roboman
Veteran
Hej alla tärningsdiggare. Jag skulle behöva tips på system att snegla på, läsa om och kanske rentav testa. Jag är väldigt obevandrad i olika regelsystem och det är svårt att få en översikt i det här havet av rollspel som finns. Jag har nog endast spelat diverse BRP-baserade system samt Burning Wheel. Lite lösa önskemål:
Skulle gärna vilja ha tips på andra system som bygger på liknande premisser. Alla mina punkter är förstås inte nödvändiga att det föreslagna systemet uppfyller, men kanske några, ungefär!
Tack för alla tips och reflektioner!
- Regelsystemet är inte så tungt knutet till en viss stämning eller setting. Det ska gå att spela såväl fantasy som historiska epoker, postapokalyps och rymddraman med samma regler eller snarlika varianter på samma regler.
- Spelet stödjer ypperligt möjligheten att spela vanligt fölk. Ja så att man kan spela en kontemporär skräckkampanj med byggarbetare, arkitekter och lokalpolitiker. Eller vad man nu vill, utan att det ska vara för besvärligt.
- Jag tänker att man använder pölar av T6:or. Kanske inte endast, men sådana vill jag ha med.
- Tänker mig ett fåtal steg som visar hur skicklig karaktären är på någonting. Kanske runt 5?
- Skickligheten styr antalet tärningar som kastas i pölen.
- Det får gärna vara på svenska, jag gillar att inte behöva tänka alls när jag läser. Men det är inget måste.
- Jag vill att det ska vara regellätt, men ändå ge möjlighet till tärningsslag i den utsträckning som spelarna gillar att slå tärningar. Vad jag menar med regellätt är tex att man snabbt skapar karaktärer, att deras personligheter inte bygger på tärningsslag, att eventuella strids-, magi- och andra specialsystem är okomplicerade.
Skulle gärna vilja ha tips på andra system som bygger på liknande premisser. Alla mina punkter är förstås inte nödvändiga att det föreslagna systemet uppfyller, men kanske några, ungefär!
Tack för alla tips och reflektioner!