Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,166
Det är jättefint!
Några saker dock, ur personligt tyckande
- jag tror att du har ett stavfel på ryggen
- jag skulle inte kombinera citat+kursiv. Kombon är för mig evigt förknippad med studentuppsats.
- jag är tveksam till om det ens är ett citat, för det finns inget i texten som antyder att någon pratar. Så jag skulle skippa citattecknen.
- baksidestexten är oinspirerande. Kombinationen av ordval och motiv klickar inte, som att det är en kuliss och inte en plats som beskrivs, och texten har ingen tydlig riktning.
Exempel:
"den stora staden" låter som en mellansvensk tätort: det är inte en jättestad, inte en huvudstad eller ens en storstad, utan en stad som är stor i förhållande till minde städer. Jag förstår argumentet att "metropol" känns för modernt, men att alternativen är dåliga är i sig inte ett argument för att behålla "den stora staden". "Ordningen i Elemin är hotad" är i mina ögon en mycket bättre inledning.
I den efterföljande meningen har vi först en sliten vatten-metafor (på ytan), sen tittar vi under gatan, sen bakom en dörr, sen i en gränd och ser mystiska sekter och övernaturliga väsen som samlas. Meningen skulle få en bättre struktur om blicken gick från gatan till gränden till bakom en stängd dörr. Jag tycker också du ska fundera på de beskrivande orden. Är verkligen det mest intressanta med dörren att den är lyckt, med sekterna att de är mystiska, osv? Om så, fundera på om du kan säga det på ett sätt som säger mer om Elemin. Hur låser man sin dörr där? Med en bronsnyckel, formad som en klo? Med en janus-staty som grinar som en varg? Med en saltcirkel, eller ett turkost öga? På vilket sätt är sekterna mystiska? Är de hemliga sällskap? Gör de något särskilt? Jag skulle personligen tycka att det var mycket mer spännande om du hade utomvärldsliga skuggor som kallar med ljudlösa basuner, än övernaturliga väsen som samlas.
Om du jobbade igenom såna detaljer skulle världen kännas mer levande och mer inbjudande. Och du skulle också slippa problemen med "den stora staden" och "brott och mysterier med anstrykning av det mystiska", eftersom vi skulle se vad det är för en plats och skymta vad det är för aktiviteter vi ska utreda och stoppa.
Några saker dock, ur personligt tyckande
- jag tror att du har ett stavfel på ryggen
- jag skulle inte kombinera citat+kursiv. Kombon är för mig evigt förknippad med studentuppsats.
- jag är tveksam till om det ens är ett citat, för det finns inget i texten som antyder att någon pratar. Så jag skulle skippa citattecknen.
- baksidestexten är oinspirerande. Kombinationen av ordval och motiv klickar inte, som att det är en kuliss och inte en plats som beskrivs, och texten har ingen tydlig riktning.
Exempel:
"den stora staden" låter som en mellansvensk tätort: det är inte en jättestad, inte en huvudstad eller ens en storstad, utan en stad som är stor i förhållande till minde städer. Jag förstår argumentet att "metropol" känns för modernt, men att alternativen är dåliga är i sig inte ett argument för att behålla "den stora staden". "Ordningen i Elemin är hotad" är i mina ögon en mycket bättre inledning.
I den efterföljande meningen har vi först en sliten vatten-metafor (på ytan), sen tittar vi under gatan, sen bakom en dörr, sen i en gränd och ser mystiska sekter och övernaturliga väsen som samlas. Meningen skulle få en bättre struktur om blicken gick från gatan till gränden till bakom en stängd dörr. Jag tycker också du ska fundera på de beskrivande orden. Är verkligen det mest intressanta med dörren att den är lyckt, med sekterna att de är mystiska, osv? Om så, fundera på om du kan säga det på ett sätt som säger mer om Elemin. Hur låser man sin dörr där? Med en bronsnyckel, formad som en klo? Med en janus-staty som grinar som en varg? Med en saltcirkel, eller ett turkost öga? På vilket sätt är sekterna mystiska? Är de hemliga sällskap? Gör de något särskilt? Jag skulle personligen tycka att det var mycket mer spännande om du hade utomvärldsliga skuggor som kallar med ljudlösa basuner, än övernaturliga väsen som samlas.
Om du jobbade igenom såna detaljer skulle världen kännas mer levande och mer inbjudande. Och du skulle också slippa problemen med "den stora staden" och "brott och mysterier med anstrykning av det mystiska", eftersom vi skulle se vad det är för en plats och skymta vad det är för aktiviteter vi ska utreda och stoppa.