Nekromanti Öde är trendigt

Mogger

Hipsteranka
Tröde är endigt

Fattar fortfarande inte. Tanken med "öde" är att belöna spelare för att de överlever de utmaningar de ställs inför för att få det lättare att överleva framtida problem. Så funkar det i de spel där inte öde är ett storyincitament.

Hur det hänger ihop med en "knas-rolig simulationistisk kostym" förstår jag inte. Jag förstår inte ens vad det är för något. :gremsmile:

Men det vore intressant att veta hur du tänker. Kan spelets miljö göra samma sak menar du?

Mogger

Hipsteranka
Han said:
/Han som inte vet hur Öde fungerar i Coriolis (förutom att starkt troende har mer Öde)
Öde i Coriolis är lite knepigt, för det är ett försök till en simulationistisk approach. Öde är alltså gudarnas good will och förruom att du spelmekaniskt kan överleva döden så kan du dessutom göra en massa skumma mystiska grejer.

Om det är bra eller dåligt vet jag för jag har inte provat, men det är inte den väg jag själv skulle ha valt.

Gäst.

Veteran
OT: Tvärt om?

I M:UAs fall är det väl tvärt om. Namnhumorn sänker trovärdigheten. En RP som heter Knas Boll kan vara grymm på knivfajt med FV 100. Men namnet förstör direkt alla illusioner om att denna person skulle kunna finnas och att spelet simulerar en möjlig framtid. Jag heter inte Knas Boll och säger mig ha ett "ödhee" att rädda världen.

Humorn fungerar som en motvikt till det simulatoriska framtidsscenariot. En ständig påminnelse om att du spelar ett spel.

Gäst.

Veteran
Framförallt är Öde i Coriolis ett sätt att göra lite tafliga och komiska bifigurer till spelbara rollpersoner.

Är du en 13 årig skeppspojke som precis rymt hemifrån kanske det inte passar att ha skyhöga färdighetsvärden. Då kan man lägga sina skapelsepoäng på Öde istället så att man fortfarande kan bidra när gruppen skall få något gjort.

En skillnad är förstås att i Noir så när spelarna spenderar öde så händer saker- man kan göra mer än öka sina slag.

Men

Spelledaren får också fler poäng till sin "ödespott" så att även slemma skurkar kan göra tuffa o oväntade grejor

Så njä

eller Nej, same same but different