrupp flickor (?) 12+
Rayearth (6 böcker) fantasy, målgrupp flickor 10+
Love Hina (14 böcker) romans/trosfluktshumor, målgrupp killar 13+

Nightowl

Champion
Jag hade redan funderat på just Rayearth och Love Hina. Jag tvekade inför den första eftersom jag anser att den är kass (men jag är ju långt utanför målgruppen!) och den andra eftersom den är lite icke-PK. Men vafan, vi har Herman Hedning här nu... :gremgrin:

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min google fu är svag när det gäller ämnet men jag läste Girl Got Game för ett år sen (ja, då på engelska) och den ska väl finnas på svenska under titeln Power!!

10 volymer på engelska iaf så det är väl samma på svenska. Den riktar sig väl mer till tjejer egentligen men hua så kul... antar att den är mest intressant från kanske 13-14 år eller så...? Dunno. Men Power!! i alla fall. Check it out.

Rising

Vila i frid
De 16 första böckerna av Dragonball innehåller den kompletta Dragonball-serien. Efter bok 16 börjar det som egentligen är Dragonball Z-serien (men som i Sverige fortsatte att ges ut i identiska pockettar som tidigare) och då blir serien mycket mörkare och vuxnare, och på sikt också rejält facking tröttsam och dålig. Någonstans vid nr. 21 dyker Freezer upp och då blir serien fedt keff, med enbart små korta ljusglimtar fram till slutet vid bok 42.

Man kan alltså berättiga att bara köpa in de första 16 pocketarna. De är barnsligt roliga och fantasifulla; lite småsnuskiga i början (bröst i bild, referenser till både "kulor" och trosor, Bulma drar upp kjolen för en gubbe när hon inte har några trosor på sig, och hon tror att hennes kidnappare skall "klä av henne naken och tafsa på henne"; Bulmas pappa samlar på porrtidningar och vid ett tillfälle så tar en shapechanger-varelse och förvandlar sig till Bulma och föreslår att en gubbe skall få leka klapp-klapp med henne; en lek som fungerar så att han klappar sig på hjässan medan hon visar tuttarna för honom. Å ja; Son Goku visar snoppen en hel del i början, och en kille får en stav upp i arslet. Det ligger på typ den nivån som värst. Mmm; glömde; det finns en kinesisk liten gris också, som är helt galen i tjejtrosor, men Bulma ger honom ett Pirri-pirri-piller som gör att han börjar bajsa varje gång någon ropar "pirri-pirri"; och han försöker ta hennes trosor vid flera tillfällen, fastän det varje gång slutar med att hon ropar "pirri-pirri!" så att han bajsar på sig) men är väldigt, väldigt charmigt och perfekt barnkultur. Vad kan vara mer barnvänligt än att utöva gladvåld mot fantasifulla djur i prunkande miljöer?

Och... Du vet väl att Horst Schröder har givit ut Bondage Fairies på svenska? (nej, det är inte ett bra förslag (även om det är den solklart bästa hentaimangan jag någonsin läst))

Nightowl

Champion
Man kan alltså berättiga att bara köpa in de första 16 pocketarna.
Wow! Det visste jag inte! (Jag har bara läst någon enstaka i DB-serien)

Det är precis för det här jag behövde ställa den här frågan.

Vad kan vara mer barnvänligt än att utöva gladvåld mot fantasifulla djur i prunkande miljöer?
:gremgrin:

Erik

Arfert

Facit
Neo Genesis Evangelion är enligt mig den bästa mangan i pocket på svenska... en av de bästa överhuvudtaget.

Axelsson

Warrior
One Piece!

Jätterolig serie, min 8-åring älskar dem, han lärde sig läsa med hjälp av dem. Både jag och min fru tycker också väldigt bra om dem, jag tycker det är bland det bästa jag läst. Pirater med djävulskrafter, vänner som offrar allt för varandra, coola stridstekniker och ett himla röj. Visserligen är de uppe i 35 delar just nu och serien skapas fortfarande. :gremsuck:

Det förekommer visserligen mycket svordommar, vilket vissa lärare och föräldrar gnällde en del om (som om jag skulle bry mig :gremtongue:).

/Mattias

Axelsson

Warrior
Sand land

Detta var en avslutad seriebok, som jag också tyckte var rätt bra. Från dragonballs skapare tror jag, men utan hans töntiga gubbsnusk :gremsuck:
Den handlar om djävulen son (åter igen lärarvarning :gremgrin:) och kampen att finna vatten på en förstörd Jord.
Bra för yngre killar, som inte brukar vara sugna på att läsa.

/Mattias

Rosen

Myrmidon
En bibba till...

...where the first one came from, av en dam som brukar kunna sina saker:

Dancing Moon said:
Om Gen - Pojken från Hiroshima fortfarande finns i tryck så är ju den väldigt bildande. Alvglans kom ut med den för lääänge sedan.
Sugar Sugar Rune, fantasy, komedi, för småflickor. Verkar finnas 6 volymer i Japan, vet inte om mer kommer. Eftersom det är en ganska förbisedd grupp när det gäller serier vore det kul =)
Kajika, envolymare av Akira Toriyama. Fighting
Sandland, ditto
Kamikaze Kaito Jeanne, 7 volymer, magisk flicka, för tonåringar (?). Var bästsäljande mangan i Tyskland för ett par år sedan
--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Är alla _titlar_ på engelska?

Att döma av inläggen i den här tråden har alla dessa japanska serier, översatta till svenska, engelska titlar. Är det ett resultat av den svenska amerikofilin eller har även de japanska originalen engelska titlar?

Dewil

Feliath

Swashbuckler
Fucking jävla svenska, pah! PAH!

Grrmmbmmbbll...Nåja, är det så det är så är det så det är.
Jag tänkte bara tipsa om att Ranma 1/2 faktiskt (från och med den här månaden, kanske?) har kommit ut i sin helhet på svenska, och trots sina 37 volymer i det formatet (EN volym längre än den engelska? WTF?!?) känns det som ett rätt givet inköp åtminstone för mig.
Och, öh, brukade inte du plöja WITCH också? Minns jag fel här nu? Den serien finns ju i alla fall i svenska pocketar också, 12 stycken hittills. (Även om man förstås kan tycka att den inte strikt taget är en manga.)

På engelska rekommenderar jag nya Yotsuba&!, Viz nyversion av Nausicaä, .hack (tre volymer gladfantasy som utspelar sig i ett MMORPG), populära Fullmetal Alchemist, och slutligen, för att subvertera ynglingarna till den Stora Saken, Girl Genius-albumen. Framförallt Nausicaä. Jag tror inte på något sådant som kvalitet i litteratur, men jag har fan aldrig träffat en ende jävel som läst men inte gillat serien Nausicaä.

Och just det, apropå det. Disclaimer: Dessa rekommendationer baseras enbart på lösa misstankar om vad som kan tänkas uppskattas av många barn och tonyngel. Och på subversiva tendenser.

Förresten är det bara Nausicaä och .hack som är färdigsläppta, men Yotsuba&! går att läsa utmärkt även ett och ett; de innehåller liksom inte så mycket kontinuitet.

/Feliath — vid närmare eftertanke tror jag förresten att det måste vara det första albumet som splittats

Rosen

Myrmidon
WITCH

Och, öh, brukade inte du plöja WITCH också? Minns jag fel här nu?

Det var nog jag - har alla nummer sedan starten (och måste snart börja hitta på nåt smart sätt att förvara dem på). Rising kom också ut som WITCH-läsare en gång, har jag för mig.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Är alla _titlar_ på engelska?

eller har även de japanska originalen engelska titlar?

Bara i vissa fall - rätt ofta beror det nog på att de har varit översatta till engelska först, och blivit kända i västerlandet under den titeln.

--
Åke, som angående japanska titlar bara måste se till att Fushigi Yuugi också är omnämnd i den här tråden. Den kanske inte riktigt uppfyller korthets- och avslut-önskemålen (ännu) men den är för bäst för att inte vara med. (-:

Sodivra

Champion
Re: Fucking jävla svenska, pah! PAH!

Ja, Nausicaä är bäst! Den finns dessutom på bibban i Göteborg. Och Halmstad.

Ni vill väl inte vara sämre än Göteborg? Eller Halmstad.

Feliath

Swashbuckler
Ajustdet!

Du vet, jag har så jävla svårt att se skillnad på er :gremgrin:

/Feliath — LinCon