Nekromanti Önskelista, kanske är det någon som hör?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Anledningen till att folk inte röstar *edit*

Det är inte systemet som gör att folk inte röstar, det är tillgängligheten till röstfunktionen i sidlayouten. Så som det ser ut nu så ligger röstfunktionen i ett avsides litet hörn absolut längst ned på sidan. Man ser den i stort sett aldrig, och när den väl kommer i bild så lägger man inte märke till den.

Om man vill att folk ska röstas så måste röstningsfunktionen läggas centralt på sidan. Typ där den lilla informationsrutan om inläggsförfattaren ligger nu. Under, bredvid, över eller på motsatt sida. Men att scrolla ned längst ned till sidan och hitta en liten popupmeny är alldeles för ansträngande för gemene forumit. På riktigt alltså. Det låter som en trivial struntsak, men våra reptilhjärnor är så pass lata att det där gör all skillnad.

Jag vågar sätta mitt viktigaste organ (lever, så klart) på att vi skulle mångdubbla antalet röstare om röstknappen/listen/menyn/whatevah alltid var i bild när man läste självaste inlägget.

/Naug, som faktiskt hade glömt röstfunktionens existens tills nu

PS
Såg att Herr Åstrand var före mig att påpeka detta. Ville bara skicka in en brasklapp i efterskott (hur det nu går ihop) och säga att jag inte hade läst hans inlägg när jag skrev detta. Men att vi båda har samma poäng är naturligtvis ett tecken på något.
DS

Troberg

Sinister eater
de håller ju redan reda på lästa och olästa trådar... varför inte bara sortera trådarna efter denna info?
Tja, därför att jag nu får en lika lång lista oavsett om jag varit borta 10 minuter eller 10 dagar. Vad är egentligen mest intressant, att få trådar för X dagar eller trådar med något man inte läst?

Krille

Super Moderator
Om ICQ-blomman (onödigt men snyggt)

Eftersom ICQ är en tämligen instabil tjänst, och eftersom jag inte använder ICQ alls, så skulle jag vilja göra mig av med ICQ-ikonen. Är det möjligt att bygga in en inställning för att ta bort den? Problemet gäller framförallt "vilka är inloggade"-sidan. Om Mirabilis kukar ut så kan ICQ-blomman inte hämtas från deras webbplats. Det innebär att sidan inte är färdigladdad, varför ingen onLoad-event inte kan köras, varför sidan inte laddas om och den alltså står och inte visar vilka som är inladdade automatiskt.

---

Om betygsättning (onödigt men snyggt/underlättar surfandet)

Flytta betygssättningsfunktionen till ett mer synligt ställe än längst ner undangömt i ena hörnet?

---

Om flytt av trådar (underlättar surfandet)

Om en tråd flyttas så ska det lämnas en hänvisning i ursprungsforumet, gärna med originalinläggets text i citatruta och en länk till rätt tråd i rätt forum. Om hänvisningstråden dessutom kunde låsas automatiskt så skulle det underlätta.

---

Om betyg 1 (övrigt - riktlinje till recensenten)

Snortydliga riktlinjer om vad siffrorna menas! Det har varit en del bråk om siffrorna i betygen, som till stor del handlar om huruvida ett i stort sett perfekt innehåll förtjänar högsta betyg även om det finns brister, eller om det krävs ett perfekt innehåll utan brister för toppbetyget. Det är alltså ett problem med tolkningen av kraven för betyget. Ska betygen vara kvar, inför snortydliga riktlinjer om vad de olika betygen innebär med exempel, som recensenten måste vara förtrogen med och gärna läsarna också.

---

Om betyg 2 (onödigt men trevligt)

Alternativt, recensentens betyg måste motiveras, inte bara i texten utan som en tooltip som visas när man pekar på betyget. Jag har mycket lättare att tro på en sexa om recensenten faktiskt motiverar varför han ger just det betyget, inte bara beskriver hur bra spelet är i texten.

---

Om egna betyg (onödigt men trevligt)

Låt läsarna betygsätta själva! Bygg en funktion där läsarna får sätta betyg själva. Resultatet kan visas med ett medelbetyg, men det vore att göra för lätt för sig. Istället kanske man skulle visa en graf där läsarnas betyg visas mer fördelningsmässigt. Ju mer färg på ett betyg desto större andel har tittat på den.

---

Om credibility rating (onödigt men trevligt)

En kul grej skulle ju kunna vara att man loggar recensentens betyg och läsarens betyg. Sedan kan man ta fram en "credibility rating" på recensenten, individuellt för varje användare. Om recensenten Rudolf konstant höjer d20 till skyarna och ger toppbetyg till allting som det står d20 på, och jag är mig själv och sätter rätt låga betyg på allt d20, så kan mina betyg på Rudolfs recenserade spel jämföras med Rudolfs betyg, och resultatet visas som att Krille endast tror på Rudolfs recensioner till 12%.

Feuflux

omjonasson.se
Underlättar surfandet
Fixa så att man kan göra länkar i vrållådan. Som det är nu äter vrålan upp länkar om man inte placerar dom direkt efter - eller inom "" (de två standardlösningarna folk gör med, givetvis funkar andra grejer med). Jag vet inte hur många gånger jag talat om för ickevana vrålare att man måste göra så... tillåt ubb-koden som används på forumet för länkar i vrålan också.

Onödigt och otrevligt :gremsmile:
Angående trådbetyg. Det viktigaste är att ni inte lägger prioriterad energi på det här eftersom det är en totalt meningslös funktion (omg imho). Det näst viktigaste är att det går att ändra betyg i efterhand. Sätter man en femma på en bra tråd som senare förstörs av några loosers som kände för att käbbla sönder allting så kanske tråden inte förtjänar min femma längre. Eller tvärtom.

DeepThoughts

Veteran
Om ICQ-blomman (onödigt men snyggt)

Eftersom ICQ är en tämligen instabil tjänst, och eftersom jag inte använder ICQ alls, så skulle jag vilja göra mig av med ICQ-ikonen. Är det möjligt att bygga in en inställning för att ta bort den? Problemet gäller framförallt "vilka är inloggade"-sidan. Om Mirabilis kukar ut så kan ICQ-blomman inte hämtas från deras webbplats. Det innebär att sidan inte är färdigladdad, varför ingen onLoad-event inte kan köras, varför sidan inte laddas om och den alltså står och inte visar vilka som är inladdade automatiskt.
Bara för att vara petig...

[PETMODE="ON"]
ICQ är då en bra mycket stabilare tjänst än MSN (Yahoo ha jag ingen pejl på och Jabber lär det väl inte vara nån som känner igen :gremlaugh:). De du klagar på är att deras hemsida inte är den stabilaste vilket är en helt annan sak...
[PETMODE="OFF"]

Troberg

Sinister eater
ICQ är då en bra mycket stabilare tjänst än MSN (Yahoo ha jag ingen pejl på och Jabber lär det väl inte vara nån som känner igen ).
Jabber är väl den enda som är någotsånär standardiserad och öppen? Jag gillar koncpetet, hade det bara funnits en bra jabberserver för windows så skulle jag dumpat ICQ (som jag kör via MirandaIM).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Onödigt, men trevligt

"den officiella anledningen var att ingen kunde rita några fina tummar."

Det är inte bara den officiella anledningen, det är även den inofficiella anledningen. Faktum är att det är den enda universella anledningen. Tyvärr, det behövs nya tummar innan det kan användas.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Måste jag söka reda på gamla trådar och hitta det jag klagat på eller har ni tagit hand om det?"

Anledningen till att jag startade en ny tråd var ju för att se vilka önskemål som fortfarande var aktuella, så har du skrivit önskemål tidigare och de fortfarande gäller så duger en länk gott och väl.

DeepThoughts

Veteran
Börjar det bli lite OT kanske?

Jabber är väl den enda som är någotsånär standardiserad och öppen?
Jabber är den enda som överhuvudtaget är öppen. Att Miranda IM och Trillian ändå kan "prata" med ICQ och MSN (och Yahoo och AIM etc) beror på "reverse engineering". Det är helt enkelt folk som suttit och försökt luska ut hur protokollen funkat och sedan dokumenterat det.

Jag gillar koncpetet, hade det bara funnits en bra jabberserver för windows så skulle jag dumpat ICQ (som jag kör via MirandaIM).
Går man till www.jabber.org (den officiella hemsidan) så märker man att de gratisservrar som finns (och är nått att ha) till Jabber finns till både Windows och *nix. Sen behöver man ju ingen server heller ifall man bara vill ha Jabber eftersom det finns en massa gratisservrar redan (återigen se jabber.org) och även en massa gratis-transports (dessa gör att när du loggar in på Jabber så kan du även vara online på ICQ/MSN/Yahoo via Jabber). Det finns ju dock fördelar med att ha en egen server.

Personligen använder jag inte Jabber till den grad jag skulle vilja eftersom det inte finns någon vettig GTK-klient i Linux. Eller... Det är snarare så att det endast finns en riktigt vettig klient överhuvudtaget, PSI, tyvärr så är den skriven i QT så den går fetbort i Linux för mig (vilket gör att det inte är nån mening att byta i Windows heller).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jupp

Var snälla och lägg ner den här deltråden. Den kan föras annorstädes, lämpligen via PM eller på annat forum.

Troberg

Sinister eater
Re: Jupp

Var snälla och lägg ner den här deltråden. Den kan föras annorstädes, lämpligen via PM eller på annat forum.
Du är admin, du borde kunna se att den redan flyttats till PM.

Feliath

Swashbuckler
Re: Onödigt, men trevligt

Tyvärr, det behövs nya tummar innan det kan användas.
Kan man inte bara använda glad- och sur-graemlinerna? :gremsmile: :gremmad:
De är ju ofantligt vaja. Och om inte annat kanske de kan få agera provisorier tills någon förbarmar sig över en art utan tummar?

/Feliath - neodarwinist

Troberg

Sinister eater
Fast en sak som hade varit attans coolt...

...är om man som alternativ till email-notifiering vid nya inlägg hade haft jabber-notifiering. Borde vara ganska lätt och underhållande att modifiera den befintliga notifieringen.

Snow

Swashbuckler
Re: Fast en sak som hade varit attans coolt...

en icq-robot är inte heller svårt...
men om alla kör miranda funkar jabber bra :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
kom på en sak till.

Det här faller nog in under samma kategori som jag har förut..
Men ett rent SL-forum vore ju ganska trevligt att ha. Så man kan dryfta saker som spelarna inte bör veta innan..

Ceram

Hero
Re: kom på en sak till.

Men ett rent SL-forum vore ju ganska trevligt att ha. Så man kan dryfta saker som spelarna inte bör veta innan..
Om man är både spelledare och spelare då?

Johan K

Gammal & dryg
Re: kom på en sak till.

Om man är både spelledare och spelare då?
Då kan det ju vara lite jobbigt kanske ja.
Det kanske man kan lösa som så, att man skriver vilket rollspel som man menar.
Eller är det som så att du är både Sl & spelare i samma spel ??