Nekromanti Öde är trendigt

Andy

Vila i frid
Jag läste i Noir igår och Coriolis i förgår och jag insåg att båda spelen har Öde som en, säg, egenskap. Trudvang har också sitt Raud (= Öde).

Förr i tiden hette det Hjältepoäng, tror jag.

Är Öde och Hjältepoäng samma sak? Och varför har 3 spelkonstruktörer bytt namn på det? Dessutom till samma namn! :gremsmile:

Gabriel_UBBT

Warrior
Western har ju haft Öde istället för hjältepoäng i många år. Men det är bara en alternativ regel om man vill ge rollpersonerna lite mer att säga till om.

Men hjältepoäng är ju ofta felaktigt eftersom man sällan spelar ultragoda hjältar. Så öde är nog mer träffande, tycker jag iallafall. En möjlighet att påverka.

P&K

Zanimar

Veteran
Håller med om att hjältepoäng är lite missvisande, men det gäller väl också för öde eftersom sitt öde knappast är något man kan styra över(annat än i metaforisk mening).

Zanimar

kefka

Hero
Jag har inte läst Noir eller Corilis men fungerar verkligen Öde pà ett liknande sätt som Hjältepoäng i DoD? För mig ger ger orden helt olika känsla. Öde, nàgot stort och förutbestämmt, det känns som nàgot bestämms (i antal poäng eller hur det nu fungerar) när karaktären skapas och sedan inte kan tillkomma.
Hjältepoäng känns för mig som nàgot man förtjänar, alltsà som nàgot man kan anförskaffa under spelandets gàng. Om nàgon har tid fàr de gärna förklara hur Öde fungerar i Noir och Coriolis.

Arfert

Facit
För att det låter ballare kanske? (för det gör det, det medges...) Och som nåt nytt? Är ju rätt smart, om man vill postionera sitt spel som modernt.

Det är möjligt att jag döper om Hjältepoäng i Saga till ödespoäng, så att folk inte bara tror att det kan användas till att hoppa mellan hustak...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Zanimar said:
Håller med om att hjältepoäng är lite missvisande, men det gäller väl också för öde eftersom sitt öde knappast är något man kan styra över(annat än i metaforisk mening).

Zanimar
Vissa menar ju visst att vi skapar vårt eget öde. Men i det här fallet är det ju ännu enklare; Öde är ju en resurs som spelaren har, inte rollpersonen. Det är klart spelaren kan styra över rollpersonens Öde.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Att namnet blivit vad det blivit är väl för att "Öde" är ett bättre namn för en resurs som påverkar rollpersonens öde (eller låter den undslippa ett nesligt sådant) än t.ex. Lisa eller Konrad även om de också är fina namn. :gremsmile:

När det gäller användandet av andra namn kan det ju dels bero på den saken att det inte är tänkt att man ska vara hjältar; i en morden setting så skulle det låta rätt märkligt för många tror jag. Sen vet jag inte hur Coriolis och de spelen har gjort det men Öde öppnar ju för möjligheten att kunna påverka annat än bara det rollpersonen själv gör; hjältepoäng antyder ju liksom att det hör hjälten till och leder antagligen in en på lite andra tankebanor.

Krille

Super Moderator
Hjältepoäng är belöning, öde är resurs

Skillnaden, som jag ser det, är att hjältepoäng är en belöning man får för att ha utfört hjältedåd, medan öde är en resurs man får för att kunna utföra hjältedåd.

Visserligen kan hjältepoängen också användas för att utföra framtida hjältedåd, men huvudgrejen med hjältepoängen är att de är en belöning för något man gör. Öde är å andra sidan sällan en belöning. Ofta får man öde för att ha satt sig själv i trubbel (det stämmer inte alltid - i DoD Trudvang får man bara öde i början, och sen får man inte mer).

Rickard

Urverk speldesign
Den nyare varianten av hjältepoäng (Öde) skiljer sig nämnvärt åt på två punkter. Det är inte spelledaren som delar ut hjältepoängen, utan det är något som spelaren själv får välja att köpa (eller frivilligt spela ut saker för att få dem). Tanken bakom det hela ligger mer på ett filmiskt sätt att tänka, där spelaren har inflytande över sin rollperson och kan over-ridea det spelledaren hittar på och de tillfällen där mekaniken säger "nej" i form av misslyckade slag. Vanliga hjältepoäng finns däremot mest bara för att hjälten ska auto-lyckas med handlingar.

En annan modern override-mekanik finns i Burning Wheels, där spelaren får hitta på på instinkter som alltid gäller i specifika situationer. "I'm always expecting an ambush", kan man ta som exempel (The Gamers). En dynamitard jag spelade hade instinkten "Har alltid cigarren tänd". När vi spelade så råkade han falla överbord medan hans dynamitlåda låg i en av livbåtarna. När sedan slutskurken hoppade i just den livbåten så singlade jag iväg min cigarr mot dynamitlådan. Alla protesterade över att cigarren knappast borde vara tänd, men jag pekade bara på min instinkt och sade "Har alltid cigarren tänd".

Så även om hjältepoäng (typ Gondica) och Öde känns lika i mekaniken så skiljer det sig på två punkter: dels hur man får poängen och dels anledningen till varför poängen finns.

/Han som har tröttnat lite på hjältepoäng, för folk tror att spelet blir hjälteaktigt så fort man har sådana

Arfert

Facit
instikter är en cool grej jag funderat på att sno... lite för bra för att bara finnas i BW och BE. (det är i alla fall bara där jag sett det... kan ju ha missat...)

Zanimar

Veteran
Men varför kalla en specifik resurs för "öde", i synnerhet som spelaren inte kontrollerar RSP:s framtid (att skilja från att ha inflytande över den).

Z

Arfert

Facit
tja, typ så här:

Det var inte ditt öde att dö den där gången du ramlade ner för stupet. För när du brände en poäng så fanns det en gren att ta tag i.

lite föreklat.

Mogger

Hipsteranka
Ode to trend

Han said:
Den nyare varianten av hjältepoäng (Öde) skiljer sig nämnvärt åt på två punkter. Det är inte spelledaren som delar ut hjältepoängen, utan det är något som spelaren själv får välja att köpa (eller frivilligt spela ut saker för att få dem).
Ja, det är helt rätt, men vad många missar är att it takes two to tango. Om inte SL (eller annan) spelar med åker de flesta sådana här mekaniker rakt ner i avloppet. Så det handlar alltså inte bara över att ha direkt inflytande över vad som sker i stunden utan även ett sätt att indirekt visa vart man vill att storyn ska gå. Det här missar väldigt många som och då bli det istället ett svårt improvisationstest för spelaren som ska försöka krysta med det som krävs för belöningen helt utan draghjälp.

Andy

Vila i frid
Jag tror det var Måns (här på wrnu) som berättade på ett intressant sätt att använda instikter på. Han hade haft en spelare i BW som hade "jag har alltid en dolk på mig". Spelare tyckte det var jättebra för då skulle han alltid vara beväpnad, oavsett vad som hände. Men SL vände på steken. Rollpersonen sov över på ett slott och under natten blev slottsherren mördad, med en dolk. Och den enda på slottet som hade en dolk var, ja just det, spelaren med den användbara instikten! :gremsmirk:

Basenanji

Postd20modernist
Jag tror att något av mekanismen bakom hjältepoäng gärna har fått leva kvar, men att man nuförtiden vill väva in lite mer fluff i det.

I DoD räcker det med en sorts extra-bonus man kan få om man lyckas särdeles bra.

Nu har måderrna systemskapare velat utveckla tanken, voilà: Öde.

Det som jag tycker är en dålig bi-effekt av Öde är att man väver in en sorts simulationism automatiskt. Genom att det heter Öde har man bestämt att rollpersonens utveckling ska vara så där teatralisk. Det är nästan som om det inte räcker att säga: "Jag är Grog Barbaren, level 14 och gryyym!" Man måste klä det i EXTRATYDLIGA kläder: "Jag är Angantryum Björnae, gammal krigharee och märkt av mitt ödhee..."

Det är förresten lite av samma syndrom över hela Trudvang, kan jag tycka. Eller M:UA för den delen. Fan, ju mer jag tänker på det, desto mer irriterad blir jag. Den där övertydligheten tar ju BORT chansen till ett riktigt coolt öde. Det är som att dra ett skämt, för att direkt efter tillfoga: Det var ett roligt skämt!

Jag kan tycka att öde är något som uppstår av sig självt efter att man har spelat ett tag. Efter något år kan man blicka tillbaka på rollpersonerna och konstatera hur deras liv sett ut. Däremot kan det vara kul med en extraresurs- kanske i form av hjältepoäng eller nåt. Som en sorts hidden level som man skulle vilja försöka nå.

En annan åsikt om Öde. När jag spelar rollspel, då tänker jag mig att jag ska skapa ett coolt öde automatiskt. Sedan kan det vara väldigt olika öden. Om jag är Karel Kalkylatorn i Prag; tja då kommer mitt öde se ut på ett visst sätt, medan Grog barbaren i DnD 3,5 får ett annat öde. Jag skulle aldrig spela en rollperson utan att vilja forma något sorts öde. Men hur det ödet ska se ut och vad detta ska innebära för min rollperson, det vill jag abolut inte bestämma på förhand. Eller förresten; om vi spelade något sorts samberättande, då skulle jag kunna tänka mig öde. Eller hellre ett mindre laddat ord. Kanske 'Livsmål'?

Men, jag kanske bara inte har förstått hur kewlt det är med den typen av simulationism....

/Basse

Mogger

Hipsteranka
Vad pratar du om? Vilken mekanism i MUA bestämmer ditt öde på det viset du pratar om? Eller i Noir för den delen?

Öde finns i en perfekt värld i två former:
1. Extraliv. Du belönas av SL för att klara av hans utmaningar och får - extraliv.
2. Spelarkontrollerade belöningsmekanismer. Du bestämmer vad din karaktär handlar om och belönas när det aktualiseras på något vis.

Eller finns det fler kategorier?

Basenanji

Postd20modernist
Måns said:
Vad pratar du om? Vilken mekanism i MUA bestämmer ditt öde på det viset du pratar om?
Ok, missförstånd. Jag menar att själva tanken bakom utvecklingen Hjältepoäng-->Öde finns i andra former i tex M:UA/Trudvang.

Och sålunda tycker jag att mycket av det som präglar settingen i M:UA/Trudvang följer samma idémässiga grund.

Jag tycker tex att M:UA exploaterar den knas-roliga gimmicken i gamla Mutant och på så sätt tvingar på M:UA en sorts simulationistisk kostym som gör det svårt att spela. Man fastnar i termer och tankesätt.

Samtidigt så ser jag detta som en naturlig utveckling. Det är för tråkigt med 'hjältepoäng', 'DoD-91' och 'MUTANT'- något annat ska till! Så då skapar man tex 'Öde'. Men...blir det bättre då? Nej, tycker jag. Att man döper om hjältepoäng till öde, eller gör den knasroliga gimmicken till grundstomme, gör inte saker och ting bättre. Även om det kanske ser snyggt ut. Men nu är jag så OT att jag borde skämmas.

Min kommentar handlar alltså mer om själva temat i mekanismen Öde, inte i direkt bokstavlig bemärkelse.

/Basse

Johan K

Gammal & dryg
Är Öde och Hjältepoäng samma sak?
Egentligen ärdet väll samma sak tycker jag.
Sedan så känns det mer som att Öde har mer tyngd i själva ordet än just Hjältepoäng, eller hur nu man ska föröska förkalra det. Det är väll skillnaden på det isåfall, tycker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
vad många missar är att it takes two to tango. Om inte SL (eller annan) spelar med åker de flesta sådana här mekaniker rakt ner i avloppet. Så det handlar alltså inte bara över att ha direkt inflytande över vad som sker i stunden utan även ett sätt att indirekt visa vart man vill att storyn ska gå. Det här missar väldigt många som och då bli det istället ett svårt improvisationstest för spelaren som ska försöka krysta med det som krävs för belöningen helt utan draghjälp.
Precis, saken är dessutom den, vilket gäller alla(?) spel som har spelarinflytande, att normalt brukar regler finnas för att en person ska föra in en handling i systemet och få ut en effekt som just den personen får ta tillvara på. Typ "Jag mutar vakten" och man får ut antingen effekten "Försöker du muta mig?" eller effekten "Ja tack, var så god och passera".

När det kommer till spelarinflytande så är det tvunget att vara både spelledaren och spelaren som tar hand om effekten. Spelledaren måste släppa till och anpassa sina planer efter spelarens handlingar. Om man inte som spelledare släpper det taget, så blir det väldigt svårt att anpassa sig efter spelarens planer, vilket i slutändan helt motarbetar allting. Nu var visserligen muta-exemplet väldigt ytligt, men exemplet skulle kunna bytas ut mot att vakten helt plötsligt vet information som denna förtäljer rollpersonen. Sådant kan spelaren inte bara hitta på i traditionella spelstilar, för då måste spelledaren har förberett det.

Öde i formen av "Nu hittar jag som spelare på någonting som jag kan kan ha gagn av" handlar inte om att övervinna hinder, utan den mekaniken finns istället för att visa vad det är för en sorts rollperson som spelas. Det ligger inte i Konrads natur att exempelvis förlora i spel, så där ska inte tärningsslaget (systemet) motarbeta spelarens vision om sin rollperson. Man är inte en charmör om man kan misslyckas med att charmera; man är en charmör om man går hem med någon efter en krogrunda.

Sedan skiljer sig Öde (i Noir exempelvis) sig rejält mot hjältepoängen genom att man kan hitta på saker i miljön. Om man inte vill söka efter ledtrådar, så kan man spendera Öde för att hitta hemliga papper i en låda. Det är en tydlig signal från spelaren att "det här vill inte jag hålla på med" och därmed kan snabbspolning ske.

Sedan tycker jag Öde är ett bra namn, eftersom det är spelaren som styr över rollpersonens öde. Det, till skillnad från hjältepoäng, som bara kan användas när oddsen står emot rollpersonen. I EDoD så hette poängen Öde från början, men jag döpte om det till Gud med en fingervisning om att rollpersonerna är gudarnas spelbrickor. Står de nära sin(a) gud(ar) så kan de klara sig förbi hinder på ett lättare sätt.

Fast nu har jag kommit ur spår och vet inte längre vad vi talade om. :gremlaugh:

/Han som inte vet hur Öde fungerar i Coriolis (förutom att starkt troende har mer Öde)

solvebring

Superhero
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jäkligt bra sammanfattning och en god förklaring av den skillnad som finns emellan Öde och baktanken till användandet av Hjältepoäng.