Nekromanti Ömsar drakar skinn?

Telephalsion

Swordsman
Ömsar drakar skinn? Det är frågan.

Och om drakar ömsar skinn, hur ofta? Vad ger ömsat drakfjäll i pansarvärde, vikt, BRYT mm?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Svårt att säga, själv skulle jag inte räkna vare sig pseudodrakar eller högre drakar som reptiler och därför borde de i min mening inte byta skinn. På samma sätt som krokodiler vad jag förstår det inte byter skinn (här kan jag ha fel så ha överseende).
Däremot tycker jag det kunde vara en oerhört intressant upplevelse att stöta på en ömsande superilsk drake som är irriterad över att det kliar som f-n överallt och är beredd att tugga upp vad som än kommer i vägen för dess hungriga gap.

Skulle det dock vara så att du ändå vill införliva "ömsatskinn"-faktorn så råder jag dig att beräkna skyddet detta ger med en faktor av x/10 (upphöjt till närmaste heltal), då de flesta ömsade skinn faktiskt är mer sköra och tunna än den hud varelsen har i verkliga livet. Det medför också att det är svårt att göra en rustning av då de också är stelare än det vanliga "skinnet"/"garvade skinnet".

Jag har iofs. redan tidigare haft invändningar mot drakfjällsrustningar som de beskrivs i böckerna. Eftersom du får precis samma skydd som draken själv har. Och jag vill mena att en garvad hud aldrig ger (om den inte specialbehandlas) samma skydd som på djuret i sig. Detta med tanke på att du inte sätter på dig hela "huden" som är i flera lager utan tar bort viktiga delar (jag vill se den som får samma skydd från en elefants hud eller noshörning eller för all del krokodil) och att huden inte har samma elasticitet. Men, jag har körts över av både spelare och konstuktörer. Så ta mina kommentarer med en stor nypa salt.

:gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Det står ingenting alls om det i böckerna, och med tanke på att modulen Drakar är så pass detaljerad i övrigt tror jag att svaret är "nej".

Telephalsion

Swordsman
Högre drakar bör inte ömsa skinn när de är urgamla, men yngre, från kläckning till vuxen växer de ju oerhört fort. Det känns som att de skulle fjälla av sig åtminstone. Kanske inte ett helt skinn, men flagor som kan vara användbara åtminstone.

Framförallt Lindormen, och många av de andra lägre drakarna vill jag gärna att de ömsar skinn.
Att gå i skugglandet och se den ljusa ömsningen av en lindorm skulle sätta skräck i många äventyrare.

Eva Florén

Swashbuckler
Jag kikade som hastigast i drakar-evangeliet och jag kan hålla med om att vissa av pseudodrakarna visst kunde fungera med ömsning... några som jag håller mig lite skeptisk till är de som har vingar och andra mer "komplexa" delar. Iofs är ju inget omöjligt i fantasy. :gremsmile:

Jag vet däremot inte om jag skulle bli så förskräckt om jag såg ett lindormskinn i skugglandet. Jag skulle nog vara rätt skräckslagen av upplevelsen i sig att vandra i det. :gremsmile: Iofs om skinnet i sig såg ut som en levande lindorm... leka krabba och runda det med stort avstånd JA. :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Högre drakar bör inte ömsa skinn när de är urgamla, men yngre, från kläckning till vuxen växer de ju oerhört fort. Det känns som att de skulle fjälla av sig åtminstone. Kanske inte ett helt skinn, men flagor som kan vara användbara åtminstone.
Sry, tänkte inte på pseudodrakarna; de kan jag tänka mig ömsar skinn då och då. De högre drakarna fjällar kanske, men frågan är hur användbara fjällen är.

Fast egentligen är ju det här fel utgångspunkt; frågan borde vara "blir det coolast om drakarna ömsar skinn eller inte?" :gremwink:

(När det gäller vingar finns det ju faktiskt vinglösa högre drakar också)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Även om drakar skulle ömsa skinn precis som ödlor och ormar så skulle troligen inte skinnen kunna användas till något praktiskt. Vid en ömsning släpper endast det yttersta lagret av huden, inte separata fjäll (som är en del av överhuden). Resultatet blir ett komplett skinn som är väldigt tunt och sprött, och mer eller mindre genomskinligt. Hos en drake, som är betydligt större än den genomsnittliga ödlan, skulle man kunna tänka sig att det ändå är lika tjockt som silkestyg, men det skulle knappast vara något man ville ta på sig i en strid för att skydda sig mot svärdshugg.

Möjligen skulle man kunna fylla det ömsade drakskinnet med hö och använda det för att skrämma bönder.

/tobias

Telephalsion

Swordsman
Huruvida det har abnorma pansarvärden eller inte är väl förhållandevis oviktigt. Snarare rör det sig om följande:

Vad kan man göra av ömsat drakskinn alkemiskt?
Är ömsat drakskinn eftertraktat av ädlingar?
Hur förhåller sig drakarna till skinnömsningarna?

Ger en "cloak of dragonmoultings" plus i exempelvis alstafärdigheter?

Såna grejer.

Eva Florén

Swashbuckler
Svårt att säga vad man kan göra av drakskinn alkemiskt - innehåller de de element som behövs för någon process?
Eftersom det inte är upptaget någonstans tycker jag husregler är på sin plats - om du önskar att de ska vara alkemiskt "laddade" så gör du det. Jämför gärna vad andra drakingredienser ha för effekt. :gremsmile:

För ädlingsbiten kan jag tänka mig att om de har alkemiska egenskaper så är det ju värt pengar. :gremsmile: Säg att det dessutom tillsammans med annan ingrediens går att göra ubervackra föremål av det ("drakskinnsbägare" som är supervackra och skimrar som pärlemor av det avlagda skålade "fjäll" delarna och valfri annan ingrediens (motsvarande garvning))

Om vi nu utgår från att de är pseudodrakarnas skinn det handlar om. Jag skulle gissa att de känner sig utsatta då de tex. ömsar runt ögon och har svårt att se. En del kanske t.om äter upp sitt gamla skinn (jag fabulerar bara). Framför allt kan jag tänka mig att de är ytterst retliga under ömsning...

plus i alstra... tveksam, men återigen hänger det på vad du ger för alkemiska effekter hos skinnet. :gremsmile:

Marukusu

Hero
Kan tänka mig att ömsat drakskinn har stor kulturell innebörd i framförallt Tokon och Colonan där drakar är en viktig del i folkloren. Mjöd med nermalt drakskinn lär figurera i gamla hjälteepos sägs kanske inspirera poeter till att skapa mästerverk, skänka otrolig visdom och siarförmågor eller ge styrka och potens av heroiska magnituder.

Några reella, regeltekniska fördelar som färdighetsbonusar tror jag däremot är osannolikt. Högre drakar lär privat bara skrocka åt de dödligas enfaldiga vidskeplighet men varken förneka eller erkänna några magiska effekter eftersom att det spär på mystiken kring dem.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eva Florén said:
En del kanske t.om äter upp sitt gamla skinn (jag fabulerar bara). Framför allt kan jag tänka mig att de är ytterst retliga under ömsning...
Det där är nog det coolaste jag läst på hela veckan. Okej, det är bara måndag, men det känns väldigt mytiskt att draken skulle äta upp sitt eget ömsade skinn... rätt vad det är så är det precis vad som behövs för att få igång andedräkten (i vilken omfattning det nu passar in i sammanhanget, jag kan inget om Eons drakar eller pseudo-drakar).

Unfair

Hero
DeBracy said:
Eva Florén said:
En del kanske t.om äter upp sitt gamla skinn (jag fabulerar bara). Framför allt kan jag tänka mig att de är ytterst retliga under ömsning...
Det där är nog det coolaste jag läst på hela veckan. Okej, det är bara måndag, men det känns väldigt mytiskt att draken skulle äta upp sitt eget ömsade skinn... rätt vad det är så är det precis vad som behövs för att få igång andedräkten (i vilken omfattning det nu passar in i sammanhanget, jag kan inget om Eons drakar eller pseudo-drakar).
awsome!

Annars så ömsar inte MINA drakar skinn, men om du vill ha med det så kör det rekomenderligt på en psudodrake och skinnets möjligheter och även värde är helt upp till dig att bestämma. Jag personligen gillar mer iden om att det inte går till rustning men är väldigt eftertraktat av andra typer av människor än krigare. Det kan typ ha alkemiska egenskaper eller vara material för dyra skrudar.

Regmolar

Swashbuckler
Svårt att säga vad man kan göra av drakskinn alkemiskt - innehåller de de element som behövs för någon process?
Eftersom det inte är upptaget någonstans tycker jag husregler är på sin plats - om du önskar att de ska vara alkemiskt "laddade" så gör du det.
Is, mjöl och citroner är "alkemiskt laddat" enligt de officiella reglerna, så det är ju bara att spekulera...

Drakblod och drakben är svindyra (= värdelösa, eftersom ett kilo citroner fungerar lika bra) alkemiska ingredienser, så hud räknas väl också in.

Om vi nu utgår från att de är pseudodrakarnas skinn det handlar om. Jag skulle gissa att de känner sig utsatta då de tex. ömsar runt ögon och har svårt att se. En del kanske t.om äter upp sitt gamla skinn (jag fabulerar bara). Framför allt kan jag tänka mig att de är ytterst retliga under ömsning...
Kan tänka mig att de högre drakarna definitivt käkar upp skinnet för "materialåtervinning", med tanke på deras galna matsmälningssystem.

Pseudodraksskinn är ju en solklar modegrej, speciellt som man måste åka till närmre Långtbortistan för att få tag i det - den är spikad i mina kampanjer! :gremwink: