Detta är intressant, särskilt din iakttagelse om livförsäkringen.
Jag tror jag föredrar att skilja på sakerna.
Fatepoints (som jag lärde känna dem i WFRP) för att minska ett oturligt slags inverkan på handlingen (fina ord för "extraliv", även om du fortfarande "förlorar" det aktuella scenariot)
Hjältepoäng (om vi ska kalla dem det) för att ändra historien mera aktivt. Det var snarare hjältepoäng jag hade i åtanke med "ödesmättade ödespoäng" när jag startade tråden.
Då med en hård koppling till ditt öde, alltså. En bra översättning av denna aspekt av öde är då inte primärt "fate" utan "doom".
Jag vill åt fatalismen; att stjärnorna bara hjälper dig så länge inte du strävar emot det öde som står skrivet för just dig. Givetvis utan att skruva åt kopplingen så hårt att spelarna känner de inte vill/vågar syssla med annat.
Nog för att vi måste diskutera igenom förväntningar och avsikter men jag känner jag mest kört "flummigt" snack nu och vill åter till regler och mekanismer.
Jag har fortfarande känslan/hoppet av att det finns flera intressanta spel (och deras "ödesmekanismer") som inte nämnts...