Nekromanti Ångpunkig kampanj om att besegra gigantiska monster

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kutulu ska nu "bara" korrekturfixas, Drömväv behöver bara fyllas ut (grundstommen är klar) och den första kampanjboken till Rotsystem har fått sig en övergripande planering som ska realiseras under hösten.

Så... Givetvis tyckte min hjärna att jag hade för lite att göra. Så den envisades med att plocka upp en gammal rollspelsidé och göra en massa saker med den. Så nu sitter jag här med en påbörjad kampanjplanering jag inte vet om jag kommer att kunna slutföra. Men det vore ju lite synd att inte dela med sig - antingen för att få lite glada tillrop, rekommendationer om andra rollspel, filmer, tvserier och seriealbum, eller bara för att få ur mig det och kanske inspirera någon annan.

OK, förlåt att jag blir lite långrandig - jag har alltså börjat skriva på en rollspelskampanj jag extremt preliminärt kallar The Behemoth Chronicles men som antagligen kommer att byta namn en eller tre gånger under resans gång.

TBC utspelar sig under sent 1800-tal, i en värld som i väldigt mycket (men inte allt) liknar får egen. För en tid sedan började monster dyka upp runtom i världen. En del bebisar föddes som monstruösa (men livsdugliga) bestar, en del vuxna människor förvandlades och muterades, andra monster föddes eller trädde fram ur gruvor och myrar. Olika världsregeringar hanterade såklart detta på olika sätt och med skilda resultat - en del områden är nu helt kontrollerade av monstren, många städer har byggt murar, det krigsmaskineri som i vår tidslinje kom att användas i första världskriget har börjat utvecklas nu, lite tidigare, för att bekämpa monstren.

Rollpersonerna är vetenskapsmän som också är lite pulphjältar. Vi snackar alltså inga superkrafter egentligen, utan bara vältränade, intellektuella larger-than-life-hjältar. De har inga krafter utöver vad man med lite god fantasi kan tänka sig att en mänsklig kropp skulle kunna tränas till givet rätt gener och rätt viljestyrka. Jag har ännu inte bestämt mig för om de ska ett gemensamt luftskepp eller kanske ett fartyg av något slag, men det kan inte uteslutas. Men hursomhelst, vi snackar Jules Vernska hjältar som med kunskaper, muskler och stål löser problem de ställs inför i första hand med hjärnan och i andra hand med vapen eller knytnävarna.

Kampanjen bygger på att rollpersonerna upptäcker - i ett introduktionsäventyr - att det finns gigantiska monster som slumrar men är på väg att vakna. Jag tänker lite Shadow of the Colossus fast ännu större, typ. När de vaknar kommer de att förgöra jorden och - vilket upptäcks under kampanjens gång - dessutom väcka något ännu större, som vilar i jordens centrum. Kampanjen går sålunda ut på att resa runt och besegra de här gigantiska behemothmonstren för att förhindra världens undergång.

Varje deläventyr utspelar sig i en ny del av världen och fokuserar på ett nytt monster. De följer en liknande mall: Rollpersonerna anländer till platsen, undersöker, samlar information om monstret, gör tjänster åt de lokala adelsmännen i utbyte mot tillgång till kunskap eller utrustning eller tillgång till artefakter, slåss mot kultister och infiltrerar hemliga sällskap. Sedan behöver de spåra upp monstret och utnyttja det de fått reda på för att besegra det. Monstren är såpass stora att man kan klättra runt på dem och det är generellt dödfött att ge sig in i fighten på monstrets villkor och utan att känna till dess svagheter.

Så, det är väl typ så långt jag har om det övergripande, och "vad rollpersonerna gör".

Jag har också skissat på ett första äventyr, men det kommer i ett lite, lite senare inlägg.

När det gäller monsterdesign så har jag tänkt såhär:
  • Det får gärna finnas viss regional koppling, men monstren ska inte vara inlyfta rakt av från lokal mytologi. Myterna ska kunna tänkas vara byggda på monstret, men ganska mycket behöver vara "fel".
  • Monstren ska vara ganska rejält olika varandra. Jag tänker lite på hur olika änglarna i animen Neon Genesis Evangelion är, fast i det här fallet ska de hålla sig inom lite mer jordnära ramar. Jag ska inte skapa fler monster bara för att skapa fler monster, utan bara ha såpass många att varje monster kan kännas unikt och intressant och få ett icke slentrianmässigt äventyr vävt kring sig. Om det leder till att det bara blir tre monster, so be it.

.113

Swashbuckler
Behemoth är långt och besvärligt att säga, dessutom påminner din beskrivning om titaner rätt bra. Första tipset är: Titan Chronicles.

Jag tycker det är en bra ide, gillar konceptet speciellt eftersom jag älskar shadow of the colossus.

Iaf, byter du till titaner går det ju dessutom dra enkla snabba paralleler till grekisk mytologi, typ "det visade sig att det låter något I de gamla grekiska legenderna"...

Då får man ju enkla Andra äventyrsuppslag också, om det där stämmer, vilka Andra saker stämmer?

Det vore dessutom rätt häftigt att någon gång I horizonten se en grekisk Titan bli beskjuten av prototyp pansarvagnar.

krank

.113;n189766 said:
Iaf, byter du till titaner går det ju dessutom dra enkla snabba paralleler till grekisk mytologi, typ "det visade sig att det låter något I de gamla grekiska legenderna"...

Då får man ju enkla Andra äventyrsuppslag också, om det där stämmer, vilka Andra saker stämmer?
Jag ska vara helt ärlig; jag är inte jättemycket för grekisk mytologi. Jag har sett lite för mycket av den, skulle jag tro. Jag vill nog överhuvudtaget hålla mig borta från att utgå alltför mycket från någon enskild mytologi - om jag kommer på en cool idé om hur något grekiskt mytologimonster skulle kunna göras om till att passa den här... visst, då blir det kanske ett sånt monster. Men jag är lite trött på "tänk om mytologi X var på riktigt"-storyn, litegrann.

En tanke jag haft var att betrakta de här monstren som gudar. Inte som tor och oden, eller som YHVH, utan mer som de lite lägre gudarna i Lovecraft, kansle. Obegripliga naturkrafter. Som möjligen givit upphov till en eller annan myt runtom i världen, och som för all del tillbes av skumma kulter och så.

Kanske vore det trevligt med ett par olika lite mer direkta religiösa kopplingar. Jag tycker om tanken på att låta hela kampanjen vara ett vetenskapligt-sekulärt statement om intellekt och mannamod kontra gammal religion, myt och maktstrukturer. Men då måste jag hitta ett sätt att göra det snyggt...

.113

Swashbuckler
Ja alltså jag menar inte minotaurer, hydror osv utan just enbart titanerna. De var ju de som slogs mot gudarna och var väl just sånna däringa naturkrafter. Men att skippa minotaurer står jag bakom 100% iaf :)

krank

Så; jag ska komplettera mina ramblings med den skiss jag har till ett av äventyren. Min tanke är ju att rollpersonerna efter introduktionsäventyret själva ska få välja mellan flera olika platser de kan undersöka, och att ordningen på något sätt - jag har inte bestämt hur ännu - ska påverka hur kampanjen fortgår. Om det blir fem äventyr kanske det också ska finnas fem faser för varje monster, där de gör olika saker beroende på hur lång tid det gått? Jaja, det blir en senare fråga...

Grundplåten för det första äventyret är hursomhelst något i den här stilen: Rollpersonerna åker till skandinavien för att undersöka en serie jordskalv som drabbat halvön. Vid varje jordskalvspunkt finns också extra många monster av den mer lagoma storleken (de behöver också ett namn av något slag). Rollpersonerna får kuska runt i framför allt sverige och norge. De möts av städer som kollapsat och gruvor som når djupare än någon trott möjligt. De tampas med lokala småpåvar och gruvbaroner, fabrikörer och manufakturägare, stodbönder och patroner. När de undersöker den första plats som drabbats så visar det sig vara en stad som översvämmats av en enorm flodvåg orsakad av undervattensjordskalv. När de undersöker havsbotten finner de en enorm fåra längs havsbotten, som sträcker sig runt nästan hela den skandinaviska halvön. Något har legat i fåran och brutit sig loss, tydligen.

De stöter under sina undersökningar också på ett mystiskt sällskap som tillber Jörmungand (eller "midgårdsormen") och som visat tydligt intresse för alltihop.

Det visar sig också att monstren inte verkar ha dykt upp efter jordskalven, utan innan - antingen har småmonstren lockats av samma sak som den gigantiska orm det tydligen rör sig om, eller så har de mindre monstren lockat ormen till de olika platserna. Jag tycker det senare är coolare, och lägger också upp för intressanta tänkbara sätt att locka iväg ormen till lämplig stridsskådeplats...

Ormen leds i en form som ser ut som en nia med extra långt skaft och där den övre rundeln är som en spiral - ormen leds alltså mot att bita sin egen svans när spiralen blir tillräckligt tight. Vad som händer om den lyckas? Vem vet? =) Kanske gräver sig den nu cirkelformade "borren" ner in mot jordens mitt för att väcka den slumrande besten därnere... Jag har inte bestämt mig för var spiralen ska ligga, kanske i ryssland om skandinaviska halvön känns för liten?

Ormen blir alltså förbaskat lång. Jag tänker mig att dess svans och dess mun är gjorda för att greppa tag i varandra, så det finns tänder och jävelskap i båda ändar (plus att den ju måste göra av jorden någonstans, kanske funkar den iaf delvis som en daggmask...) Kroppen är det ju ganska dödfött att anfalla, den är täckt av segmenterade fjäll av sten och metall tänker jag mig. Eller ja, det kanske går att spränga upp ett hål, om man kan lura ormen att låta en del av kroppen röra sig ovanför jordytan? Annars måste man nog får den att öppna ögonen, som den håller stängda medan den borrar jord. Så kanske kan man locka den till jordytan, kanske på något inte-så-bebott område, så att den lättare kan besegras. Den verkar ju ganska hemmastadd under jord och under vatten, så att hala upp den ovan jord lär ju vara en del av lösningen...

Så, lite så. Jakt av stor orm i skandinavien, typ.

krank

Det jag tänkt på för övriga monster är att först och främst kan naturligtvis inget av dem vara en orm. Jag tänker ungefär:
  • En jättehumanoid av något slag. Behöver inte nödvändigtvis ha ett människohuvud, men roughly människoformad.
  • En spindel/skorpion/insekt. För att såna är coola.
  • Något jättelikt fyrbent djur, kanske. Mer tveksamt. Inte en drake iaf, snarare kanske en katt eller en hund. Fast skitstor och monstruös, ofc.
  • Ett monster som består av flera mer eller mindre autonoma delar, eller som kan dela upp sig i sådana (och där en del av äventyret blir att säkerställa att det inte finns fler delar/skärvor).
  • Ett sjömonster av något slag. Inte en orm. Jättebläckfisk känns lite gjort, så jag får fundera på om jag ska köra på en sådan eller något annat. Det finns ju rätt mycket märkligheter där nere i djupen.
  • Kanske ett flygande monster. Här tänker jag mig av någon anledning något som närmast liknar en flygande bergsklippa.
För varje monster tänker jag att jag behöver fundera ut beteenden, mål, hur mindre monster guidar eller förstärker eller tjänar monstret, hur monstret påverkar sin omgivning, hur folk omkring påverkas. Men om jag har en grundtanke så kan jag ju bygga de andra delarna ovanpå den grundtanken. Top-down design helt enkelt.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad det är som dragit igång alltihop. Vad är coolast? Ond kult som triggar eller att stjärnorna bara råkar stå rätt precis nu?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kanske en jättekrabba som sjömonster? Eller kanske bryta av lite med en sentient jätteanemon?

Mundo

Myrmidon
Första äventyret bör ju vara att fiska i Loch Ness. Du skriver Ångpunktigt - hur mycket kommer teknologin vara förändrad från vår teknologi? Vilka coola gadgets kommer spelarna få använda sig av?

krank

Mundo;n189914 said:
Första äventyret bör ju vara att fiska i Loch Ness.
Just nu lutar jag åt att låta första äventyret vara en expedition för att finna den förlorade staden Irem, eller något ditåt. Jag tänker mig att första äventyret behöver sköta en hel del kampanjexposition, och till sådant fungerar gamla glömda städer jättebra eftersom de kan innehålla skriftrullar och allt möjligt sånt.

Mundo;n189914 said:
Du skriver Ångpunktigt - hur mycket kommer teknologin vara förändrad från vår teknologi? Vilka coola gadgets kommer spelarna få använda sig av?
Jag tänker ganska begränsade förändringar, faktiskt. Mer som att flytta in valda delar av säg 1914 till 1880 än Arcanum och sånt. Jules Verne använde ju sig generellt väldigt mycket av i ärlighetens namn ganska små förändringar i sin spekulativa fiktion. Det blir inga ångdrivna robotar, tror jag.

krank

MandaWall;n190006 said:
Dte här låter jätte kul
Kul att du tycker det! Det är ju såklart mycket lättare och roligare att skriva vidare om man vet att det finns folk som gillar det man gör =)

Vimes

Sillkung
Det här låter som kul skit. Egentligen skulle jag vilja att det var två saker: för det första en rollspelig undersöka/utforska-del och för det andra en helt brädspelig slutstrid mot monstret (för att unlocka brädspelet behöver man förstås ha gjort rätt grejer i rollspelet). Varje monster skulle kunna vara olika typer av spel. Sälj på box!

krank

Jag gillar idén även om den nog inte riktigt passar mig. Om inte annat för att jag inte kan designa brädspel...

Men ja, en alternativ version av det här spelet skulle kunna funka som du beskriver. Och att man dessutom inte bara låser upp brädspelet utan att man också kan ha med sig olika bra/effektiva grejer in i brädspelet. Om man hittade den mystiska kristallen så får man med sig en extra tärning, eller får använda en annan kortlek, eller så.

krank

Jag funderar på det här med rollpersonernas mobila högkvarter.

Vill man vara riktigt ångpunkig så ger man dem såklart en futuristisk grej som kan förvandlas till en stridsvagn, en båt, en U-båt eller ett flygplan (eller en ångdriven spindelhumanoid mecha) utifrån situationen. Men det känns ganska långt ifrån den vision jag har, där jag ju någonstans ändå vill understryka skillnad i skala och maktojämlikheten, där hjärna ska vara viktigare än ball utrustning.

Mellanläget är väl att ge rollpersonerna ett enda fordon och låta sig nöja där. En Nautilusliknande ubåt känns mest "rätt" här, men jag tänker att även ett luftskepp skulle kunna funka. Lyxigt men trångt, tänker jag oavsett. Inget landgående, det blir för begränsad - om man inte vill ha med att rollpersonerna ska behöva arrangera vattentransport för sin maskin hela tiden.

Det mest basala läget är väl att ge upp tanken på ett permanent högkvarter - rollpersonerna reser runt via tåg, båt och luftskepp med stora resväskor som bärs av tjänare. Det här skulle verkligen understryka rollpersonernas litenhet, genom att de inte har något stabilt "hem" att återvända till. Eller så är det bara jag som alltid känner mig lite extra nervös när jag åker någonstans där jag inte har släkt eller vänner att bo hos... En utsatthet som bygger på att inte ha något "säkert hem" att fly till.

Hmmm... Vad tycker ni?

RasmusL

Champion
krank;n190020 said:
Jag funderar på det här med rollpersonernas mobila högkvarter.

Vill man vara riktigt ångpunkig så ger man dem såklart en futuristisk grej som kan förvandlas till en stridsvagn, en båt, en U-båt eller ett flygplan (eller en ångdriven spindelhumanoid mecha) utifrån situationen. Men det känns ganska långt ifrån den vision jag har, där jag ju någonstans ändå vill understryka skillnad i skala och maktojämlikheten, där hjärna ska vara viktigare än ball utrustning.

Mellanläget är väl att ge rollpersonerna ett enda fordon och låta sig nöja där. En Nautilusliknande ubåt känns mest "rätt" här, men jag tänker att även ett luftskepp skulle kunna funka. Lyxigt men trångt, tänker jag oavsett. Inget landgående, det blir för begränsad - om man inte vill ha med att rollpersonerna ska behöva arrangera vattentransport för sin maskin hela tiden.

Det mest basala läget är väl att ge upp tanken på ett permanent högkvarter - rollpersonerna reser runt via tåg, båt och luftskepp med stora resväskor som bärs av tjänare. Det här skulle verkligen understryka rollpersonernas litenhet, genom att de inte har något stabilt "hem" att återvända till. Eller så är det bara jag som alltid känner mig lite extra nervös när jag åker någonstans där jag inte har släkt eller vänner att bo hos... En utsatthet som bygger på att inte ha något "säkert hem" att fly till.

Hmmm... Vad tycker ni?
Det här med att trycka på "lyxigt" och "tjänare" är nog helt rätt för att passa in i den rådande överklass-vurmen där det plötsligt är helt legitimt att klä ut sig till vår historias värsta skikt av slavdrivare och leka picknick i parker och marker. Att kräkreflexen drar igång på allvar vid tanken på ett gäng överklassäckel som profiterar på barnarbete och mänskligt lidande och drar runt med sina slavar i släptåg för att bekämpa Dåtidens Monster med Modern Teknologi är nog ett tecken på att du är något stort på spåren!

Krille

Super Moderator
Jag tänker mig att det beror på läget. Kringdrällande på tåg och båt känns lite mer "gritty" än om man har ett eget högkvarter, men innebär å andra sidan att man faktiskt måste besöka folk. Det ger mer möjlighet till interaktion än om man kan låsa in sig i sin egen båt, ubåt eller luftskepp. Å andra sidan, ett eget mobilt högkvarter blir väldigt högklass.

Till det här vill jag dessutom föra Maglus Samband ("Maglu" var en rollspelare från tiden i Skövde och heter i verkligheten något helt annat): "varje kartlagd plats kommer att bli mer demolerad än en genomsnittlig telefonkiosk". Att sambandet nämner "telefonkiosker tyder på hur gammalt det är, men poängen med sambandet är ungefär att OM spelarna ritar en karta över något ställe där de bor har spelledaren fått en gratis dungeon att invadera med monster, och följden blir att stället kommer att bli invaderat av SWAT, maffian och alla monster i hela regelboken till den grad att inget försäkringsbolag i världen skulle ställa en premie på bygget och bostadsmarknaden i området skulle rasa som en sten.

Maglus samband har hittills hållit genom en Kult-kampanj, åtskilliga Ars Magica-kampanjer och ett par Conspiracy X-kampanjer (de senare bygger ju på att rollpersonerna bygger en bas).

Som följd därav så är jag hejjans försiktig med att beskriva mina rollpersoners hem i detalj alls. Så jag skulle nog hellre drälla omkring på tåg och båt, av ren självbevarelsedrift.

krank

Hm. Rasmus sätter fingret på något viktigt - jag hade ju tänkt att rollpersonerna inte skulle vara fabrikörer direkt, utan mer fristående uppfinnare/ingenjörer, men det saknas absolut ett klassperspektiv och kolonialt perspektiv i mina idéer hittills. Det koloniala perspektivet tänkte jag försöka få in genom att göra hyfsad research innan jag gestaltade olika världsdelar och lägga fokus mycket på just de koloniserades perspektiv och de koloniserandes orättfärdighet, men klassperspektivet vore det ju också trevligt att få in. Gärna ur ett teknikpositivt perspektiv. Samtidigt som det inte får bli utopiskt; spelet utspelar sig ju under en apokalyps i princip.

RasmusL

Champion
krank;n190054 said:
Hm. Rasmus sätter fingret på något viktigt - jag hade ju tänkt att rollpersonerna inte skulle vara fabrikörer direkt, utan mer fristående uppfinnare/ingenjörer, men det saknas absolut ett klassperspektiv och kolonialt perspektiv i mina idéer hittills. Det koloniala perspektivet tänkte jag försöka få in genom att göra hyfsad research innan jag gestaltade olika världsdelar och lägga fokus mycket på just de koloniserades perspektiv och de koloniserandes orättfärdighet, men klassperspektivet vore det ju också trevligt att få in. Gärna ur ett teknikpositivt perspektiv. Samtidigt som det inte får bli utopiskt; spelet utspelar sig ju under en apokalyps i princip.
Det ska bli superspännande att se om det kan göras på ett bra sätt! Kan inte du så vete fan alltså :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n190039 said:
Jag tänker mig att det beror på läget. Kringdrällande på tåg och båt känns lite mer "gritty" än om man har ett eget högkvarter, men innebär å andra sidan att man faktiskt måste besöka folk. Det ger mer möjlighet till interaktion än om man kan låsa in sig i sin egen båt, ubåt eller luftskepp. Å andra sidan, ett eget mobilt högkvarter blir väldigt högklass.
Jag tycker att Jorden runt på 80 dagar borde vara ypperlig inspiration till i alla fall en aspekt av det här spelet.

"Högkvarteret" borde väl ändå vara gentlemannaklubben (eller kanske det mer upplysta, mindre exkluderande varianten) där man socialiserar med alla sina gelikar. Ett "eget" högkvarter låter ju ytterst osocialt och något som bara banditer håller sig med.